Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 emissie storing 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Met afdoppen gaat verbruik idd flink omlaag,dit komt omdat er dan enkel zuivere lucht in de cilinder komt


02 dec 2014 13:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
JanSr schreef:
Het gekste is nog wel dat een V6 TWEE EGR kleppen heeft, terwijl EEN precies hetzelfde doet.
De uitlaatgasstromen van die twee kleppen komen gewoon bij elkaar in het inlaathuis.

Dat is niet waar, iedere egr klep bedient zijn eigen cilinderbank. Iedere cilinderbank heeft zijn eigen inlaat, zijn eigen luchtmassameter, en egr klep. Kijk maar eens goed bij zo'n motor als je de kans krijgt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


03 dec 2014 00:19
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1248
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Dat is echt in strijd met de feiten.

Ik heb de boel uit elkaar gehaald om het luchtinlaat huis te bevrijden van soeplepels vol bagger en aangekoekte roet.
De lucht komt via onderdeel 3 van de intercooler in dat inlaathuis, dat zich vertakt in een leiding naar het achterste en naar het voorste inlaatspruitstuk.
Op de zijkanten van dat huis komen de EGR leidinkjes uit. Daarbinnen is het geheel open.

Afbeelding

Op het plaatje linksboven, nr 1. Je ziet het achterste EGR leidinkje er naar toe gaan, de andere zit daar tegenover. Die komen dus samen in een open verbinding met de beide inlaatspruitstukken.

Je zou er dus gewoon één kunnen weglaten, daarmee ben je ook die roestende koelleiding kwijt.
Neem trouwens even de moeite om dat deel van het koelcircuit te bekijken. Behoorlijk ondoorgrondelijk hoe dat moet koelen.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


03 dec 2014 11:32
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1248
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
willy4 schreef:
Met afdoppen gaat verbruik idd flink omlaag,dit komt omdat er dan enkel zuivere lucht in de cilinder komt

Nee het is nog erger.
Het rendement van een thermische machine zoals een dieselmotor hangt af van het Carnot rendement. Dat wordt bepaald door de hoogste en de laagste (absolute) temperatuur in het circuit.
Het bijvoegen van uitlaatgas brengt de eindtemperatuur van de verbranding een fors stuk naar beneden en daarmee ook het rendement. Die invloed is waarschijnlijk groter dan dat beetje uitlaatgas.
De lagere temperatuur beoogt de vorming van minder NOx.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


03 dec 2014 11:35
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1248
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Maarten schreef:
Citaat:
Wat noem je drastisch? Hoe meet je dat? Heb je cijfers?

NOx uitstoot is zo 80% lager, afhankelijk van de condities.


Laten we ons baseren op het volgende: Wikipedia over uitlaatgassenrecirculatie:
Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd.

Let wel: er staat tot en niet met.

Daar komt nog bij dat die reductie alleen in een beperkt vermogensgebied werkt.
Voor mij blijft de vraag wat erger is: max 30% NOx reductie of 10% minder verbruik.

Bovendien wil ik niet al die rotzooi door mijn motor.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


03 dec 2014 11:47
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59
Berichten: 147
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht emissie storing
Verbruik en prestaties lijken in de reacties op het CiFo resp. omlaag en omhoog te gaan. JO lijkt het in zijn standaard (innovatieve) dienstverlening op te nemen. Is het wijsheid om nog even te wachten met vervanging van de EGR klep???


04 dec 2014 02:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
JanSr schreef:
Laten we ons baseren op het volgende: Wikipedia over uitlaatgassenrecirculatie:
Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd.


Ik lees hier toch wat anders.
https://www.dieselnet.com/tech/engine_e ... rmance.php

Bij een deellast van 50% heb je al 75% minder NOx bij ~30% EGR.

Citaat:
Bovendien wil ik niet al die rotzooi door mijn motor.

En ik wil die NOx-zooi niet in de lucht. De overheid gelukkig ook niet.
Wat is je punt met dat argument?

