Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door BJG »

JanSr schreef:Ik begrijp in elk geval niets van je verhaal. Ik heb dat verdeelhuis in handen gehad en schoongemaakt. Jij ook?
Want dan zou je zo'n verhaal niet opschrijven.
Tja,
ik weet niet of ik hier nog wel op moet reageren.
Inderdaad heb ik wel eens zo'n huis gedemonteerd ;)
In dat inlaathuis zit echt een klep.

Maar dat is op zich natuurlijk geen bewijs, want dan is het mijn woord tegen het jouwe :smt190

Als je goed kijkt kun je dit zien op de afbeelding die ik in mijn laatste posting heb geplaatst. Nr 3 is echt de klep. Ik heb een echte zelfgemaakte foto van zo'n klep. Hieronder.
Inlaathuis klep 2.png
Vergelijk hem maar eens met de afbeelding in mijn vorig posting:
inlaathuis3.png
Een temperatuursensor ziet er iets anders uit dan een klep en heeft maar twee aansluitingen ;)

Verder nog even een overzicht van het motorcompartiment, daarop staat ook de (motor van de)gasklep (A20.3) en de door jou genoemde temperatuursensor aangegeven.
Inlaathuis overzicht 2.png
De functie van de klep is een soort van vacuum/swirl creëren in de inlaat. Daarom zit de klep vóór de uitmonding van de egr leidingen.
Dit is overigens niets vreemds vrijwel alle diesels met egr hebben zoiets.

Desgewenst kan ik ook een schema laten zien met de aansluitingen van deze klep erop, naast een testprocdure van Citroen voor het controleren van de werking van de egr, waarin zelfs specifiek de werking van deze klep wordt genoemd. Maar dit leek mij eigenlijk genoeg.

Verder twijfel ik in het geheel niet aan je kundigheid op het gebied van citroens. Overigens is een Diravi-bol wel iets anders dan een rem-accu maar inderdaad ik weet wat je bedoelt ;)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door JW-C5 »

In de docs heb ik B1KD0114P0 Controleren : Uitlaatgasrecirculatiecircuit TURBODIESEL DT20Cgevonden.

Is zoiets er ook voor de DT17 motor? Dat heb ik (nog) niet kunnen vinden

Groet,
JW

PS Ik begrijp je gemoedstoestand :(
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door Roman »

De term gouden sleutelaar voor bjg is ook niet respectvol..
BJG is/was technisch specialist bij citroen..
Dus echt wel iets meer dan gewoon een sleutelaar,...
En ik ben heel blij dat mensen zoals hij, met zijn kennis, mensen op dit forum kostenloos goed advies wil geven...

:smt023
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: emissie storing

Bericht door Menno »

Absoluut !!!

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: emissie storing

Bericht door WackoH »

En daarnaast blijkt BJG over engelengeduld en een olifantenhuid te beschikken :lol:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door JW-C5 »

Een bijzonder mens, dat is hij. In vele opzichten :smt023

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Alle mensen wat een emoties.

Even terug naar het begin: Ik heb een technisch argument en daar stelt BJG zijn argumenten tegenover.
Alles wat er daaromheen wordt bijgehaald draagt niet bij tot begrip van de puzzel.
Laten we ons concentreren op de puzzel zelf.
Want daar zijn we nog helemaal niet uit.

Ik twijfel niet aan de ervaring van BJG. Maar mensen die mij beter kennen weten dat ik niet gauw zwicht voor redeneringen als: "als die of die autoriteit dat zegt moet het wel waar zijn". Ik ben van het soort dat ook graag de logische argumenten op een rijtje ziet.

Waar begon het mee: Ik beweer dat er één EGR systeem teveel op een V6 zit, met andere woorden, dat het ook met één zou kunnen. Via diverse argumenten zijn we nu bij een onderdeel aangeland waar we het niet over eens zijn.

Als amateur heb ik slechts de beschikking over de plaatjes in service.citroen.com, zolang ik daar tenminste geen extra geld in stop.
Verder heb ik mijn C6 en mijn blote verstand.

Het lijkt mij een goede zaak dat er helderheid komt over een klep, die ik kennelijk over het hoofd zag, met een "swirl" effect als product. Wat zou dat ding (of die "swirl") moeten bewerkstelligen? Dat is nu de vraag lijkt mij.

Het kan zijn dat men deze discussie in dit forum te ver vindt gaan, ook goed.

En ja, het Diravibol verhaal. Dat is een remaccu die het remsysteem een tijdje gaande houdt als het hydrauliekcircuit drukloos zou worden. Je vindt hem in de DS en in auto's met Diravi. Er woedde een fel debat op het XM forum waarbij ik voor gek werd uitgemaakt omdat ik beweerde dat die bol een remaccu was. Tot men zich in de feiten ging verdiepen. That's all.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door Maarten »

Ik twijfel niet aan de ervaring van BJG.
Dan moet je je posts misschien wat genuanceerder samenstellen, dat zei ik al.

