Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Zelf koppakking vervangen
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: zelf Koppaking vervangen
Mooi stukkie werk Je bent kennelijk van de goeie spullen voorzien om zoiets te kunnen maken. Succes met het vervolg, we lezen wel hoe het gaat. Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 apr 2013 00:47 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
Het is zo ver, de eerste stap is gezet. Kop gedemonteerd en schoongemaakt. Morgen om 8:00 uur biedt ik 'm aan om te vlakken. Het tot nu toe moeilijkste van alles was: - de twee turbo's (héél) van hun plek te kunnen krijgen; - het onbeschadigd demonteren van het nokkenashuis van de kop (berengoed verlijmd) Eén ding moet ik hier rechtzettenHet gat om de krukas te borgen via het vliegwiel is wel degelijk 8 millimeter en geen 7 zoals eerder in dit item door mij zelf was aangegeven. Het tot nu toe moeilijkste van alles wordt: - alles weer in goede volgorde terugmonteren. Want ik moest halfverwege drie kwart van wat ik als uitstalling had voorbereid om mijn onderdelen op volgorde te kunnen neerleggen, verplaatsen om ergens bij te kunnen. Enfin even tot zover. Foto's volgen.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
18 apr 2013 21:19 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Je bent lekker opgeschoten Heb je kunnen vinden waar, en waarom de koppakking lek gegaan is? Groet, JW

|
18 apr 2013 21:24 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Met het blote oog heb ik geen aanwijzing kunnen vaststellen.
Er was bij het lichten ook wat carterolie tussen de koppakking terecht gekomen, hetgeen de eerste indruk natuurlijk ook moeilijk maakt.
Wat mij echter wel opviel bij het uitbouwen van het nokkenashuis dat van alle 27 bouten er maar één moeilijk los ging (n° 9°). Maar dat kan toch niet direct verband houden met een lekkage op een lager gelegen niveau.
Samenvattend heb ik nog geen duidelijke oorzaak kunnen zien.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
18 apr 2013 22:11 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Hoe had je eigenlijk de conclusie getrokken dat de koppakking lek was?
Groet, JW

|
19 apr 2013 00:43 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
De avond en nacht na de vraag door JW-NHS: "Heb je kunnen vinden waar, en waarom de koppakking lek gegaan is?" Heeft me zo bezig gehouden dat ik de volgende ochtend ook mijn warmtewisselaar als verdachte ben gaan beschouwen voor alle ellende. Om daarmee te komen tot anwoord op zijn vraag direct daarna: "Hoe had je eigenlijk de conclusie getrokken dat de koppakking lek was?" Welnu. Op een zeker moment kreeg ik een foutmelding met rode symbolen e.d. en dat de motortemperatuur te hoog was. De garantie van een jaar was net één maand verlopen. En ik voelde mij beprongen met allemaal spoken en wraakgedachten. En ik ben terughoudend om vertrouwen te stellen in wat een pc-diagnose mij zegt om te doen als het gaat om dingen die mij handen vol met geld kunnen gaan kosten. Ik heb dus eerst een MaxiRecorder (capaciteit om tot 500 uur te registreren) geplaatst om nogmaals te zien wat er speelt en in welke volgorde. Daarbij kwam een piek van de koelvloeistoftemperatuur naar voren van maar liefst 121°C En tijdens het "koken" van de motor om het zo maar uit te drukken, verloor ik op een één of andere manier wat koelvloeistof maar zonder énig duidelijk spoor. Niet onder de motorkap , niet uit de uitlaat. Niets te zien. Maar ik heb er wel te lang mee doorgereden. Vanuit Montpellier, telkens via afkoelen v d motor tot aan huis. Bijna 300 km. Alvorens feitelijk onderzoek te kunnen doen. Met de garage nabij mijn woonplaats hebben we met zijn drieën kunnen vaststellen dat bij stationair toerental geen oververhitting opdtrad. Maar zodra, bij warme motor, het gas op 1500 toeren werd gehouden of meer, kwamen er onwijze gasbellen in het koelvloeistofreservoir en deze liep dan direct over. We hadden de vulnippel met trechter er opgeplaatst en deze dreigde dan zelfs over te lopen. De conclusie van de twee professionelen was: onmiskenbaar koppakking! En ik heb toen besloten tot zelf repareren, mede omdat de lexia geen aanwijsbare boosdoener kon aanwijzen. De voorheen vermeende boosdoener (defecte temperatuursonde) beschouw ik nu dus als mijn foute diagnose. De goede vraagstelling van JW-NHS heeft mij nu tot de conclusie geleid dat ik een defecte warmtewisselaar heb (want nu terugdenkend, herinner ik mij dat er maar één keer bij was dat er op een niet nader te bepalen plaats stoom vrij kwam. En bij nader inzien was dat in de buurt van de warmtewisselaar. Bovendien was deze lekelijk bevuilt van buiten, na demontage. Ook dus een reden voor mijn verdacht). Toen ik vanochtend de kop aanbood, bleek dat ook deze gevlakt dient te worden want er werd een kleine afwijking in het midden waargenomen. Heb ik zelf ook gezien. De uitlaatkleppen moeten worden gedemonteerd want die zouden anders wat lichter worden (als ze mee-gevlakt zouden worden). Nu ben ik me dus aan het voorbereiden op het terugmonteren van alles Tot zo ver weer, groeten uit de Ardèche.
|
20 apr 2013 01:16 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Die warmte wisselaar, is dat de radiator voor de motor? Zou die dan verstopt zitten of zoiets, waardoor hij niet meer kan koelen?
Dat er bij te hoge temperatuur, en de daardoor ontstane overduk, water wegloopt is normaal. Dat gaat via de dop op het vaatje, daar moet een leidinkje aan zitten dat de de overduk naar buiten wegvoert.
Wat ik echter nog niet kan vatten is waarom die "bellen" ontstonden. Je kunt niks geks vinden bij de koppakking, begrijp ik uit je verhaal. Daar zou dan toch iets zichtbaar moeten zijn, lijkt mij. Ergens een verbinding tussen een cilinder en een waterkanaal, want daaraan moet je dan denken. Als het een verbinding is tussen een cilinder en een oliekanaal krijg je andere verschijnselen.
Ik hoop dat je op het goede pad zit....
Groet, JW