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


04 dec 2014 09:40
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1248
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Tsja, dat is een keuze.
In dat linkje zie je niets over welk type motor het hier gaat.Na even doorzoeken blijkt het om een Heavy Dieselengines te gaan, zoals een 10 L Caterpillar met ca 500 kW
Voor een licht dieseltje zoals een 2.0 HD1 liggin de NOx emissies vele malen lager.

Mijn opmerking is slechts dat 10% minder gebruik voordelen heeft die wel eens zouden kunnen opwegen tegen een wat hogere NOx uitstoot. Jij noch ik weten dat zeker bij gebrek aan gegevens.
Dat jij anders kiest is jouw zaak.
De enige echte milieuvriendelijke optie is je auto wegdoen en geen vliegvakanties meer.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


04 dec 2014 11:02
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59
Berichten: 147
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Het lijkt mij logisch dat (gemiddeld) 10% minder verbruik ook (gemiddeld) 10% minder NoX uitstoot betekent. Als je er daarnaast van uitgaat dat de EGR-klep veel verontreinigingen teweeg brengt (zoals JO ook op het CiFo-forum heel duidelijk constateert) en vaak ook niet meer meer goed werkt (" Emissie storing" ) dan kan het zo maar zijn dat het netto-effect van de EGR neutraal, negatief of marginaal positief is.

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van de metingen van de NoX die JO doet. Weet iemand of daar al iets van bekend is?


05 dec 2014 02:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
JanSr schreef:
Dat is echt in strijd met de feiten.
[...]
Je zou er dus gewoon één kunnen weglaten, daarmee ben je ook die roestende koelleiding kwijt [...]

Je zet me wel aan het denken Jan ;)
Ik zal er eens nauwkeurig naar kijken hoe dat precies zit, die twee lmm hebben controlefunctie voor de egr namelijk ieder een. Maar ik duik er binnenkort nog wel even in

Die roestende koelleiding (naar ik aanneem bedoel je die van de C6) gaat naar de kachelradiateur en heeft m.i. niet zoveel met de egr te maken.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 dec 2014 13:26
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1248
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Die roestende leiding zit volgens mij in dat EGR koelcircuit.
Kijk maar op s.c.c

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


05 dec 2014 14:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Die pijp heb ik regelmatig vervangen. De roestende pijp is nr 7 of 8 afhankelijk van de uitvoering. Die gaat naar de verwarmingsradiateur. Hij zit aangesloten op een vebindingsleiding van de achterste egr-klep.

Bijlage:
waterpijp.PNG


Als je op service kijkt kan ik me voorstellen dat het lijkt alsof het de verbindingsleiding tussen de egr-kleppen is, maar dat is niet zo. De roestende pijp vindt je bij verwarmingsaggregaat, wateraansluitingen. Zie afbeelding.

De rest hou je nog van met tegoed, daar moet ik even een keer tijd voor hebben ;)


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 dec 2014 14:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59
Berichten: 147
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht emissie storing
Maar wat zal ik nu doen? Mijn EGR-klep is duidelijk overleden, na elke start nog steeds en systematisch de melding. Ik heb geen klachten maar ik neig er toch naar om hem door JO te laten afdoppen: veel beter rijgedrag i.p.v. een 400 Euro kostende vervanging van een systeem dat toch al dubieus is. Ik weet niet of ik het mee goed samenvat maar dat is mijn balans op dit moment.


07 dec 2014 01:55
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Dat is iets wat je zelf moet beslissen , ....

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


07 dec 2014 10:21
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1248
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Wat ik zo langzamerhand buitengewoon merkwaardig vind is dat mijn Xantia 2.0 HDi uit 1999 ook een EGR klep had, althans zo zie ik in service.citroen.com, en daar in 450.000 km's nooit omkijken naar had.
Sterker nog, ik wist tot heden niet eens dat er zo'n ding in zat.
Kennelijk kan het ook goed en duurzaam.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


07 dec 2014 12:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.