Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Vandaag de C5 ph1 uit 2003 van silver944 aan de Lexia gehangen, wegens stotteren, emissie storing en niet harder dan 100 km/u.
De foutcodes waren 2x permanent overslaan cylinders, 1x tijdelijk mengsel regeling en een vage storing in de BSI, iets met sterk overslaan CAN, veroorzaakt door andere computer.
Die storing kon ik niet wissen, deze verdween vanzelf na het wissen van de injectie storingen.
De laadtijden van bobine 2 is soms iets langer dan die van 1, ik weet niet hoeveel 0,2ms uitmaakt, volgens mij niet veel.
Silver944 heeft een nieuwe bobine en temperatuur sensor in bestelling staan, met de temp.sensor is niets mis bij het uitlezen.
Voor de zekerheid de bobine gedemonteerd om te inspecteren, er zit een kleine barst in het midden, mogelijk dat er vocht is binnen gedrongen en binnen wat aangetast heeft, probleem schijnt vooral voor te doen als de motor goed warm is op warme dagen.
Bij het demonteren van een bougie (NKG LFR5B), viel mij op dat die behoorlijk onder de olie zat, bij de anderen bleek dat ook zo te zijn, allemaal gedemonteerd en schoongemaakt, er is geen olie lekkage, blijkt te komen door morsen met olie bijvullen.
Waarschijnlijk is de olie de oorzaak van het overslaan en is mogelijk de bobine aan het overlijden, ik heb silver944 geadviseerd om de nieuwe bobine en bougies te monteren.
Bougies zitten er 30K en 2 jaar in, auto rijd op gas, heb gelezen dat standaard bougies dan minder lang meegaan dan de dure LPG bougies.
De bougies zagen er verder goed uit wat kleur betreft, het porselein is wel aardig verkleurd door de hitte, de elektrode afstand heb ik niet kunnen meten, omdat ik geen voelermaatjes bij de hand had.
De foutcodes waren 2x permanent overslaan cylinders, 1x tijdelijk mengsel regeling en een vage storing in de BSI, iets met sterk overslaan CAN, veroorzaakt door andere computer.
Die storing kon ik niet wissen, deze verdween vanzelf na het wissen van de injectie storingen.
De laadtijden van bobine 2 is soms iets langer dan die van 1, ik weet niet hoeveel 0,2ms uitmaakt, volgens mij niet veel.
Silver944 heeft een nieuwe bobine en temperatuur sensor in bestelling staan, met de temp.sensor is niets mis bij het uitlezen.
Voor de zekerheid de bobine gedemonteerd om te inspecteren, er zit een kleine barst in het midden, mogelijk dat er vocht is binnen gedrongen en binnen wat aangetast heeft, probleem schijnt vooral voor te doen als de motor goed warm is op warme dagen.
Bij het demonteren van een bougie (NKG LFR5B), viel mij op dat die behoorlijk onder de olie zat, bij de anderen bleek dat ook zo te zijn, allemaal gedemonteerd en schoongemaakt, er is geen olie lekkage, blijkt te komen door morsen met olie bijvullen.
Waarschijnlijk is de olie de oorzaak van het overslaan en is mogelijk de bobine aan het overlijden, ik heb silver944 geadviseerd om de nieuwe bobine en bougies te monteren.
Bougies zitten er 30K en 2 jaar in, auto rijd op gas, heb gelezen dat standaard bougies dan minder lang meegaan dan de dure LPG bougies.
De bougies zagen er verder goed uit wat kleur betreft, het porselein is wel aardig verkleurd door de hitte, de elektrode afstand heb ik niet kunnen meten, omdat ik geen voelermaatjes bij de hand had.
