Pagina 21 van 34
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 12 apr 2011 12:02
door roberto
Hoi allemaal,
ik zou nog even een vermelding doen van het verlijmen van de as en het tandwiel.
Ik heb van Pattex de super mix gebruikt dat is een 2 componenten epoxylijm.
De lijm heeft wel een redelijk snelle reactie tijd maar je hebt nog tijd genoeg om alles weer terug te plaatsen.
De lijm word uit 2 kokers in een mengspuit gespoten dus de mix is altijd perfect.
Met de spuitmond in het gat van de as een hoeveelheid lijm gespoten wel opletten de lijm is in eerste instantie zeer vloeibaar. dus richt eerst op de boven binnenkant van het asje dan druipt het vanzelf wel langs de wand naar beneden in de as. Let wel op dat je niets op de buitenkant spuit anders heb je kans dat het asje niet meer kan bewegen.
Daarna het motortje op zijn plaatst zetten.
De tijd die ze opgeven om de onderdelen in mekaar te zetten is 1 minuut. Maar na 5 minuten begint het pas een beetje handvast te worden dus die 1 minuut kan iets langer genomen worden.
Daarna 5 uur echt uit laten harden en alles zit weer goed en werkt naar behoren.
Voordeel van deze epoxy zou zijn dat het de lege holtes tussen het tandwiel en het asje ook opvult.
Trouwens het motortje uit en inbouwen zonder gaten te zagen gewoon met een flexibele schroevendraaier.
Groet,
Roberto
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 12 apr 2011 12:04
door Klaverblaadje
Ja... en....?
Wat is het resultaat?
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 12 apr 2011 13:13
door roberto
oja dat stond er nog niet bij zie ik nu.
Maar het is gelukt. Het werkt weer.
Groet,
Roberto
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 16 apr 2011 19:31
door rvermeer
Ook ik heb er aan moeten geloven.
Links alleen nog maar warme lucht en rechts koud.
Dus aan de slag geweest met alle info die ik in dit topic heb kunnen vinden.
Ik zal proberen zo goed mogelijk stapsgewijs te beschrijven wat ik heb gedaan. Er zijn voldoende foto's in dit topic te vinden die nog wat kunnen helpen.
Auto starten en airco op de koudste stand zetten. Motor weer uitzetten.
Bij de pedalen het afdekvodje met het voetlichtje losmaken en opzij leggen en het klepje onder het stuur verwijderen.
Met de stoel in de achterste stand, kun je nu op je rug en met je hoofd onder de pedalen net het bewuste motortje zien zitten. Niet die ene die vrij hoog naast de aanjager zit, maar die ene die lager en meer naar rechts zit. Volg de twee stalen buizen naar beneden en je kunt hem niet missen.
Twee schroefjes aan de linkerzijde van het stelmotortje gaan er relatief eenvoudig uit met een lange flexibele schroevendraaier met bitje 6mm, die je door het gat onder het stuur te steekt. Met je linker hand kun je een beetje sturen, terwijl je met de rechter het handvat draait. Je hoeft hiervoor dus geen stukken dashboard weg te zagen.
De derde schroef gaat, gezien vanaf de zijkant van de middenzuil, schuil achter een metalen stang. Die schroef is dus alleen goed te bereiken vanaf de voorkant van de middenzuil, of als je een gat in de zijkant zaagt. Ik heb voor demontage van de voorkant gekozen. Dit is eigenlijk helemaal niet moeilijk. En zeker niet meer werk dan een gat zagen en daarna de boel weer proberen te camoufleren.
Eerst de sierplaat bij de versnellingspook (bij mij een automaat) bij de 'punt' oplichten met een schroevendraaiertje en omhoog wegnemen. Vervolgens de instructies uit de vraagbaak volgen voor het verwijderen van de asbak, de radio en de frontplaat. Slechts vier schroefjes losmaken!
De aircomodule weghalen is nog wel een crime. De vier schroeven loshalen is een makkie. Daarna de stekkertjes losnemen door een soort 2 heveltjes/hendeltjes opzij te klappen. Dit is al wat lastiger, omdat je om het hendeltje te kunnen wegklappen eerst een palletje moet indrukken. Daarna de module wat naar links schuiven en aan de linker kant naar binnen duwen. Nu kun je aan de rechterkant trekken. Met een beetje gedraai en gefriemel is de boel er dan wel uit te krijgen. Oppassen! Want er zit nog een stekkertje links aan de achterkant. Die moet ook los
Nu alles weg is kun je met een klein rateltje best redelijk bij het derde schroefje komen.
Ook bij mij stond het tandwiel in een verkeerde stand en is de aansluiting op de klep ingescheurd. Echt met de franse slag in elkaar gezet dus.
Motortje van het tandwielkastje gehaald en de juiste positie bepaald door eerst grofweg de juiste stand te kiezen en het kastje even terug te plaatsen op zijn plek. Het mechanisme 'zoekt' dan de juiste stand. Daarna zodanig voorzichtig weer uitnemen, dat de stand van het tandwiel niet weer veranderd. De juiste stand gemarkeerd door met een mesje een inkeping te maken.
Vervolgens van kneedbaar plastic een bolletje gemaakt en deze bovenop en in het tandwieltje gedrukt. Kneedbaar plastic is een twee componenten pasta die na 3 uur uitharden kan worden bewerkt als ware het plastic. Na drie uur uitharden een half uurtje aan het vijlen geweest om de juiste vorm te krijgen en zo is het tandwieltje verlengd.
Tandwiel terug in de gemarkeerde stand gezet, motortje er weer op geklikt en de boel weer ingebouwd. Het terugplaatsen van de aircomodule is nog het moeilijkste puzzelwerk.
Nu werkt alles weer alsof er nooit iets aan de hand is geweest. Alles bij elkaar toch van 10 tot 4 mee zoet geweest. Op de drie uur wachten na dan. Maar wel veel voldoening van.
Ik kan iedereen aanraden dit ook zelf te doen, want het is echt niet zo moeilijk. En mijn handel zijn ook nog helemaal heel. Niet geschaafd dus.
Hieronder nog wat foto's.
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 16 apr 2011 20:12
door Klussie
Goed idee van dat kneedbaar plastic.
Wist niet dat dat bestond
En prachtig werk

Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 16 apr 2011 20:30
door GW-tje
Hulde, rvermeer! Dit is het betere reparatiewerk.
Mooi materiaal ook, ik kende het ook niet. Supertoepassing.....
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 18 apr 2011 21:55
door Paljas
Prima bijdrage !
Nog een opmerking over het"airco moduul" = bedieningspaneel neem ik aan. Dat is inderdaad een gefriemel. Ik heb dat opgelost door na demontage een stuk van de linkerpoot af te zagen, dan gaat montage in 2 minuten. Die poten zitten er aan om bij demontage van het hele dashboard het paneel tijdelijk op het kachelhuis te prikken. Als het ooit nodig is .......
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 21 apr 2011 11:48
door roberto

He dat is inderdaad mooi gedaan,
Ik denk dat als ik dat ook wist van dat kneedbaar plastic het ook op die manier had gedaan.
Maar ja bij mij doet hij het nu ook goed en hopenlijk komt het nooit meer voor.
Even nog een vraagje waar heb je dat kneedbaar plastic gehaald? ik heb het nog nergens gezien bij ons in de buurt.
Groet,
Roberto
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 21 apr 2011 18:58
door rvermeer
Ik heb het gekocht bij de firma Traficient (
http://traficient.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ze verkopen allerlei spullen om je auto op te knappen.
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 10 mei 2011 10:40
door rvermeer
Voor wie goedkoop een motortje wil vervangen, of andere onderdelen nodig heeft. Kijk eens op
http://www.rockauto.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Een onderdelenverkoper in de USA. Het bewuste motortje kost daar net iets meer dan 20 euro.
Komen dan nog wel vervoerskosten en BTW bij (als je boven de 45 euro invoert). Maar is dan nog steeds goedkoper dan hier bij de dealer (= 90 euro?).
Ik koop er wel eens onderdelen voor mijn oude mercedes. Prima ervaring mee. Als ze de spullen op voorraad hebben, heb je ze binnen 4 dagen in huis. Je lacht je rot om de prijzen. Of je wordt kwaad, omdat je hier zoveel moet betalen.
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 10 mei 2011 10:56
door Klussie
Staat bij mijn favo's
thnx

Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 10 mei 2011 15:20
door Peebee
Erg mooi gedaan,
het feit dat je het asje verlengd
betekend dus dat er iets is afgebroken,
heb je dat nog terug gevonden?
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 10 mei 2011 16:23
door rvermeer
Er was niets afgebroken. Het tandwieltje is gewoonweg te kort, waardoor hij maar zo'n 5 mm in het gat steekt. Doordat af-fabriek het tandwiel in de verkeerde positie is geplaatst -waarschijnlijk met gebruikmaking van het nodige geweld om hem in het gat te krijgen- is het gat beschadigd. Na verloop van tijd wordt de continue spanning de as teveel en gaat het gat-gedeelte scheuren -zo ook bij mij- en wordt het profiel weggeschraapt, met als gevolg dat de klep niet meer goed wordt meegenomen door het tandwiel.
Eén oplossing is om een vervangende motor te plaatsen uit een C4. Die heeft een langer tandwiel, zodat je weer in een 'goed' stuk gat terecht komt. Motortje schijnt +90 euro te kosten. Maar het oude motortje is niet kapot. Dus door het tandwieltje zelf te verlengen, bespaar je een hoop centen. Alvorens alles weer terug te plaatsen, is het tandwieltje ook in de juiste stand gezet.
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 28 mei 2011 13:05
door buesink
In het verleden heeft er een beschrijving met foto's op het forum gestaan hoe je zonder demontage van het dashboard het motortje kunt demonteren/vervangen. Kan deze beschrijving echter niet meer vinden. Heeft iemand een idee? Zit namenlijk met hetzelfde probleem.
Karel
Re: Airco/kachel met kuren
Geplaatst: 28 mei 2011 14:28
door rvermeer
Zonder demontage van het frontpaneel kom je met je gereedschap niet bij de derde schroef (je kunt die van onderaf ook nauwelijks zien). Er zit dan een stang in de weg. Een alternatief die hier door iemand ook al eens is gedaan, is een gat zagen rechts naast die stang.
Het frontpaneel demonteren is echt niet zoveel werk. 10 minuutjes hooguit. Je kunt dan met een klein rateltje net het derde schroefje eruit krijgen. Zelfs dan is het krap, maar je kunt tenminste zien wat je doet.