Ik houd me aanbevolen voor wat documentatie. Mijn oude dame van 2003 heeft 523k kilometer op de klok, maar de linkerzijde is bloedheet, terwijl rechts alles qua verwarming/koeling prima functioneert. De stappenmotoren links en rechts zijn oké. Ik vermoed een beschadiging van de linker mengklep.JW-C5 schreef:Mooi dat het gelukt is
En als iemand anders zich geroepen voelt deze klus ook uit te voeren, dan roept hij maar.
Dan stuur ik dat setje doc's ook naar hem op, dapperen moeten worden geholpen![]()
Groet,
JW
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:45
Auto: C5 2,0 HDI break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 550000
Kleur: zwart
Samen staan we sterk!
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jun 2007 20:21
Auto: Had een C5 Break 2.2 HDi Exclusive. Is ter ziele.
Opties: Elec. stoelen, Leer, Xenon, Extra verst. + CDwiss.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09259
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 244391
Kleur: Vert Galant
Locatie: De Meern
Het motortje kan prima werken. Maar als het tandwieltje dat er aan zit versleten tanden heeft, kan die de klep niet bedienen. Dat is dan ook het welbekende probleem bij deze dames. Versleten tandjes. Dat komt doordat het dingetje eigenlijk te kort is en de klepbediening maar net pakt.
In het verleden heb ik er zelf een gemaakt van een blokje messing. Halve centimeter langer dan het origineel. Verslijt nooit meer.
Je kan het motortje uitnemen en het kopje met de tandjes er af trekken.
Dan heb je je voorbeeld. Zoals gezegd: wel wat langer maken.
In het verleden heb ik er zelf een gemaakt van een blokje messing. Halve centimeter langer dan het origineel. Verslijt nooit meer.
Je kan het motortje uitnemen en het kopje met de tandjes er af trekken.
Dan heb je je voorbeeld. Zoals gezegd: wel wat langer maken.
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:45
Auto: C5 2,0 HDI break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 550000
Kleur: zwart
Klopt, dat heb ik ook gedaan en dacht daarmee het probleem opgelost te hebben. Als ik de linker mengklep met de hand bedien, blijft de luchtstroom altijd warm, hooguit wisselen via de voorruit, van voren of voeten, afhankelijk van de stand. Maar altijd warm.
Samen staan we sterk!
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jun 2007 20:21
Auto: Had een C5 Break 2.2 HDi Exclusive. Is ter ziele.
Opties: Elec. stoelen, Leer, Xenon, Extra verst. + CDwiss.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09259
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 244391
Kleur: Vert Galant
Locatie: De Meern
Dan moet ik je helaas de verklaring en de oplossing schuldig blijven.
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:45
Auto: C5 2,0 HDI break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 550000
Kleur: zwart
Nou zeer bedankt voor het meedenken. Ik bedenk me wel dat als ik de rechter temperatuurinstelling verander ik de rechter klep hoor bewegen.
Dat gebeurt aan de linker zijde niet. Wel als ik de fan op voorruit zet. Dus ergens klopt toch iets niet. Bij een andere stappenmotor is er geen verschil en bij een andere regelunit ook niet. Ik kan de logica niet helemaal volgen.
Dat gebeurt aan de linker zijde niet. Wel als ik de fan op voorruit zet. Dus ergens klopt toch iets niet. Bij een andere stappenmotor is er geen verschil en bij een andere regelunit ook niet. Ik kan de logica niet helemaal volgen.
Samen staan we sterk!
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:45
Auto: C5 2,0 HDI break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 550000
Kleur: zwart
JW, heb je die documenten wellicht nog beschikbaar?JW-C5 schreef:Mooi dat het gelukt is
En als iemand anders zich geroepen voelt deze klus ook uit te voeren, dan roept hij maar.
Dan stuur ik dat setje doc's ook naar hem op, dapperen moeten worden geholpen![]()
Groet,
JW
Samen staan we sterk!