C5club Fan


Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
inmiddels de bougies vervangen ngk lfr5b uit het doosje 0.85 mm. De oude waren het zelfde merk en type. Daar paste de voeler .9 mm tussen. 24 euro incl verzending bij Winparts
De bobine vervangen door een nieuwe van Valeo, 73 euro bij autodocs
Accu eraf gehad. starten zonder gasgeven en de auto liep netjes. Op laten warmen en weggereden. Dat ging allemaal lekker maar na 1,5 km hield de motor 2 keer in en kwam er een 'storing katalysator'. Vermogen was ook meteen minder en bij het stationair draaien leek het net een diesel.
Een paar keer de reset procedure geprobeerd maar die heeft helemaal geen effect. Bobine en de bougies weer losgehaald en er zat veel olie op het schroefdraad van de 2 binnenste bougies. Accu weer los voor een kwartier en weer gestart. Meteen gestotter en een storing uitlaatgas.
wordt vervolgd
De bobine vervangen door een nieuwe van Valeo, 73 euro bij autodocs
Accu eraf gehad. starten zonder gasgeven en de auto liep netjes. Op laten warmen en weggereden. Dat ging allemaal lekker maar na 1,5 km hield de motor 2 keer in en kwam er een 'storing katalysator'. Vermogen was ook meteen minder en bij het stationair draaien leek het net een diesel.
Een paar keer de reset procedure geprobeerd maar die heeft helemaal geen effect. Bobine en de bougies weer losgehaald en er zat veel olie op het schroefdraad van de 2 binnenste bougies. Accu weer los voor een kwartier en weer gestart. Meteen gestotter en een storing uitlaatgas.
wordt vervolgd
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Wat vervelend, ik had gehoopt dat het met de nieuwe onderdelen opgelost zou zijn.
Zag je ook olie op de bougie liggen, voordat je deze los draaide ?
De kleppendeksels lijken niet te lekken en de ruimte tussen de deksels is ook droog, een raadsel waar deze olie dan vandaan komt.
De C5 van silver944 is van 2003 en is voorzien van een mechanische gasklep.
Voor het inleren zou het dan voldoende moeten zijn om de accu even los en de procedure uit te voeren zoals gedaan is, of zijn er ervaringen dat er toch echt een Lexia nodig is ?
Zag je ook olie op de bougie liggen, voordat je deze los draaide ?
De kleppendeksels lijken niet te lekken en de ruimte tussen de deksels is ook droog, een raadsel waar deze olie dan vandaan komt.
De C5 van silver944 is van 2003 en is voorzien van een mechanische gasklep.
Voor het inleren zou het dan voldoende moeten zijn om de accu even los en de procedure uit te voeren zoals gedaan is, of zijn er ervaringen dat er toch echt een Lexia nodig is ?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
lees hem is uit.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Als silver944 op LPG rijdt moet hij als een speer zijn bougies weer verwijderen en de elektrodeafstand
corrigeren naar 0.6 mm. Bij LPG en 0.9 mm is die nieuwe bobine in no-time rijp voor de prullenbak!
Wanneer er nergens olie te ontdekken is wat door lekkage van klepdekselpakkingen of morsen in de schachten terecht is gekomen, even een compressietest doen om uit te wijzen of de zaak inwendig
niet dusdanig lekt dat daar de olie vandaan komt.
Bougietjes vastdraaien op 28 Nm.....
corrigeren naar 0.6 mm. Bij LPG en 0.9 mm is die nieuwe bobine in no-time rijp voor de prullenbak!
Wanneer er nergens olie te ontdekken is wat door lekkage van klepdekselpakkingen of morsen in de schachten terecht is gekomen, even een compressietest doen om uit te wijzen of de zaak inwendig
niet dusdanig lekt dat daar de olie vandaan komt.
Bougietjes vastdraaien op 28 Nm.....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Fan


Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
De auto is uitgelezen met een obd2 scanner bij de garage. Gaf een P0300. Volgents de monteur is hoogst waarschijnlijk de achterste lambdasensor kapot. Vervangen kost iets van 350 euro, Zijn advies gewoon ermee doorrijden.
