V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat "metalige geluid" van een airco die aanspringt heb ik nog nooit gehoord bij mijn PH2.
De A/C in de PH2 is voorzien van een opbrengst-geregelde compressor, en staat altijd aan. Alleen als de buitentemperatuur te laag is, of als er een storing is in het systeem, schakelt hij uit.

Dat laatste gebeurt ook als er te weinig koudemiddel in het systeem zit, en dus is de vraag: wanneer heb jij voor het laatst de A/C check laten doen?
Ik doe dat standaard elk jaar, als m'n auto bij GJO is voor een beurt en APK.
Dan hangt hij 'm ook aan de A/C-serviceunit, zo zien we hoeveel koudemiddel verdwenen is en of het nodig is verder te kijken naar oorzaken van lekkages.
Als er minder dan 10% verdwenen is, wordt het systeem gevacumeerd en opnieuw gevuld.

Bij grotere hoeveelheden verlies, wordt naar de oorzaak daarvan gezocht.
Zó ontdekten we een paar jaar geleden dat de condensor brak was, die is toen vervangen.
En in augustus 2017 bleek de compressor de oorzaak van de lekkage te zijn. Die is toen ook vervangen.
Bij de beurt in 2018 bleek er nauwelijks koudemiddel verdwenen te zijn.
Ook nu koelt 'ie uitstekend, ben benieuwd wat er bij de komende beurt tevoorschijn komt.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Hij is een paar jaar geleden door gjo gevuld.
Ik vermoed dat de condensor brak wordt gezien de uiterlijke staat daarvan, maar not throwing parts at the problem...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Oftewel, eerst aan de serviceunit en kijken hoeveel koudemiddel er nog in zit.
Als er (heel) veel weg is, vult GJO 'm met formeergas (waterstof traceergas) en probeert zo de lekkage op te sporen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Airco/kachel met kuren

Bericht door H_H »

Dat geluid herken ik van toen mijn Airco leeg aan het raken was. (Ph1)
Poos geleden was er ook iemand die die vraag stelde en ik heb toen gesuggereerd dat de airco wel eens leeg aan het raken kon zijn. Dat bleek toen inderdaad het geval
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Gek genoeg koelt hij nog wel goed, in ieder geval links. Het geluid is ook maar af en toe, vooral direct na het starten.
Maar wel duidelijk een airco-geluid. Ik herken het geluid van mijn xantia, waarvan de airco het precies lang genoeg gedaan heeft om de vakantie in het toen snikhete zuid Frankrijk te overleven.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Airco/kachel met kuren

Bericht door H_H »

Hij blijft ook gewoon goed koelen hoor, alleen is het op een gegeven moment abrupt over als het koelmiddel een bepaald minimumniveau heeft bereikt.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja, ik zal eraan moeten geloven, al heeft de portemonnee even geen zin.
Die methode met waterstof, is dat nieuw? Niet hetzelfde probleem als met fluor lijkt me...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Die waterstofmethode is inmiddels "common practice", en ook de enig juiste.
Gebruik van fluoriserende toevoegingen wordt afgeraden :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja, daar ben ik ook geen fan van. Van het koelvermogen blijft merkbaar minder over na een fluorbehandeling. Been there, got the T-shirt, etc.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4938
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
c5jan schreef:Ik vermoed dat de condensor brak wordt gezien de uiterlijke staat daarvan, maar not throwing parts at the problem...
Condensor is een bekende zwakke plek bij de C5, mocht deze lek zijn, ga dan voor een Nissens, die zijn veel beter beschermd tegen doorrotten dan een Valeo.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Dat legde ik vorige week voor aan mijn aircospecialist (Autotemp Claasen), hij zei dat het allemaal weinig uitmaakte, had ook heel wat Nissens gehad met problemen. Ik heb het dus maar aan hem overgelaten, geen idee wat er nu ingezet is . Ben wel erg blij dat het gedaan is, knap warm nu in een donkerblauwe C5 zonder airco ;) .
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ach, liever een condensor vervangen dan een verdamper....
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Liever een goed werkende airco :smt190
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4938
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Dat is ook mijn motto, vandaar zoveel moeite om de AC in 106 weer werkend te krijgen, met zelfs een originele verdamper uit de VS :D
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2020 12:49
Auto: Berline 2.0-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 103000
Kleur: Donkergrijs
C5club Newbie
C5club Newbie
Misschien oude koeien uit de sloot halen, maar ik heb ook dit probleem bij mijn vorige week gekochte C5 2.0i 16V uit 2006. Heerlijke auto, totdat het gisteren warm werd. Alleen: het is andersom; de bestuurderskant koelt prima, maar aan de rechterkant komt alleen warme lucht. Ik begrijp dat het probleem typisch links zit, maar dit lijkt toch wel een probleem met de mengmotor aan de rechterkant te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
:citrofiel
Plaats reactie