C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door willy4 »

Met afdoppen gaat verbruik idd flink omlaag,dit komt omdat er dan enkel zuivere lucht in de cilinder komt
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door BJG »

JanSr schreef: Het gekste is nog wel dat een V6 TWEE EGR kleppen heeft, terwijl EEN precies hetzelfde doet.
De uitlaatgasstromen van die twee kleppen komen gewoon bij elkaar in het inlaathuis.
Dat is niet waar, iedere egr klep bedient zijn eigen cilinderbank. Iedere cilinderbank heeft zijn eigen inlaat, zijn eigen luchtmassameter, en egr klep. Kijk maar eens goed bij zo'n motor als je de kans krijgt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Dat is echt in strijd met de feiten.

Ik heb de boel uit elkaar gehaald om het luchtinlaat huis te bevrijden van soeplepels vol bagger en aangekoekte roet.
De lucht komt via onderdeel 3 van de intercooler in dat inlaathuis, dat zich vertakt in een leiding naar het achterste en naar het voorste inlaatspruitstuk.
Op de zijkanten van dat huis komen de EGR leidinkjes uit. Daarbinnen is het geheel open.

Afbeelding

Op het plaatje linksboven, nr 1. Je ziet het achterste EGR leidinkje er naar toe gaan, de andere zit daar tegenover. Die komen dus samen in een open verbinding met de beide inlaatspruitstukken.

Je zou er dus gewoon één kunnen weglaten, daarmee ben je ook die roestende koelleiding kwijt.
Neem trouwens even de moeite om dat deel van het koelcircuit te bekijken. Behoorlijk ondoorgrondelijk hoe dat moet koelen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

willy4 schreef:Met afdoppen gaat verbruik idd flink omlaag,dit komt omdat er dan enkel zuivere lucht in de cilinder komt
Nee het is nog erger.
Het rendement van een thermische machine zoals een dieselmotor hangt af van het Carnot rendement. Dat wordt bepaald door de hoogste en de laagste (absolute) temperatuur in het circuit.
Het bijvoegen van uitlaatgas brengt de eindtemperatuur van de verbranding een fors stuk naar beneden en daarmee ook het rendement. Die invloed is waarschijnlijk groter dan dat beetje uitlaatgas.
De lagere temperatuur beoogt de vorming van minder NOx.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Maarten schreef:
Wat noem je drastisch? Hoe meet je dat? Heb je cijfers?
NOx uitstoot is zo 80% lager, afhankelijk van de condities.
Laten we ons baseren op het volgende: Wikipedia over uitlaatgassenrecirculatie:
Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd.

Let wel: er staat tot en niet met.

Daar komt nog bij dat die reductie alleen in een beperkt vermogensgebied werkt.
Voor mij blijft de vraag wat erger is: max 30% NOx reductie of 10% minder verbruik.

Bovendien wil ik niet al die rotzooi door mijn motor.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
emissie storing

Bericht door voorheenrenault »

Verbruik en prestaties lijken in de reacties op het CiFo resp. omlaag en omhoog te gaan. JO lijkt het in zijn standaard (innovatieve) dienstverlening op te nemen. Is het wijsheid om nog even te wachten met vervanging van de EGR klep???
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door Maarten »

JanSr schreef:Laten we ons baseren op het volgende: Wikipedia over uitlaatgassenrecirculatie:
Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd.
Ik lees hier toch wat anders.
https://www.dieselnet.com/tech/engine_e ... rmance.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij een deellast van 50% heb je al 75% minder NOx bij ~30% EGR.
Bovendien wil ik niet al die rotzooi door mijn motor.
En ik wil die NOx-zooi niet in de lucht. De overheid gelukkig ook niet.
Wat is je punt met dat argument?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Tsja, dat is een keuze.
In dat linkje zie je niets over welk type motor het hier gaat.Na even doorzoeken blijkt het om een Heavy Dieselengines te gaan, zoals een 10 L Caterpillar met ca 500 kW
Voor een licht dieseltje zoals een 2.0 HD1 liggin de NOx emissies vele malen lager.

Mijn opmerking is slechts dat 10% minder gebruik voordelen heeft die wel eens zouden kunnen opwegen tegen een wat hogere NOx uitstoot. Jij noch ik weten dat zeker bij gebrek aan gegevens.
Dat jij anders kiest is jouw zaak.
De enige echte milieuvriendelijke optie is je auto wegdoen en geen vliegvakanties meer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Het lijkt mij logisch dat (gemiddeld) 10% minder verbruik ook (gemiddeld) 10% minder NoX uitstoot betekent. Als je er daarnaast van uitgaat dat de EGR-klep veel verontreinigingen teweeg brengt (zoals JO ook op het CiFo-forum heel duidelijk constateert) en vaak ook niet meer meer goed werkt (" Emissie storing" ) dan kan het zo maar zijn dat het netto-effect van de EGR neutraal, negatief of marginaal positief is.

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van de metingen van de NoX die JO doet. Weet iemand of daar al iets van bekend is?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door BJG »

JanSr schreef:Dat is echt in strijd met de feiten.
[...]
Je zou er dus gewoon één kunnen weglaten, daarmee ben je ook die roestende koelleiding kwijt [...]
Je zet me wel aan het denken Jan ;)
Ik zal er eens nauwkeurig naar kijken hoe dat precies zit, die twee lmm hebben controlefunctie voor de egr namelijk ieder een. Maar ik duik er binnenkort nog wel even in

Die roestende koelleiding (naar ik aanneem bedoel je die van de C6) gaat naar de kachelradiateur en heeft m.i. niet zoveel met de egr te maken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Die roestende leiding zit volgens mij in dat EGR koelcircuit.
Kijk maar op s.c.c
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door BJG »

Die pijp heb ik regelmatig vervangen. De roestende pijp is nr 7 of 8 afhankelijk van de uitvoering. Die gaat naar de verwarmingsradiateur. Hij zit aangesloten op een vebindingsleiding van de achterste egr-klep.
waterpijp.PNG
Als je op service kijkt kan ik me voorstellen dat het lijkt alsof het de verbindingsleiding tussen de egr-kleppen is, maar dat is niet zo. De roestende pijp vindt je bij verwarmingsaggregaat, wateraansluitingen. Zie afbeelding.

De rest hou je nog van met tegoed, daar moet ik even een keer tijd voor hebben ;)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
emissie storing

Bericht door voorheenrenault »

Maar wat zal ik nu doen? Mijn EGR-klep is duidelijk overleden, na elke start nog steeds en systematisch de melding. Ik heb geen klachten maar ik neig er toch naar om hem door JO te laten afdoppen: veel beter rijgedrag i.p.v. een 400 Euro kostende vervanging van een systeem dat toch al dubieus is. Ik weet niet of ik het mee goed samenvat maar dat is mijn balans op dit moment.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: emissie storing

Bericht door Menno »

Dat is iets wat je zelf moet beslissen , ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Wat ik zo langzamerhand buitengewoon merkwaardig vind is dat mijn Xantia 2.0 HDi uit 1999 ook een EGR klep had, althans zo zie ik in service.citroen.com, en daar in 450.000 km's nooit omkijken naar had.
Sterker nog, ik wist tot heden niet eens dat er zo'n ding in zat.
Kennelijk kan het ook goed en duurzaam.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Plaats reactie