Als ik op p0300 zoek vind ik een heleboel verschillende oplossingen.
- bougies
- bobine
- klepstoters
- katalysator
- koelvloeistoftemperatuursensor.
- enz
Het probleem lijkt dus niet de bobine te zijn. Ik ga de oude terugzetten en de bougies nog eens bekijken of er weer olie opzit. Ik zal meteen de afstand iets kleiner maken. De bobine was trouwens al eens vervangen. ik heb alleen geen idee hoe lang geleden.
Als ik op p0300 zoek vind ik een heleboel verschillende oplossingen.
- bougies
- bobine
- klepstoters
- katalysator
- koelvloeistoftemperatuursensor.
- enz
Het probleem lijkt dus niet de bobine te zijn. Ik ga de oude terugzetten en de bougies nog eens bekijken of er weer olie opzit. Ik zal meteen de afstand iets kleiner maken. De bobine was trouwens al eens vervangen. ik heb alleen geen idee hoe lang geleden.
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Misschien beter uit laten lezen met een lexia
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Dat heb ik vorige week zaterdag gedaan, zie mijn post van 06 jun 23:53
De foutcodes waren 2x permanent overslaan cilinders, waarvan 1x onbekende cilinder en 1x cilinder 3 dacht ik.
Als ik google op "p0300 citroen C5", kom ik de volgende links tegen, welke wijzen in de richting van overslaande cilinders.
P0300 meervoudige vonkoverslag geconstateerd
Problem car: Citroën C5: Storingscode P0300
Het zou een probleem met de klepstoters kunnen zijn door verkeerde olie, deze motor is gevoelig voor de verkeerde olie, lees in de links.
Kun je achterhalen met welke olie de motor afgevuld is bij de laatste verversing, en vooral, wanneer was dit ?
Er mag 5W30 C2 (PSA B71 2290 specificatie) in, dat is lekker dun voor de klepstoters.
Mocht je dit willen doen, dan raad ik aan om te spoelen en dan pas de verse olie er in.
De foutcodes waren 2x permanent overslaan cilinders, waarvan 1x onbekende cilinder en 1x cilinder 3 dacht ik.
Als ik google op "p0300 citroen C5", kom ik de volgende links tegen, welke wijzen in de richting van overslaande cilinders.
P0300 meervoudige vonkoverslag geconstateerd
Problem car: Citroën C5: Storingscode P0300
Het zou een probleem met de klepstoters kunnen zijn door verkeerde olie, deze motor is gevoelig voor de verkeerde olie, lees in de links.
Kun je achterhalen met welke olie de motor afgevuld is bij de laatste verversing, en vooral, wanneer was dit ?
Er mag 5W30 C2 (PSA B71 2290 specificatie) in, dat is lekker dun voor de klepstoters.
Mocht je dit willen doen, dan raad ik aan om te spoelen en dan pas de verse olie er in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club Fan


Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
Olie is 1.5 jaar en 12000 km geleden ververst met 5w40 vermoed ik. Daarna is er nog iets van 1 liter 5w40 bij gegaan. Misschien is dit een idee, COMBI DEAL!! Forte New Generation Motor Flush en Top end Treatment. Kost 45 euro en 2 x 4liter TOTAL Quartz INEO ECS 5W-30 5 Liter.
Flush erbij iets van 500 km rijden en dan de olie verversen en het andere Forte flesje erbij.
Als dat niks oplost gaan zoeken naar een andere auto. Ik zie heel veel goedkope auto's met een 1.6 THP motor
Flush erbij iets van 500 km rijden en dan de olie verversen en het andere Forte flesje erbij.
