Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.
C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Vanavond geinitialiseerd. Eerst fouten gewist. De motor begint met het gebruikelijke stotteren/inhouden. Dit wordt geleidelijk minder en na een minuut of 10 loopt ie als een zonnetje. Ongeveer 40 minuten na het begin springt de ventilator aan. Even later weer uit. Dan is de opdracht om hem onbelast 5000 toeren te laten draaien en weer terug te laten zakken naar stationair. Klaar .
En daar gaat het volgens mij mis. Nadat ie de 5000t. heeft aangetikt en weer terug zakt, begint ie weer (licht) onregelmatig te lopen. Wat betekend dit? Wie heeft een verklaring?
Groet, Manus
En daar gaat het volgens mij mis. Nadat ie de 5000t. heeft aangetikt en weer terug zakt, begint ie weer (licht) onregelmatig te lopen. Wat betekend dit? Wie heeft een verklaring?
Groet, Manus
C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Vanmorgen een rit gemaakt. Weer de zelfde mankementen (onregelmatig lopen). Na die tijd uitgelezen. Er is inmiddels een foutmelding bij gekomen. P0170: Brandstof inspuiting; mankement, permanent. P0341 signaal cilinder referentie sensor; elektrische storing, stroom aan massa. P0011 en P0012 bediening elektroklep nokkenas; bovenste en onderste aanslag. De sensoren en de elektroklep zijn allemaal vervangen. Ik weet het even niet meer... Heeft iemand een opbeurende uitleg, dan wel een goed advies? Alvast bedankt. Groet, Manus
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Domme opmerking wellicht, zitten alle stekkertjes goed aangedrukt, geen corrosie, ook niet in de grote multistekkers op de ECU?
Heb je de juiste elektroklep en nokkenassensor gemonteerd, daarmee bedoel ik, op chassis nr. bij de dealer gekocht en niet online op kenteken besteld.
Heb je de juiste elektroklep en nokkenassensor gemonteerd, daarmee bedoel ik, op chassis nr. bij de dealer gekocht en niet online op kenteken besteld.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Alle massaverhoudingen ook eens goed schoonmaken.
Ook de stekker op de brandstofpomp controleren.
Ook de stekker op de brandstofpomp controleren.
C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
C5HDI110 en C5jan, bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga het bekijken. De nokkenassensor zit toch onder de kleppendeksel ontluchting? Deze is door de dealer vervangen. De elektroklep was door de dealer geleverd (imitatie), maar toen deze niet goed functioneerde heb ik die door een originele 2e hands van b.ebben er op gezet. Zelfde resultaat. Ik zal de massapunten nalopen. Als er een draadbreuk in zit, kun je dat ook doormeten; spanning of aarde op een van de draden?
We zoeken verder. Groet, Manus
We zoeken verder. Groet, Manus
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Een gebruikte sensor zou ik niet vertrouwen, en eentje die bij Bart Ebben vandaan komt al helemaal niet 
C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Daar gaan we weer: Elektroklep vervangen door een ander, stekkers los en schoon gemaakt, massapunten in de motorruimte schoon gemaakt, ingespoten en weer vastgezet, uitlezen, wissen en weer geinitialiseerd. Paar dagen mee gereden vandaag weer uitgelezen: Nu geen 4 maar 5 storingen op de ecu: P0341, signaal cilinder referentie sensor; P0170, brandstofinspuiting; P0172, mengselregeling te rijk mengsel, deze was nieuw;
P0011 en P0012, bovenste en onderste aanslag elektroklep nokkenasvervroeging. Er komen steeds meer storingen. Kan de ecu ook stuk zijn? Het initialiseren lijkt alleen maar grotere problemen te geven. Groet, Manus
P0011 en P0012, bovenste en onderste aanslag elektroklep nokkenasvervroeging. Er komen steeds meer storingen. Kan de ecu ook stuk zijn? Het initialiseren lijkt alleen maar grotere problemen te geven. Groet, Manus
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Heb je de stekkers op de ECU al gecontroleerd, geen corrosie en goed aangedrukt?
