Pagina 26 van 34

Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 20 nov 2012 00:02
door Koudenhoorn
Ik had hetzelfde als petersangers. Ook zitten knutselen met de temperatuur, maar niets hielp. Nu heb ik hem op Auto staan en gaat het goed.....

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 29 dec 2012 18:15
door Ds21pallas
Ik heb vandaag de oplossing van pagina 17 toegepast ( randje wegzagen ) en heb nu het mengmotortje makkelijk kunnen demonteren. Vanmorgen op de sloop met een flex stuk dashboard weggeslepen om een beetje beeld te krijgen hoe het er in echt uit ziet en wat waar zit.
Ik heb nog de oudere versie met messing busje.
Met een poelietrekker het busje verder van de as getrokken, maar helaas is het te donker om verder te gaan.
Dinsdag maar weer verder.

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 31 dec 2012 14:33
door Ds21pallas
Vandaag maar eerder naar huis gegaan, was toch lekker rustig.
Op de knieeen me de rug in de wind lekker verder prutsen.
Op het oog het busje goed gezet, voorzichtig het geheel erin gestoken.
Zat direct goed, er weer uit halen en het motortje erop geplaatst.
Toen kwam het grootste gepruts de schroefjes plaatsen ( 2 van 3 kunnen plaatsen, nr 3 is gevallen en ...... weg )
Even de auto warm laten draaien en de voorzichtige conclusie : het lijkt goed.

In het voorjaar de andere kant maar eens even preventief controleren en busje verstellen. :citrofiel

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 02:51
door GuidoK
Nou, dit is dus wat je moet doen als je PH2 een kachelprobleempje krijgt.....

Afbeelding

Aan de bijrijders kant bleef het koud. Eerst ff het dashboardkastje verwijderd en de mengmotortjes losgemaakt, maar gelijk bleek dat er dus een klep gebroken was.

Ik heb het dashboard nu losliggen....

Dit is de gebroken klep (asje van de klep):
Afbeelding

De rest van het asje:
Afbeelding

Ik heb nog wel wat vragen:

1. ik heb het contactslot verwijderd om zo het dashboard wat makkelijker eruit (en vooral straks erin!) te krijgen. Echter het doorboren van de antidiefstalbout (stond in de vraagbaak) werkt voor slecht, dus verniel je eigenlijk het huis van het contactslot. Ik heb dus een nieuw contactslot nodig.
Weet iemand hoe je de cilinder uit de rest van het slot krijgt. En kan ik bijv. van de sloop een contactslot van een ph1 of 407 halen en die cilinder overzetten?

2. Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat je in het kachelhuis nieuwe kleppen kan zetten (en dat er zelfs verbeterde versies waren), maar ik kan geen losse kleppen vinden op service.citroen.com. Weet iemand hier een onderdelennummer van?

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 08:15
door Herman
Blij dat ie volvo rij.. :smt190

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 08:39
door willy4
dat zou een reparatieset zijn
airco met dubbele regeling (ond nr.6480 E3)
airco met enkele regeling (ond nr.6480 E4)

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 10:08
door JW-C5
Inderdaad, zó staat dat ook in de Info'Rapid die over dit onderwerp gaat.

@ GuidoK,
Als je me je E-mail adres geeft via een PB, stuur ik je de betreffende documenten.

Groet,
JW

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 13:37
door slingshot
PPFFFFFFFFFFFFFF durf er niet aan denken als ik die foto's(nachtmerrie foto's :shock: ) zie want de mijne heeft het zelfde probleem

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 15:13
door GuidoK
Herman schreef:Blij dat ie volvo rij.. :smt190
Ik hoop het idd ook niet nog een keer bij de volvo te doen.
Maar m'n vader heeft natuurlijk deze C5 (ph2 2007). En ik heb wel gemerkt dat het gewoon geen optie is om deze klus niet te doen. Als je airco stuk is dan zou je nog kunnen denken van 'ik laat het zo', maar als je kachel het niet doet (bijrijderskant) dan is het in de winter ijskoud. Je ondervind aan den lijve :mrgreen: waarom alle auto's al decennia lang altijd een kachel hebben, en zelden een airco ;)

Maar het in een interessante klus. Dan is de voldoening ook des te groter als het klaar is :smt023
willy4 schreef:dat zou een reparatieset zijn
airco met dubbele regeling (ond nr.6480 E3)
airco met enkele regeling (ond nr.6480 E4)
Dubbele regeling is links/rechts gescheiden luchtstromen neem ik aan? (heeft deze auto).
Weet je ook of dit versterkte kleppen/assen zijn?

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 15:22
door JW-C5
Ja, dat zijn de versterkte kleppen.

Ik stuur je het verhaal toe.

Groet,
JW

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 15:53
door GuidoK
@JW Bedankt voor de documenten, daar zitten veel helpende tips tussen.
De kachelunit uitbouwen wordt ook een heel avontuur zie ik. Ik zit nog steeds te dubben of ik 'm echt ga uitbouwen (dus volgens het boekje) of aan de zijkant een groot gat erin dremelen, de kleppen er aan de zijkant uithalen en het geheel weer netjes teruglijmen cq plasticlassen.

Oh voor alle mensen die het stuur gaan verwijderen: als je de centrale bout van het stuurwiel los hebt, zit het stuur natuurlijk nog een beetje geklemd op de spline as van de stuurkolom.
Trek je het stuur los, dan schiet het er natuurlijk met een ruk af. Door het stuur lopen natuurlijk de draden/connectors van airbag en claxon, dus die blijven als je pech hebt achter het stuur haken.
Met gevolg dat je een draaimechanisme (voor de kabels op te rollen) uit de com2000 trekt :shock: :lol:

Dat was ook een grappige puzzelklus om weer in elkaar te zetten :smt017 . Gelukkig geen clipjes afgebroken, maar je staat wel raar te kijken als er een lange opgerolde witte flatcable meekomt met je stuur. (en er wat tandwieltjes op de grond vallen :shock: ). Gelukkig kan het mechanisme nu weer ca. 3 slagen de ene kant en 3 slagen de andere kant op draaien (en je hebt maar 1,5 slag nodig).

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 16:33
door Herman
Knap hoor om aan zo'n klus te beginnen, als je onderdak hebt en de auto niet nodig!

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 16:37
door JW-C5
GuidoK schreef:
Oh voor alle mensen die het stuur gaan verwijderen: als je de centrale bout van het stuurwiel los hebt, zit het stuur natuurlijk nog een beetje geklemd op de spline as van de stuurkolom.
Trek je het stuur los, dan schiet het er natuurlijk met een ruk af. ....
Voor een volgende keer: draai de centrale bout niet helemaal los, en trek dan het stuur los van de klemming bij de splines.
Op die manier spaar je niet alleen de bedrading, maar wellicht ook je gebit.... :smt190

Groet,
JW

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 16:42
door GuidoK
Dat is idd een hele goede tip. :smt023
Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :?

Gelukkig kan ik dit nog: :mrgreen:

Re: Airco/kachel met kuren

Geplaatst: 08 feb 2013 22:40
door jpiek
Herman schreef:Knap hoor om aan zo'n klus te beginnen, als je onderdak hebt en de auto niet nodig!
Helemaal mee eens, ik haal nog liever een HP plotter uit elkaar (hoewel.. ;))