Pagina 4 van 7
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 31 aug 2011 14:38
door JHV
Dank voor de praktische informatie en de ervaring. ET, het ging op de rubbers/ringen/veerringen in de cilinder tussen want en cilinder dus. Zoals zuigerveren.
Het vervangen wilde ik dan ook graag zelf doen, ik reken mezelf altijd rijk door geen uurprijs te vragen aan mezelf

Hobby is hobby!
de ringen zijn nummer 7, 8, en 9.
Inmiddels is het inzakken geen klein beetje meer. De 3 cm is nu 7 a 8 cm geworden.
Zou het misschien beter zijn om elke avond de auto drukloos, dus in d elaagste stand weg te zetten en 's morgens weer "op te pompen" voor vertrek?
Johan
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 31 aug 2011 15:31
door Maarten
Voordeel van 'laag' wegzetten is denk ik dat de auto niet voordat je start probeert de kont te liften, en je daarmee de accu spaart.
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 31 aug 2011 19:12
door JHV
Precies, dat was ook de reden voor mijn vraag. Maar geen ander argument dan deze?
Starten gaat prima, en de accu geeft geen problemen.
Ik overweeg hem laag te zetten 's avonds.
johan
klein stukje inzakken is nu:Meer dan een klein stukje inzakk
Geplaatst: 07 sep 2011 16:42
door JHV
De auto is naar de garage geweest:
Veersysteem gecontroleerd: geen storingen aanwezig, veercilinders lekken niet.
Advies; eerst aanzien.
Een duidelijk verhaal op de rekening van de dealer. Ze hebben geen verklaring voor het elke ochtend 8 a 9 cm op moeten pompen voor ik kan gaan rijden. Ze zakt gewoon dus elke nacht een 8 a 9 cm in . In tegenstelling tot wat ik eerst dacht/meende te zien, scheve oprit maakt niet uit.
Naast dat ik het geen gezicht vind, kan het ook niet goed zijn toch?
Misschien een beetje lekkage oid, of een pomp die lekte. dat zou er nog mogelijk kunnen zijn.
Ik snap het niet meer, zakken in een nacht is toch lekke veercilinder?
Zijn er nog andere mogelijkheden waardoor ze op haar kont zakt?
Kan iemand me de simpele test nog een keer uitleggen/
Dat was toch een slangetje lostrekken van de veercilinder en kijken of er druppels uitkomen?
Slangetje zit aan rubber omkapping of aan de cilinder zelf?
Mogen er helemaal geen druppels uitkomen of wel een paar?
Johan
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 07 sep 2011 16:47
door Peebee
'T lijkt mij dat er toch een duidelijk aanwijsbare oorzaak moet zijn
voor het inzakken van de auto met zo'n 8 à 9 cm,
kan niet goed zijn, heel simpel eigenlijk,
echter het VINDEN van de oorzaak is iets heel anders
maar dat moet een garage toch wel lukken dacht ik zo...
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 07 sep 2011 17:00
door JHV
PeeBee, Je haalt me de woorden uit de mond. Ik ging ervan uit dat er een duidelijke storing/probleem zichtbaar zou zijn. Waarschijnlijk een lekke veercilinder.
Maar helaas, "eerst aanzien" is het advies.
Inmiddels Oldenhage maar even gebeld, en gevraagd over de slangetjes van de lekzakken. Is me nu duidelijk en ik ga de volgende week wel even de brug op.
Johan
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 07 sep 2011 17:13
door Peebee
Vind het tenminste nogal een vreemd advies gezien de " klacht ",
dat " even aanzien " heb je tenslotte al gedaan
en het inzakken is duidelijk erger geworden....
Je hebt wel de juiste keuze gemaakt:
andere garage..... en naar het schijnt een héééle goeie

Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 07 sep 2011 17:16
door JHV
Ja, ik heb ervaring met Oldenhage en onze vorige C5.
Het is alleen zo dicht bij mijn schoonmoeder
Johan
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 07 sep 2011 18:05
door Peebee
Misschien kunnen ze die ook resetten in de " aardige modus "

Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 07 sep 2011 18:10
door Marc
Even mijn gedachten de vrije loop laten :
Aangezien het een hydraulisch systeem is zitten er vast ook wel ergens klepjes om de LDS om de plaats en onder druk te houden. Kan het niet zo zijn dat er ergens in het systeem kleppen niet goed sluiten waardoor 's nachts, onder druk van het gewicht van de auto, de LDS door de leiding teruggeduwd wordt in het LDS reservoir ? Met als gevolg dat de auto zakt ? Misschien zit het wel in de pomp.
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 08 sep 2011 06:02
door EvilTwin
Maarten schreef:Voordeel van 'laag' wegzetten is denk ik dat de auto niet voordat je start probeert de kont te liften, en je daarmee de accu spaart.
Ook in laag moet de auto zich oppompen. De selecteerbare lage stand van de C5 is anders dan bij klassiek HP geen stand waarbij alle druk weg is en de auto op de rubber stops rust. De laagste stand van de C5 is ook een geregelde stand. Mocht er 's nachts druk weglekken dan zal dat ook in de laagste stand ertoe leiden dat de BHI direct gaat lopen bij het ontgrendelen.
De enige kleppen in het systeem zijn de vier kleppen in de BHI:
toe-/afvoer voor
toe-/afvoer achter
alle met geïntegreerd filter. Zoals ik al eerder zei, die kunnen wel eens blijven plakken in de open stand.
De truc is normaal gesproken gymnastieken, desnoods via de lexia.
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 08 sep 2011 08:31
door JHV
ET,
Ik heb al verschillende keer onze dame laten gymnastieken. Zou het zin hebben omdat bv een week lang dagelijks enkele keren te doen?
En wanneer er sprake is van blijven plakken, kun je dat dan ervaren tijdens het gymnastieken door bv kleine schokjes oid?
Het gymnastieken gaat tot nu toe heerlijk soepel tussen de ingeschakelde standen.
Ik realiseer me wel dat ik het net gedaan heb met de sportstand ingeschakeld. kan dat nog uitmaken, of die ook afwisselend in en uit schakelen?
Tijdens de vakantie met caravan aan de haak, de sportstand veel gebruikt, daarna minder eigenlijk. En dus niet bij het gymnastieken speciaal in/uit geschakeld.
Johan
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 08 sep 2011 08:56
door EvilTwin
Sportstand maakt niet uit.
De stand HARD is namelijk ontoegankelijk voor de HA-computer als er hoogte geregeld wordt.
Het is namelijk fysiek onmogelijk de middenbol uit het systeem te halen als er vloeistof bij of af moet, dat gebeurt namelijk via het middenblok.
Daarnaast zou je anders ook (onder)druk opsluiten in de middenbol, waardoor de auto zou springen/vallen zodra die weer open gaat en dan moet er alsnog hoogte geregeld worden.
Bij normaal gymnastieken gaat of de toevoer of de afvoer open (per as), dat gaat niet supersnel, het duurt gauw 20sec, ook al omdat de BHI geprogrammeerd is niet te snel te reageren.
Ik zou vlak voor het parkeren steeds hoog-> superhoog selecteren en als je tijd hebt voor het wegrijden even laag->(wachten)->superhoog (wachten)->rijden (autom. naar beneden). En waarom maar een week?
Normaal schakelen gaat dus vrij langzaam, maar volgens mij kan je mbv de lexia de kleppen direct bedienen en daarmee veel sneller schakelen, daarvan heeft eerder wel eens iemand baat gehad, toen een andere garage voorstelde de hele BHI te vervangen.
Ik heb ook nog steeds niet gehoord of je sensoren überhaupt de juist hoogte weergeven, maar het zou wel een beetje toevallig zijn dat ze steeds na het parkeren beide (voor en achter) onterecht de max waarde aangeven, maar zou dat het geval zijn gaat de auto uiteraard regelen naar standje laag.
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 08 sep 2011 09:13
door JHV
Dank voor je heldere uitleg ET.
Een week was zomaar een periode, had ook 1 of 2 dagen kunnen staan. lees dus een periode ipv week.
Ik ga er vanuit dat wanneer de dealer het veersysteem op fouten heeft uitgelezen deze sensoren ook getest en gemeten zijn. Effe checken zeg je?
Bij het vlak voor het parkeren hoog - superhoog, bedoel je dan parkeren in superhoge stand?
Johan
Re: Een klein stukje inzakken.
Geplaatst: 08 sep 2011 09:49
door EvilTwin
Ja ik bedoel dat je in de straat wel al in de verhoogde rijstand (max 40) kunt rijden, maar dat je de auto de tijd moet gunnen naar superhoog (max 10km/h) te gaan.
Ik heb al eerder meegemaakt dat de sensor goed leek, maar dat hij in de uiterste stand ineens een verkeerde waarde gaf of permanent een vaste waarde die netjes binnen het bereik viel.
In dat laatste geval vindt er bij de C5 ph.I/II (op een as) geen hoogteregeling plaats, maar bij een C6 nog de helft (omdat die twee sensoren per as middelt).