Waar gaat je voorkeur naar uit: break of sedan?

Totaal aantal stemmen: 80
Break/Tourer (60) 75%
Berline/Sedan (20) 25%
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
even een paar zaken rechtzetten, Berline is niet het Franse woord voor hatchback, maar gewoon een gesloten carosserie-vorm (ook wel Conduite Interieure), itt (deels) open vormen: Torpedo (2/4d geen dak) of Phaeton of Landaulet etc. Daarnaast zijn er gesloten bedrijfsauto's, taxi's en Ambulances. Een aantal van deze termen (waaronder ook Break, Berline en Sedan) is afgeleid van types koetsen.

De eerste auto waar Citroën de term Berline voor gebruikte was de 4deurs Traction Avant, nog zonder kont.
Afbeelding
En ik dacht eigenlijk dat de term hatchback gebruikt wordt bij 3-deurs auto's en notchback bij 5-deurs uitvoeringen.
Berline is te vergelijken met de Engelse term "Saloon". Zowel een (3- of 5-deurs) hatchback als een (2- of 4-deurs) Sedan kan een Berline genoemd worden. Fastback en Notchback zijn Engelse termen over de vorm vd achterkant, technisch is een C5.PhI een hatchback met een notchback profiel.

Notchback: notch=knik tussen kofferdeksel en achterruit.
Fastback: vloeiend lijn. Een CX is bijv een fastback sedan (4d).

Tegenwoordig wordt hatchback meestal voor kleinere auto's gebruikt, waarbij de "hatch" dus vrij recht staat. Een C5 is in het Engels gewoon een 5door Saloon.

NB Citroën maakte al hatchbacks voordat de term bestond, de Traction Avant Commerciale:
1939:
Afbeelding
1954:
Afbeelding
De DS is overigens één van de weinige Citroëns die in drie echt verschillende uitvoeringen bestaat
Ik weet niet waar ik moet beginnen bij zo'n uitspraak...maar de DS had wel wat meer carosserievoren dan voornoemd, oa.

Berline
Cabriolet Usine
Coupé's, oa. le Paris, de Dandy, le Caddy, Concorde, Le Léman
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... l#concorde" onclick="window.open(this.href);return false;

Prestige=4d: 2+2, separatieruit
Majesty, Lorraine
Break, Commerciale, Familiale
Ambulance

Afbeelding

Maar is de DS daarin uniek? Ik denk het niet; bij bijv de CX werden de termen als volgt:

Commerciale=2+laadruimte
Break=2+3+laadruimte
Familiale= 2+3+2

Daarnaast was de CX er uiteraard als Berline en Prestige (2x: laag en hoog dak). De GS was er zelfs als 2d commerciale (Entreprise):

Afbeelding

Ook recent zijn er van één Citroën wel meer dan drie varianten geweest, de Xsara was er als 5d, Coupé, Break en MPV (Picasso) NB zowel de 5d als de Picasso worden in de UK gewoon als Saloon aangeduid.

De TA was er ook al in diverse varianten geweest
oa. Berline (4d 2 zitrijen), Familiale (4d 3 zitrijen), Commerciale (twee varianten, hatchback en split hatch) Coupé (Faux-Cabriolet), Roadster/Cabriolet.

Afbeelding

De Citroën B2 of de B14 waren er oa. als Torpédo 4 Places, Conduite Interieure, Coupé, Coupé de Ville, Landaulet, Normande, Taxi, and Cabriolet.

http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... 2-b10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Laatste voorbeeld, de Ami. Die was er als 4d, 5d, break, service, en coupé (m35)

Afbeelding



Maar goed, om op de vraag terug te komen, Citroën heeft al té lang geen echte coupé meer in het assortiment. Zelfs in een grote Cabrio (BMW6, XK8) heb ik altijd het idee in mijn eigen tentje te moeten rijden, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar een 3d coupé zodat ook de MTB nog meekan ;)

Een stapje daaronder komt dan een scherp gesneden 5d. Uit puur praktische overwegingen zou ik van de huidige C5 een tourer moeten overwegen. Puur qua lijn zijn zowel de sedan als de tourer erg geslaagd. Maar de originele Berline is gewoon een mooie mix van praktisch nut en een mooie lijn, vooral bewonderenswaardig als je bedenkt hoe hoog de C5 is en hoeveel interieurruimte je hebt.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 327
Lid geworden op: 27 aug 2009 13:31
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Locatie: Den Haag
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Interessante draad geworden, zeg!
Stukje historie, beetje statistiek...