Als dat niks oplost gaan zoeken naar een andere auto. Ik zie heel veel goedkope auto's met een 1.6 THP motor
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Om te beginnen, blijf ver uit de buurt van een THP motor, google daar maar eens op en je ben genezen
Kroon Oil flush is goedkoper dan Forte spul en net zo goed is mijn ervaring, een flesje kost c.a. € 12, zie Kroon Oil Flush
Met geen enkel spoelmiddel mag je rijden, het is bij de oude olie gieten, de motor (verhoogd) stationair laten draaien, aftappen, nieuw filter monteren en verse olie er in, de gebruiksaanwijzing van Kroon oil flush staat op de site van Kroon.
Ik heb met dit spul mijn 407C 2x gespoeld en daarna ververst, daarmee is het olie verbruik drastisch gedaald.
Een "Top end Treatment" of ander wondermiddel aan de olie toevoegen zou ik niet doen, dat werkt mogelijk bij oude auto's waar dikke olie in gaat, voor een moderne auto met moderne olie, heb je kans dat het meer kwaad kan dan goed.
Zelf ben ik fan van Shell olie, ik gooi het in al mijn auto's, ben er erg tevreden mee en goedkoper dan Total
Dit is de juiste 5W30 olie, zie Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W30
Kroon Oil flush is goedkoper dan Forte spul en net zo goed is mijn ervaring, een flesje kost c.a. € 12, zie Kroon Oil Flush
Met geen enkel spoelmiddel mag je rijden, het is bij de oude olie gieten, de motor (verhoogd) stationair laten draaien, aftappen, nieuw filter monteren en verse olie er in, de gebruiksaanwijzing van Kroon oil flush staat op de site van Kroon.
Ik heb met dit spul mijn 407C 2x gespoeld en daarna ververst, daarmee is het olie verbruik drastisch gedaald.
Een "Top end Treatment" of ander wondermiddel aan de olie toevoegen zou ik niet doen, dat werkt mogelijk bij oude auto's waar dikke olie in gaat, voor een moderne auto met moderne olie, heb je kans dat het meer kwaad kan dan goed.
Zelf ben ik fan van Shell olie, ik gooi het in al mijn auto's, ben er erg tevreden mee en goedkoper dan Total
Dit is de juiste 5W30 olie, zie Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W30
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Daar hoef je niet eens op te googelen.C5HDI110 schreef:Om te beginnen, blijf ver uit de buurt van een THP motor, google daar maar eens op en je ben genezen![]()
............
Als je het 136 pagina draadje daarover op dit forum tot je genomen hebt, weet je genoeg
Groet,
JW
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Total duurder dan Shell?
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Zo te zien is dat een aanbieding, normaal is 5L Total 5W30 C3 rond de 50 a 60 Euro.
Prijzen ontlopen elkaar niet veel meer sinds Shell zijn prijzen dit jaar verhoogd heeft, maakt verder niet uit, mijn persoonlijke voorkeur is Shell
Silver944 kan prima deze Total olie uit de aanbieding gebruiken, met 2 kannetjes kun je prima spoelen.
Prijzen ontlopen elkaar niet veel meer sinds Shell zijn prijzen dit jaar verhoogd heeft, maakt verder niet uit, mijn persoonlijke voorkeur is Shell
Silver944 kan prima deze Total olie uit de aanbieding gebruiken, met 2 kannetjes kun je prima spoelen.
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Met vage misfire problemen is beginnen met een compressie test vaak het simpelst en dan weet je in ieder geval dat de basis goed is.
De meeste mensen beginnen hier liever niet omdat de uitkomst meestal niet zo prettig is, maar het scheelt je achteraf ook en boel gezeur en de uitkomst ervan verander je toch niet door eerst al je rand appendages te vervangen om daarna toch bij dezelfde conclusie te komen.
De meeste mensen beginnen hier liever niet omdat de uitkomst meestal niet zo prettig is, maar het scheelt je achteraf ook en boel gezeur en de uitkomst ervan verander je toch niet door eerst al je rand appendages te vervangen om daarna toch bij dezelfde conclusie te komen.
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;






