De avond en nacht na de vraag door JW-NHS:
"Heb je kunnen vinden waar, en waarom de koppakking lek gegaan is?"
Heeft me zo bezig gehouden dat ik de volgende ochtend ook mijn warmtewisselaar als verdachte ben gaan beschouwen voor alle ellende.
Om daarmee te komen tot anwoord op zijn vraag direct daarna:
"Hoe had je eigenlijk de conclusie getrokken dat de koppakking lek was?"
Welnu. Op een zeker moment kreeg ik een foutmelding met rode symbolen e.d. en dat de motortemperatuur te hoog was.
De garantie van een jaar was net één maand verlopen. En ik voelde mij beprongen met allemaal spoken en wraakgedachten.
En ik ben terughoudend om vertrouwen te stellen in wat een pc-diagnose mij zegt om te doen als het gaat om dingen die mij handen vol met geld kunnen gaan kosten.
Ik heb dus eerst een MaxiRecorder (capaciteit om tot 500 uur te registreren) geplaatst om nogmaals te zien wat er speelt en in welke volgorde.
Daarbij kwam een piek van de koelvloeistoftemperatuur naar voren van maar liefst 121°C
En tijdens het "koken" van de motor om het zo maar uit te drukken, verloor ik op een één of andere manier wat koelvloeistof maar zonder énig duidelijk spoor. Niet onder de motorkap , niet uit de uitlaat. Niets te zien.
Maar ik heb er wel te lang mee doorgereden. Vanuit Montpellier, telkens via afkoelen v d motor tot aan huis. Bijna 300 km. Alvorens feitelijk onderzoek te kunnen doen.
Met de garage nabij mijn woonplaats hebben we met zijn drieën kunnen vaststellen dat bij stationair toerental geen oververhitting opdtrad.
Maar zodra, bij warme motor, het gas op 1500 toeren werd gehouden of meer, kwamen er onwijze gasbellen in het koelvloeistofreservoir en deze liep dan direct over. We hadden de vulnippel met trechter er opgeplaatst en deze dreigde dan zelfs over te lopen.
De conclusie van de twee professionelen was: onmiskenbaar koppakking!
En ik heb toen besloten tot zelf repareren, mede omdat de lexia geen aanwijsbare boosdoener kon aanwijzen.
De voorheen vermeende boosdoener (defecte temperatuursonde) beschouw ik nu dus als mijn foute diagnose.
De goede vraagstelling van JW-NHS heeft mij nu tot de conclusie geleid dat ik een defecte warmtewisselaar heb (want nu terugdenkend, herinner ik mij dat er maar één keer bij was dat er op een niet nader te bepalen plaats stoom vrij kwam. En bij nader inzien was dat in de buurt van de warmtewisselaar. Bovendien was deze lekelijk bevuilt van buiten, na demontage. Ook dus een reden voor mijn verdacht).
Toen ik vanochtend de kop aanbood, bleek dat ook deze gevlakt dient te worden want er werd een kleine afwijking in het midden waargenomen. Heb ik zelf ook gezien. De uitlaatkleppen moeten worden gedemonteerd want die zouden anders wat lichter worden (als ze mee-gevlakt zouden worden).
Nu ben ik me dus aan het voorbereiden op het terugmonteren van alles
Tot zo ver weer, groeten uit de Ardèche.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404