Pagina 4 van 4

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 15 okt 2020 08:56
door GW-tje
Een abrupte wisseling in temperatuur geeft wel iets aan, inderdaad. KVS-sensor kan defect zijn, die luchtbel van JW is een optie, of een bedradingsprobleem. Feit is wel dat het MM ook met die temperatuur werkt. Voor die paar euro.....vervangen dat ding.

Ik ervaar bij mijn "nieuwe" C5, krakende geluiden van de klepas van de luchtsturing, wanneer ik de temperatuur wijzig. Dat reageeert allemaal nog goed. Is die klepas op de een of andere manier te smeren, zodat de as niet zal breken? En dan zonder het dashboard te verwijderen, bedoel ik. ;)

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 15 okt 2020 13:54
door Genem
Om het stelmotortje links boven achter het handschoenenkastje te demonteren heb je dacht ik een 5,5 dopje of steeksleuteltje nodig. Je komt er wel moeilijk bij, maar het is te doen.

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 15 okt 2020 17:48
door Stinger01
We gaan het zien van het weekend, ik hoop dat wat meer tijd te hebben, alhoewel het huis wat we gekocht hebben en wat wordt verbouwd ook aandacht nodig heeft. ;)
c5jan schreef:Daarom rij ik op lpg :smt190
Ik ook! :smt190

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 18 okt 2020 21:18
door Stinger01
Van het weekend nog geen tijd gehad om te sleutelen.
Wel 2 x een lange rit gemaakt naar Nijmegen vanuit Nieuwe Pekela.

Vrijdag aan beide kanten lauwe lucht maar vandaag aan de rechterkant warme (te warme voor de vraag) en links lauwe lucht dus ik denk dat het probleem bij de kleppen ligt.

Dus een fijne klus in het vooruitzicht... :(

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 18 okt 2020 21:31
door willy4
willy4 schreef:als ik het zo allemaal lees , zou ik de kleppen met de hand is bedienen.
dan zul je de motoren is eraf moeten nemen.
blz 2

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 18 okt 2020 22:22
door Stinger01
Zou het aan de kleppen van de kachel kunnen liggen?
Mijn openingspost...

Maar je hebt gelijk Willy :smt038, ik heb alleen nog geen tijd gehad om het uit te proberen.

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 18 okt 2020 22:50
door Genem
Ik heb de kleppen vorig jaar in Hongarije laten vervangen, koudste mij incl materiaal plm 150 euro. En ja het hele dashboard is er uit geweest...

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 18 okt 2020 22:53
door Stinger01
Naar Hongarije dan maar... ;)

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 04 nov 2020 09:00
door phoskam
Hoe is dit afgelopen?

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 04 nov 2020 10:09
door Stinger01
:(
Het is nog niet afgelopen, ik ben moed aan het verzamelen om het dashboard te demonteren en de kleppen te vervangen maar ik heb de auto elke dag nodig en ik heb geen 2e auto. Bovendien heb ik er nu even weinig tijd voor. Bijkomend probleem is dat ik wel een garage heb maar dat die vol staat met opgeslagen spullen en om de klus buiten te doen is wat frisjes op het moment.

Ik heb de auto elke dag nodig omdat we hier in een vrij grote verbouwing zitten en er nog al eens spullen gehaald moeten worden, al dan niet met de aanhanger.

De kleppen moet ik overigens ook nog bestellen en daar heb ik me nog niet in verdiept.
Moet dat bij de dealer of is hier ook een acceptabel (Chinees) alternatief voor? Misschien dat iemand dat weet? :smt203

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 04 nov 2020 17:09
door staircase
Mijn dealer had nooit een defecte klep meegemaakt bij een Ph2 en raadde mij aan eerst eens te kijken naar het stuurmotortje en de lengte van de as. Gelukkig betrof het bij mij de passagierszijde waar je met enige moeite en het verwijderen van het dashboardkastje bij kunt. Met een grote schroevendraaier kon de klep gemakkelijk bewegen en daarmee bewezen dat deze niet defect was.
Mijn asje was lang dus er was er geen probleem met een eventueel uitgeragde klepaandrijving. De nu losse motor ratelde en intern was er tandje afgebroken dus hielp het vervangen van het motortje. De aansturing is wat anders dan je verwacht. Het initialiseren bestaat uit het verdraaien van de klep totdat deze vastloopt, door de hogere stroom "weet" de betreffende stuureenheid dat dit de nulstand moet zijn en stelt dan de juiste stand in. Iedere start betekend dus vastlopende kleppen en erg elegant is het niet. Dit verklaart ook beschadiging van de klepas bij een korte stuurmotor-as na verloop van tijd. Mijn PH2 was geassembleerd in november 2005 en had de lange as. Mocht de klepas uitgeragd zijn is het vervangen door een stuurmotor met lange as nog steeds mogelijk met een werkende klep tot gevolg mits die klep nog gangbaar is. Als je bezig bent is het goed wat teflonspray bij de hand te hebben, daar dit kunstoflageringen gangbaarder maakt.

Re: Kachel blijft koud

Geplaatst: 05 nov 2020 08:01
door Stinger01
Bedankt voor de tip, ik ga daar zeker naar kijken maar ik ben bang dat het probleem aan beide kanten zit, aan de passagierskant wordt het na verloop van tijd wel warm, al is het niet verder bij te stellen met de temperatuurregeling. Aan de bestuurderskant blijft het koud, ook na een wat langere rit.

Ook al geprobeerd om de afzonderlijke regeling links/rechts uit te schakelen maar dat helpt ook niet.