Het toeval wil dat ik gisteren iemand met een Peugeot heb geholpen die weigerde te starten na het vervangen van de thermostaat, uitlezen gaf 13 foutmeldingen. Bleek een grote multi stekker op de ECU gewoon los te zitten, bijna niet te zien, zag toevallig de afdichting van de stekker, wat mij niet normaal leek.
Het toeval wil dat ik gisteren iemand met een Peugeot heb geholpen die weigerde te starten na het vervangen van de thermostaat, uitlezen gaf 13 foutmeldingen. Bleek een grote multi stekker op de ECU gewoon los te zitten, bijna niet te zien, zag toevallig de afdichting van de stekker, wat mij niet normaal leek.
C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
C5HDI110, bedankt voor je antwoord. De ECU is toch de computer die onder die van de versnellingsbak zit? Dit is mij althans door de garage verteld. Daar zitten 3 grote multi stekkers op. Die heb ik zaterdag losgehaald en met contactspray ingespoten, droog geblazen en weer vast met de klembeugel. Weinig verdachts aan te zien. Maar nogmaals, zijn er gevallen bekend dat de ECU stuk gaat? En klopt het dat de nokkenassensor onder de kleppendekselontluchting zit (EW10A) en kun je die met een multimeter testen? Groet, Manus
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Haal ook de stekkers van de bsm eens los, de plaat met zekeringen en relais.
Er lijkt een gemeenschappelijke factor te zitten in je bevindingen. En gezien het schijnbare gebrek aan samenhang zou dat bedrading kunnen zijn, massapunten, eventueel een slechte accu.
Maar overtuigend is het nog niet.
Meet ook eens met een ohmmeter de weerstand tussen een willekeurig punt op de kop en de mindraad van de accu. Uiteraard met afgekoppelde accu.
Er lijkt een gemeenschappelijke factor te zitten in je bevindingen. En gezien het schijnbare gebrek aan samenhang zou dat bedrading kunnen zijn, massapunten, eventueel een slechte accu.
Maar overtuigend is het nog niet.
Meet ook eens met een ohmmeter de weerstand tussen een willekeurig punt op de kop en de mindraad van de accu. Uiteraard met afgekoppelde accu.
C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
EIN-DE-LIJK! Na een jaar van gissen, vervangen, geld aan "deskundige" garages uitgeven, lexia kopen, veel advies krijgen en nog meer vervangen loopt de C5, eindelijk, van koud tot warm, als een naaimachientje. Ik heb de nokkenassensor, die de garage 11 maanden geleden ook al had vervangen, wederom vervangen. Bij het inleren merkte ik al dat ie gelijk mooi liep. Tegelijk heb ik wel alle stekkers waar ik bij kon, schoongemaakt en zo goed mogelijk weer aangedrukt. Op voorhand zag ik hier niet echt iets bijzonders aan. Hoe dan ook , ze loopt mooi en ik hoop dat dat een tijd zo blijft! Ik wil iedereen die mee heeft gedacht en goede raad heeft gegeven, bedanken! Het forum heeft het mede naar een goed gebracht. Groet, Manus
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Mooi zo dat het opgelost is, de aanhouder wint 
Was de vervangen nokkenassensor niet een gebruikte of een vaag merk?
Was de vervangen nokkenassensor niet een gebruikte of een vaag merk?
C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Ja, ik twijfelde ook al. Of ie 2e hands was, kon ik niet meer zien en er was geen merk te ontdekken...
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het ding was niet helemaal lekker, zoveel is wel duidelijk.
Wel bijzonder dat dit zoveel aanverwante storingen kan geven.
Wel bijzonder dat dit zoveel aanverwante storingen kan geven.
C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
De prijs van de sensor van de garage was wel van een nieuwe... Ik ga even geen foutmeldingen meer uitlezen. Struisvogelpolitiek?! Groet, Manus