Met alle respect JanSr: je doet me denken aan een bepaalde poster op het 307-forum. Heel goed met oude auto's, sleutelt aan alles wat los en vast zit maar is onvoldoende meegegroeid met de innovaties in de industrie van nu. Op grond daarvan brandt hij nieuwe ontwikkelingen volledig af, zelfs al wordt hem persoonlijk de volledige onzin van zijn argumentatie uiteengezet; en als je dan hem aanspreekt, gaat hij klagen "want hij mag toch zeker wel zijn mening geven".

Daarmee wil ik niet zeggen dat dat precies op jou van toepassing is; maar zoals ik al zei: zelfkritiek is een groot goed.

Respect voor je kennis en kunde: ik ben absoluut geen autotechnicus, ik vond het al heel wat dat ik zelf het ruitensproeierpompje wist te vervangen. Maar respecteer dan ook de kennis van een ander.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door Roman »

Precies, laat ons elkaar respecteren.. :smt023
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Maarten schreef:Daarmee wil ik niet zeggen dat dat precies op jou van toepassing is
Daar kon je je wel eens ernstig in vergissen, inderdaad. Als je een beeld schept van een ander zijn de grenzen gesteld.

Ik vind wel dat je een boel lawaai maakt voor een totale buitenstaander. Zelfkritiek?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
emissie storing

Bericht door Maarten »

JanSr schreef:Ik vind wel dat je een boel lawaai maakt voor een totale buitenstaander. Zelfkritiek?
En ik vind dat je een grote mond hebt tegen BJG.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Prima Maarten, I am out.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door Maarten »

OK.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door BJG »

Mensen, laten we elkaar respecteren.
ik ga er vanuit dat het van niemand de bedoeling is een ander onderuit te halen. :smt203 Inderdaad vindt ik ook dat de reacties van Jan ietwat ongenuanceerd zijn, maar waarschijnlijk niet zo bedoeld. Maar iedereen maakt fouten, of ziet iets over het hoofd. Dat is niet erg, dat kun je naderhand toch weer rechtzetten? Maar de toon dreigt een beetje de verkeerde kant op te gaan.

Als laatste lijkt het mij goed om even de feiten op een rij te zetten, dan is het volgens mij allemaal vrij duidelijk:

Na enige heen en weer discussie over het inlaathuis blijkt er een klep in te zitten, waarover nog wat vragen zijn:
JanSr schreef: Het lijkt mij een goede zaak dat er helderheid komt over een klep, die ik kennelijk over het hoofd zag, met een "swirl" effect als product. Wat zou dat ding (of die "swirl") moeten bewerkstelligen? Dat is nu de vraag lijkt mij.
Teruglezend in dit draadje staan hier eigenlijk de antwoorden:
BJG schreef: De beide egr kleppen voorzien wel degelijk ieder een cilinderbank van vers uitlaatgas, vanwege de vorm van het inlaathuis en de plaatsing van de aanvoerkanalen. Daarvoor zit er in het inlaathuis een elektrische klep (3) die zorgt voor een vacuum waardoor het uitlaatgas de goede kant op wordt gezogen.
en:
BJG schreef: De functie van de klep is een soort van vacuum/swirl creëren in de inlaat. Daarom zit de klep vóór de uitmonding van de egr leidingen.
Dit is overigens niets vreemds vrijwel alle diesels met egr hebben zoiets.
Ik denk dat deze antwoorden duidelijk genoeg aangeven waarover het gaat.

Verder zal er gekozen zijn voor twee kleppen omdat anders de beoogde NOx reductie onvoldoende kan worden gehaald. Maw de opbrengst per klep, en de regelbaarheid van het systeem zijn hierin waarschijnlijk leidend geweest.

En verder nog wat Off-Topic aanvullingen:
JanSr schreef: En ja, het Diravibol verhaal. Dat is een remaccu die het remsysteem een tijdje gaande houdt als het hydrauliekcircuit drukloos zou worden. Je vindt hem in de DS en in auto's met Diravi.
De Diravi-bol en de rem-accu lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde:
Een diravi-bol zit op auto's met Diravi als buffer voor het diravi-systeem.

De remaccu zit op alle auto's die retourkleppen hebben in het veersysteem (vanaf modeljaar 95) om remdruk te garanderen nadat de retourkleppen zijn gesloten. Omdat er dan geen druk van de vering naar het remventiel kan komen.

Ik denk dat hiermee alles wel is gezegd ;)

Edit:
JW-NHS schreef:In de docs heb ik B1KD0114P0 Controleren : Uitlaatgasrecirculatiecircuit TURBODIESEL DT20Cgevonden.

Is zoiets er ook voor de DT17 motor? Dat heb ik (nog) niet kunnen vinden
Scherp JW! Dit document bedoel ik inderdaad. Zoiets staat niet onder de DT17, tenzij je het filter uitzet, dan vindt je datzelfde document wel. Omdat de egr-circuits qua werking identiek zijn mag dit document daarom gebruikt worden.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: emissie storing

Bericht door Menno »

Idd bij de feiten houden , formulering kan zeker genuanceerder , maar ga uit van de goede bedoeling ....

Chapeau voor BJG , je hebt volgens mij idd een olifantenhuid ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie