Pagina 4 van 5
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 02 jun 2022 14:33
door C5HDI110
Schakelen naar zijn 1 en 2 ging lastig, vooral als de motor koud was, de koppeling was recent begreep ik van de vorige eigenaar, hij had echter geen problemen met schakelen vertelde hij later. Ik dacht toen dat het wel in de bak moest zitten, jonge frisse bak en koppelingset gemonteerd en probleem opgelost, oude koppelingset zag er nog prima uit, thuis ergens in de hoek gegooid.
Ruim 2 jaar later was ik een koppelingsetje aan het uitzoeken voor de Xantia 2.0-16V van een maatje en tot mijn verbazing zag ik dat sommige site beweerden dat de trekkoppelingset van een 2.0-16V ook geschikt is voor een 1.9TD. Drukgroep en druklager zijn hetzelfde, alleen de platen hebben een ander nr., diameters en dikte is wel gelijk, de oude koppeling opgezocht en ja hoor de plaat was van een 2.0-16V volgens de nummers. Maar wat is dan het verschil, waarom verschillende nummers, nog verder uitzoeken leverde op dat het hart waar de veren inzitten, net anders is, steekt 1,5mm verder uit aan vliegwielzijde, net genoeg om de koppeling soms niet goed vrij te laten komen, zonder vreemde geluiden.
Waarom had de vorige eigenaar er dan geen last van? De beste man heeft zijn rijbewijs ooit in het leger gehaald en geleerd te dubbelklutsen en dat is hij altijd blijven doen, ja dan heb je er geen last van

Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 02 jun 2022 16:19
door BJG
trxke schreef:C5HDI110,
De koppelingset die ik klaar heb liggen is van LUK dat kan niet verkeerd zijn denk ik.
Even uit mijn hoofd: niet zelfstellend toch?
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 03 jun 2022 01:18
door C5HDI110
Luk is niet mijn merk, ik heb veel liever een Valeo
Koppelingset voor een EW10A is geen zelfstellende, waar je speciaal gereedschap voor nodig heb, toevallig heb ik een nieuwe Valeo set liggen voor een EW10/EW12, daarom weet ik het zeker. En nou gaat het aan mij knagen waarom ik die heb liggen, ongetwijveld voor de 407C (EW12), welke bijna 2 jaar in de stalling staat.
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 03 jun 2022 08:07
door trxke
Ik ben wel benieuwd wat een "zelfstellende" dan wel is en wat speciaal gereedschap dat je daar voor nodig hebt.
Maar dit is inderdaad een "gewone" koppeling, mij Xantia TCT die heeft een trekkoppeling maar ik kan mij niet herinneren dat ik daar echt speciaal gereedschap voor nodig had.
Vraagje: de aandrijfasmoeren is dit ook met de gekende dop van 35 of is dit veranderd?
Ik heb ooit een Luk koppelingset gehad voor de CX22TRS, en die drukgroep in die setwas gewoon van Valeo ...
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 03 jun 2022 09:51
door Matthijs309
Mijn laatste Luk set zat ook Valeo in de doos (blij toe).
Dat ' zelf stellende' is iets wat je bij de 307 wel eens zag, dat zit vooral in de kabel en niet in de koppeling zelf.
Dop 35 is nog steeds correct (maar 36 gaat ook prima) , hoewel je met revisieassen wel eens maat 32 bijgeleverd kan krijgen.
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 03 jun 2022 10:02
door C5HDI110
Het "zelfstellend" waar BJG naar verwijst heeft echt met de koppeling te maken, niet met de kabel, de C5 heeft nooit kabel gehad

Google op "zelfstellende koppeling monteren", dan zie je wat ik bedoel, daar heb je dit soort setjes voor nodig.
Aandrijfassen is dop 35, bij gereviseerde assen zit vaak een moer bij waar je dop 36 voor nodig heb.
Dop 32 is voornamelijk voor Peugeot/Citroen met een TU motor, m.u.v. de 1.6-16V TU dan kun je dop 35 nodig hebben.

Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 03 jun 2022 10:54
door Matthijs309
https://www.youtube.com/watch?v=K9OK2ediD4Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah ja, die was ik nog niet tegen gekomen =]
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 03 jun 2022 21:35
door trxke
Ok duidelijk, maar de C5 heeft deze koppeling niet dan.
Weet er iemand het aantrekkoppel van de vliegwielbouten en de drukgroepbouten?
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 03 jun 2022 21:57
door WilC5
Dat staat toch in het werkplaatshandboek?

Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 03 jun 2022 22:28
door trxke
Ik heb enkel de vraagbaak en de Haynes en die gaan niet over de EW40a
Is er ergens een werkplaatshandboek te downloaden ?
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 03 jun 2022 23:30
door C5HDI110
Mijn C5 Haynes Ph2, waar de EW10A in staat, is helaas zoek, alweer zo lang geleden dat ik een C5 reed
De C4 Haynes ligt wel op het stapeltje, daar staat onder het kopje, Non-VTI motoren, deze info:
Drukgroep bouten: 20Nm
Vliegwiel: 70Nm (Nieuwe bouten monteren !!!)
De 20Nm twijvel ik niet aan, weet inmiddels niet beter, maar de 70Nm voor de vliegwielbouten, daar had ik mijn twijvels over. Nou herinner ik mij dat de laatste keer dat ik een koppeling vervangen heb bij een C4 2.0-16V, de vliegwielboutjes, geen fijn draad hebben, de 70Nm kan dan wel kloppen.
Voor de zekerheid sevice.box ingedoken, alle 1.8-16V en 2.0-16V motoren van de C5 hebben dezelfde vliegwielbouten, artikel nr. 0537 40.
Van mijn Xantia diesels herinner ik mij boutjes met fijn draad, aantrekkoppel daarvoor ligt een stuk lager.
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 04 jun 2022 12:58
door trxke
Bedankt voor de gegevens.
Ik had al een setje nieuwe vliegwielbouten gekocht, deze zijn al voorzien van een soort droge Loctite op de schroefdraad.
Is dit voldoende dat deze zo gemonteerd worden?
Mijn Haynes is de 4745 voor de C5 van 2001 tot 2008 maar hier staan enkel de EW7J4-EW10J4-EW10D in + de diesels.
Welke Haynes heb jij dan?
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 04 jun 2022 13:13
door C5HDI110
Ja dat zijn de juiste boutjes, reeds voorzien van loctite, kun je zo monteren en op moment vastzetten.
Ik heb dezelfde C5 Hayes, zoveel verschil is er niet tussen de EW10 en EW10A.
Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 09 jun 2022 13:02
door trxke
Afgelopen zaterdag avond en zondag heb ik de versnellingsbak gedemonteerd.
Er zat een redelijk verse Valeo koppeling op waarvan het druklager zeker niet versleten van was.
Wel was het druklager al wat ingesleten in het diafragma, maar het geheel kon zonder twijfel nog een hele tijd mee.
Voor de zekerheid had ik een vervangende versnellingsbak geregeld (met zo'n 60000km minder) voor het geval dat er geen duidelijke reden van het geluid was.
Nu was dat het geval en heb ik dan ook de vervangende versnellingsbak gemonteerd ipv de originele.
Deze heb ik wel eerst voorzien van een nieuwe koppelingsvork met kogel, een nieuwe geleidebus, nieuwe keerringen en ook een nieuwe baksteun.
Aan de aandrijfassen heb ik niets kunnen vinden van speling en ook het lager van de rechtse as was in prima staat, zelfde voor de wiellagers.
Verder had ik het plan om de krukaskeerring ook te vervangen maar gezien het feit dat er geen enkel spoor van lekkage was, en het feit dat ik met de keerring toch te vervangen ook een risico zou hebben op lekkage is er uiteindelijk besloten om het zo te laten.
Die keerring zal vrijwel zeker vervangen zijn met de koppeling die er op zat, anders kon die niet kurkdroog zijn.
Het resultaat: een vederlichte koppeling en een prefect schakelende bak (hoewel ik voordien ook geen klagen had).
Het geluid is weg zoals het aanwezig was al is de bak niet geheel zonder bijgeluiden, wat uiteindelijk misschien als normaal kan beschouwd worden (ik ben eerlijk gezegd misschien te kritisch wat betreft bijgeluiden)
Belangrijk is dat ik nu zeker ben van het feit dat de koppeling en dan vooral het druklager nieuw is en dat er een vervangende bak op zit waardoor het een gerust(er) gevoel geeft voor mij.

Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Geplaatst: 09 jun 2022 13:07
door c5maarten
Mooi klusje! fijn als je beschikking over een brug hebt, maakt het toch net wat aangenamer.