Maar goed, het merendeel gaat dus voor de Break of Tourer.
En die worden nog mooi gevonden ook?
Over smaak valt inderdaad niet te twisten. :shock:
Groet,

Frank
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
fbss schreef:Maar goed, het merendeel gaat dus voor de Break of Tourer.
Ik kan dus niet stemmen want ik kies voor:

1 berline
2 tourer
3 sedan
4 break

puur op basis van esthetiek is het
1 tourer
2 sedan
3 berline
4 break

zelfs als ik mijn voorkeuren middel kan ik nog niet kiezen uit de twee gegeven combinaties.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 183
Lid geworden op: 09 aug 2009 09:22
Auto: Lancia k 2.4 5.20
Opties: 4 lichtmetalen ventieldopjes,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1995
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 146300
Kleur: Blauw metalic
Locatie: Nieuwerkerk aan den Ijssel/Gouda
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
manonbridges schreef:
Lange Henk schreef: Het valt wel op dat het merendeel van het Nederlandse wagenpark uit Breaks, Estates en stationwagons bestaat. Veel meer dan in omringende landen.
Je vergeet de variants en Kombi's ;)
En niet te vergeten van SLopel, de Caravans.
Is een taxi eenmaal te laat, komt tie nooit meer op tijd.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
En ohja: ik vind de berline's niet mooi.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
manonbridges schreef:
Lange Henk schreef: Het valt wel op dat het merendeel van het Nederlandse wagenpark uit Breaks, Estates en stationwagons bestaat. Veel meer dan in omringende landen.
Je vergeet de variants en Kombi's ;)
En dan nog: Avant, Turnier, Giardinetta, Touring, Wagon, Shooting Brake, SW, Sportbreak, Clubman, Caravan, Grand Tour, Sport Estate en Foreman. En er zullen er vast nog wel meer zijn....

Voor mij een Break of Tourer, 'k kan gewoon niet buiten de ruimte die een Break of Tourer biedt. en een break is veeeeeeel mooier
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 327
Lid geworden op: 27 aug 2009 13:31
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Locatie: Den Haag
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
De meeste Break/Tourer-liefhebbers kiezen daar dus voor vanwege de ruimte?
En toch kijken ze met plezier naar hun auto, als ie voor de deur staat.
Zelf vind ik dus alleen de Berline van PH1 mooi, ik weet het verschil met die van PH2 niet goed, maar de sedan van PH3 'heeft' het voor mij zeker niet, het Citroën-gevoel. :|
Groet,

Frank
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Er zijn genoeg mensen die bij een C5 de volgende smilie plaatsen:

:smt078
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
EvilTwin schreef:even een paar zaken rechtzetten, ...

Maar goed, om op de vraag terug te komen, Citroën heeft al té lang geen echte coupé meer in het assortiment. Zelfs in een grote Cabrio (BMW6, XK8) heb ik altijd het idee in mijn eigen tentje te moeten rijden, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar een 3d coupé zodat ook de MTB nog meekan ;)
Wel ET je hebt jezelf weer eens overtroffen, dingen die ik weliswaar wel wist maar toch weer wat weggezakt waren en altijd leuk om weer opgefrist te worden.

En ik ben het met je eens dat het tijd wordt dat Citroën weer eens een echte coupe of cabrio zou moeten opnemen in het assortiment. Wat dat betreft denk ik dat de C5-Airscape heel wat kopers bij andere merken in het hogere marktsegment zou kunnen weghalen want het is echt een klasse auto die met gemak de dure coupes van de duitse merken kan verslaan.
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Een sedan is chiq, een Tourer praktisch. Dus als je veel moet laden neem je een Tourer maar als je echt de bliz wilt maken neem je een sedan. Een RR wordt ook alleen maar als "cabrio" of sedan geleverd toch ;) .
L8r, Henk
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Henk2304 schreef:Een sedan is chiq, een Tourer praktisch. Dus als je veel moet laden neem je een Tourer maar als je echt de bliz wilt maken neem je een sedan. Een RR wordt ook alleen maar als "cabrio" of sedan geleverd toch ;) .
:smt023 :smt023 :smt023
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3196
Lid geworden op: 05 feb 2009 20:22
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Henk2304 schreef:Een sedan is chiq, een Tourer praktisch. Dus als je veel moet laden neem je een Tourer maar als je echt de bliz wilt maken neem je een sedan. Een RR wordt ook alleen maar als "cabrio" of sedan geleverd toch ;) .
Chique of praktisch is altijd een issue geweest bij Citroen.
Zo hield Robert Opron de ontwikkeling van de CX hatchback
tegen, omdat hij de CX berline nu eenmaal als sedan beschouwde.

JW
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
collega van mij staat op het punt een Cx te kopen...
dit is gewoon een schitterende wagen...
;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
CX break, die's moooooiiiii :smt023 :smt203

C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3196
Lid geworden op: 05 feb 2009 20:22
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
zandvoorta schreef:CX break, die's moooooiiiii :smt023 :smt203
Ik zelf vind de CX (in tegenstelling tot de C5) als Berline het mooiste,
maar heb altijd wel een zwak gehad voor de wat onbeholpen lengte van
de CX break. In mijn herinnering was hij dan ook oneindig lang, bijna 6 meter.
Maar de CX 2000 Break Comfort is uiteindelijk "maar" 492cm lang.
Dat is slechts 9cm langer dan een C5 Tourer.

Als de CX indertijd wel met een vijfde deur was geleverd zou
ik die overigens zeker gekocht hebben.

Nu blijft het "behelpen" met een C5 break :D

JW
Plaats reactie