De eerste auto waar Citroën de term Berline voor gebruikte was de 4deurs Traction Avant, nog zonder kont.

Berline is te vergelijken met de Engelse term "Saloon". Zowel een (3- of 5-deurs) hatchback als een (2- of 4-deurs) Sedan kan een Berline genoemd worden. Fastback en Notchback zijn Engelse termen over de vorm vd achterkant, technisch is een C5.PhI een hatchback met een notchback profiel.En ik dacht eigenlijk dat de term hatchback gebruikt wordt bij 3-deurs auto's en notchback bij 5-deurs uitvoeringen.
Notchback: notch=knik tussen kofferdeksel en achterruit.
Fastback: vloeiend lijn. Een CX is bijv een fastback sedan (4d).
Tegenwoordig wordt hatchback meestal voor kleinere auto's gebruikt, waarbij de "hatch" dus vrij recht staat. Een C5 is in het Engels gewoon een 5door Saloon.
NB Citroën maakte al hatchbacks voordat de term bestond, de Traction Avant Commerciale:
1939:

1954:

Ik weet niet waar ik moet beginnen bij zo'n uitspraak...maar de DS had wel wat meer carosserievoren dan voornoemd, oa.De DS is overigens één van de weinige Citroëns die in drie echt verschillende uitvoeringen bestaat
Berline
Cabriolet Usine
Coupé's, oa. le Paris, de Dandy, le Caddy, Concorde, Le Léman
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... l#concorde" onclick="window.open(this.href);return false;
Prestige=4d: 2+2, separatieruit
Majesty, Lorraine
Break, Commerciale, Familiale
Ambulance

Maar is de DS daarin uniek? Ik denk het niet; bij bijv de CX werden de termen als volgt:
Commerciale=2+laadruimte
Break=2+3+laadruimte
Familiale= 2+3+2
Daarnaast was de CX er uiteraard als Berline en Prestige (2x: laag en hoog dak). De GS was er zelfs als 2d commerciale (Entreprise):

Ook recent zijn er van één Citroën wel meer dan drie varianten geweest, de Xsara was er als 5d, Coupé, Break en MPV (Picasso) NB zowel de 5d als de Picasso worden in de UK gewoon als Saloon aangeduid.
De TA was er ook al in diverse varianten geweest
oa. Berline (4d 2 zitrijen), Familiale (4d 3 zitrijen), Commerciale (twee varianten, hatchback en split hatch) Coupé (Faux-Cabriolet), Roadster/Cabriolet.

De Citroën B2 of de B14 waren er oa. als Torpédo 4 Places, Conduite Interieure, Coupé, Coupé de Ville, Landaulet, Normande, Taxi, and Cabriolet.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... 2-b10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatste voorbeeld, de Ami. Die was er als 4d, 5d, break, service, en coupé (m35)

Maar goed, om op de vraag terug te komen, Citroën heeft al té lang geen echte coupé meer in het assortiment. Zelfs in een grote Cabrio (BMW6, XK8) heb ik altijd het idee in mijn eigen tentje te moeten rijden, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar een 3d coupé zodat ook de MTB nog meekan

Een stapje daaronder komt dan een scherp gesneden 5d. Uit puur praktische overwegingen zou ik van de huidige C5 een tourer moeten overwegen. Puur qua lijn zijn zowel de sedan als de tourer erg geslaagd. Maar de originele Berline is gewoon een mooie mix van praktisch nut en een mooie lijn, vooral bewonderenswaardig als je bedenkt hoe hoog de C5 is en hoeveel interieurruimte je hebt.