Mensen, laten we elkaar respecteren.
ik ga er vanuit dat het van niemand de bedoeling is een ander onderuit te halen.

Inderdaad vindt ik ook dat de reacties van Jan ietwat ongenuanceerd zijn, maar waarschijnlijk niet zo bedoeld. Maar iedereen maakt fouten, of ziet iets over het hoofd. Dat is niet erg, dat kun je naderhand toch weer rechtzetten? Maar de toon dreigt een beetje de verkeerde kant op te gaan.
Als laatste lijkt het mij goed om even de feiten op een rij te zetten, dan is het volgens mij allemaal vrij duidelijk:
Na enige heen en weer discussie over het inlaathuis blijkt er een klep in te zitten, waarover nog wat vragen zijn:
JanSr schreef:
Het lijkt mij een goede zaak dat er helderheid komt over een klep, die ik kennelijk over het hoofd zag, met een "swirl" effect als product. Wat zou dat ding (of die "swirl") moeten bewerkstelligen? Dat is nu de vraag lijkt mij.
Teruglezend in dit draadje staan hier eigenlijk de antwoorden:
BJG schreef: De beide egr kleppen voorzien wel degelijk ieder een cilinderbank van vers uitlaatgas, vanwege de vorm van het inlaathuis en de plaatsing van de aanvoerkanalen. Daarvoor zit er in het inlaathuis een elektrische klep (3) die zorgt voor een vacuum waardoor het uitlaatgas de goede kant op wordt gezogen.
en:
BJG schreef: De functie van de klep is een soort van vacuum/swirl creëren in de inlaat. Daarom zit de klep vóór de uitmonding van de egr leidingen.
Dit is overigens niets vreemds vrijwel alle diesels met egr hebben zoiets.
Ik denk dat deze antwoorden duidelijk genoeg aangeven waarover het gaat.
Verder zal er gekozen zijn voor twee kleppen omdat anders de beoogde NOx reductie onvoldoende kan worden gehaald. Maw de opbrengst per klep, en de regelbaarheid van het systeem zijn hierin waarschijnlijk leidend geweest.
En verder nog wat Off-Topic aanvullingen:
JanSr schreef:
En ja, het Diravibol verhaal. Dat is een remaccu die het remsysteem een tijdje gaande houdt als het hydrauliekcircuit drukloos zou worden. Je vindt hem in de DS en in auto's met Diravi.
De Diravi-bol en de rem-accu lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde:
Een diravi-bol zit op auto's met Diravi als buffer voor het diravi-systeem.
De remaccu zit op alle auto's die retourkleppen hebben in het veersysteem (vanaf modeljaar 95) om remdruk te garanderen nadat de retourkleppen zijn gesloten. Omdat er dan geen druk van de vering naar het remventiel kan komen.
Ik denk dat hiermee alles wel is gezegd
Edit:
JW-NHS schreef:In de docs heb ik B1KD0114P0 Controleren : Uitlaatgasrecirculatiecircuit TURBODIESEL DT20Cgevonden.
Is zoiets er ook voor de DT17 motor? Dat heb ik (nog) niet kunnen vinden
Scherp JW! Dit document bedoel ik inderdaad. Zoiets staat niet onder de DT17, tenzij je het filter uitzet, dan vindt je datzelfde document wel. Omdat de egr-circuits qua werking identiek zijn mag dit document daarom gebruikt worden.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie
website