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dan heb je de bovenste klep bediend, die gaat over de luchtverdeling.Hydroactiefje schreef:Klopt, dat heb ik ook gedaan en dacht daarmee het probleem opgelost te hebben. Als ik de linker mengklep met de hand bedien, blijft de luchtstroom altijd warm, hooguit wisselen via de voorruit, van voren of voeten, afhankelijk van de stand. Maar altijd warm.
De onderste gaat over de temperatuur.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
De kleppen en motortjes zijn nagenoeg geruisloos.
Als je wat hoort kraken kan dat klep of motortje zijn, wat defect is
Als je wat hoort kraken kan dat klep of motortje zijn, wat defect is
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:45
Auto: C5 2,0 HDI break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 550000
Kleur: zwart
c5jan, Je hebt helemaal gelijk! Motor temperatuurregeling wederom gevonden. Wederom, omdat ik dat 10 jaar eerder ook al heb gedaan, maar was dat vergeten. Ik had het asje verlengd maar nu weer opnieuw met superlijm gelijmd en werkt weer uitstekend. Om er goed bij te kunnen had ik toen al op een strategische plek het dashboard doorgezaagd om er eenvoudiger bij te kunnen.c5jan schreef:Dan heb je de bovenste klep bediend, die gaat over de luchtverdeling.Hydroactiefje schreef:Klopt, dat heb ik ook gedaan en dacht daarmee het probleem opgelost te hebben. Als ik de linker mengklep met de hand bedien, blijft de luchtstroom altijd warm, hooguit wisselen via de voorruit, van voren of voeten, afhankelijk van de stand. Maar altijd warm.
De onderste gaat over de temperatuur.
Samen staan we sterk!
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:45
Auto: C5 2,0 HDI break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 550000
Kleur: zwart
Hydroactiefje schreef:c5jan, Je hebt helemaal gelijk! Motor temperatuurregeling wederom gevonden. Wederom, omdat ik dat 10 jaar eerder ook al heb gedaan, maar was dat vergeten. Ik had het asje verlengd maar nu weer opnieuw met superlijm gelijmd en werkt weer uitstekend. Om er goed bij te kunnen had ik toen al op een strategische plek het dashboard doorgezaagd om er eenvoudiger bij te kunnen.c5jan schreef:Dan heb je de bovenste klep bediend, die gaat over de luchtverdeling.Hydroactiefje schreef:Klopt, dat heb ik ook gedaan en dacht daarmee het probleem opgelost te hebben. Als ik de linker mengklep met de hand bedien, blijft de luchtstroom altijd warm, hooguit wisselen via de voorruit, van voren of voeten, afhankelijk van de stand. Maar altijd warm.
De onderste gaat over de temperatuur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Samen staan we sterk!

C5club extreme Fan


Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
Help. Ben het hele draadje aan het doorspitten, van voor naar achter en bij de helft van achter naar voren..
Bestuurderskant blijft bijna altijd warm en heel soms reageert het op de tempregelaar linkerzijde en wordt koel (gewoon buitenlucht, airco condensor moet ook vervangen worden maar first things first).
Ik sta op het punt om de overgang van motor naar klep te verlijmen, maar 1, heb ik de goede motor te pakken en 2, beweegt de klep wel vrij.
1. Ik heb de motor gedemonteerd die je kan zien als je door de middenconsole kijkt. Vanaf de linkerzijkant, onder stuur bij de pedalen zie je juist de andere motor die nu nog gemonteerd is.
Bestuurderskant blijft bijna altijd warm en heel soms reageert het op de tempregelaar linkerzijde en wordt koel (gewoon buitenlucht, airco condensor moet ook vervangen worden maar first things first).
Ik sta op het punt om de overgang van motor naar klep te verlijmen, maar 1, heb ik de goede motor te pakken en 2, beweegt de klep wel vrij.
1. Ik heb de motor gedemonteerd die je kan zien als je door de middenconsole kijkt. Vanaf de linkerzijkant, onder stuur bij de pedalen zie je juist de andere motor die nu nog gemonteerd is.

C5club extreme Fan


Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
hier de foto van de uitgebouwde motor. je kan hem zien als je door de uitgebouwde middenconsole kijkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club extreme Fan


Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
en hier een foto met in het midden het gat van de overbrenging
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club extreme Fan


Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
en hier een foto met in het midden het gat van de overbrenging
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club extreme Fan


Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
Ik zie een heel klein overblijfsel van de vertanding, maar geen breuken. Wel uitgelubberd, haast een normale symmetrische zeskant.
Ik ga 'met iets' proberen de klep te bewegen, via het gat. Volgens het draadje moet dat vrijwel wrijvingsloos gaan.
Mijn motor reageert op de temperatuurschakelaar links. ik heb dat ding naar 16 graden getikt en de motor staat op koud. Ook lijken het platte vlak van het tandje en het platte stuk van het gat overeen te komen. Maar staat de klep op koud? even checken.
Sommigen zeggen dat deze klep en motor enkel boven, midden en onder regelen en niet koud of warm. Maar de motor reageert duidelijk op knopverschil tussen 16 en 28 graden..
Ik ga nu de luchttemperatuur en de beweging van de klep testen.
Ik ga 'met iets' proberen de klep te bewegen, via het gat. Volgens het draadje moet dat vrijwel wrijvingsloos gaan.
Mijn motor reageert op de temperatuurschakelaar links. ik heb dat ding naar 16 graden getikt en de motor staat op koud. Ook lijken het platte vlak van het tandje en het platte stuk van het gat overeen te komen. Maar staat de klep op koud? even checken.
Sommigen zeggen dat deze klep en motor enkel boven, midden en onder regelen en niet koud of warm. Maar de motor reageert duidelijk op knopverschil tussen 16 en 28 graden..
Ik ga nu de luchttemperatuur en de beweging van de klep testen.