|
20 apr 2013 14:41 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
zit de radiator niet verstopt,daar zijn al meerde koppakking voor vervangen
verleden jaar ben ik er bijna ook ingetrapt,dat was een ford
|
20 apr 2013 14:50 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Via je VIN zit ik even bij de InfoRapids te kijken. Daar kom ik deze tegen: B1GW010FQ0 : Version 0 vom 12/11/2009 VOOR : C5 II EN TURBODIESEL DW12BTED4 FAP Daarin staat Citaat: GEVOLG VOOR KLANT : Branden van de verklikkerlamp koelvloeistoftemperatuur - Koelvloeistofverbruik te hoog - Witte uitlaatrook 1. HERKOMST Inwendige lekkage van de warmtewisselaar uitlaatgasrecirculatie (EGR).
. AFTER-SALES-INTERVENTIE OPMERKING : Om onnodige, grote werkzaamheden te voorkomen (uitbouwen van de motor, cilinderkop) : Het doel van deze informatie is om de diagnose op de warmtewisselaar uitlaatgasrecirculatie (EGR) te richten (Moeilijk te diagnosticeren onderdeel)
Controleren van het koelcircuit. Vervangen van de warmtewisselaar uitlaatgasrecirculatie (EGR) (Indien nodig). Ik zal je deze IR even sturen. Groet, JW

|
20 apr 2013 14:53 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Luchtbellen in het koelcircuit duiden meestal op een lekage tussen cilinders en het koelwatercircuit. Gevolg is dan dat de luchtbellen de koelcapaciteit doet afnemen. De kop kan dan zo krom trekken. Dit zie je niet met het blote oog. Indicatie die je dan kan hebben is verbrandingsresten in je koelwatercircuit.
Met warmtewisselaar wordt denk ik ook de wisselaar bij de ERG klep bedoeld.
|
20 apr 2013 15:15 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
chathanky schreef: Met warmtewisselaar wordt denk ik ook de wisselaar bij de ERG klep bedoeld. Inderdaad JW-NHS Dank voor je Info-Rapide Voor mij is dit de spijker op de kop slaan. En ik voel me rijk met alle hulp die ik hier ondervind Het reinigen van mijn brandstoftank zal dus ook zinvol zijn. Vraag die dan ook bij me opkomt: Speelt een juiste dosering- en/of samenstelling van het produkt dat bij elke voltankbeurt automatisch wordt toegevoegd aan de brandstof ook een mogelijke rol bij deze vorm van corrosie zoals genoemd in die IR ?
|
20 apr 2013 23:45 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Die EGR warmtewisselaar #5 kun je naar ik denk makkelijk testen. Bijlage: EGR warmtewisselaar.png Als je wat slangen aanbrengt op de wateraansluitingen en daar luchtdruk op zet, zou je dat moeten kunnen constateren. En als dat zo is, heb je ook de oorzaak gevonden van de "bellenblazerij" waar je eerder over sprak. Maar dat zou ook betekenen dat de "2 professionals" hun werk niet goed gedaan hebben Zij hebben via jouw VIN toegang tot de IR die ik gisteren boven water gehaald heb. Dan zou eerst die warmtewisselaar vervangen zijn, en vooralsnog niet de kop losgehaald hoeven te worden Mbt je vraag via een PB naar het brandstof systeem, daar kom ik op terug. In de Info Rapid staat daarover: Citaat: 2.4. Informatie Als de lekkage wordt veroorzaakt door de warmtewisselaar uitlaatgasrecirculatie (EGR) : De storing wordt veroorzaakt doordat het oppervlak van de koelvloeistofleidingen, door corrosie via contact met uitlaatgas is aangetast. Deze corrosie wordt veroorzaakt door een abnormale chloorwaarde in de brandstof wegens het toevoegen van brandstofadditief in de tank : Door verbranding wordt het chloor omgezet in zoutzuur dat met name erg schadelijk is voor metaallegeringen op basis van aluminium en roestvaststaal.
Ik moet ook even kijken hoe het met de Eolyse zit, daar heeft EvilTwin een keer iets over geschreven. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

|
21 apr 2013 11:45 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Aangezien er is gereden met een te hete motor incl luchtbellen in het systeem is het vervangen van de koppakking en het vlakken van de kop geen overbodige luxe. Bij meting was de kop iig niet vlak meer had ik gelezen.
|
21 apr 2013 15:45 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
aan chathanky: klopt aan JW-NHS, die scheef: "Maar dat zou ook betekenen dat de "2 professionals" hun werk niet goed gedaan hebben. Zij hebben via jouw VIN toegang tot de IR die ik gisteren boven water gehaald heb." Dit zie je correct en is helaas ook zo. Maar wat uitleg werpt licht op zaken waardoor mijn handelswijze beter verklaarbaar wordt. Als je de km-stand onder mijn avatar hebt gevolgd, kun je vaststellen dat dit al ruim een half jaar ongewijzigd is. Dat is omdat ik niets heb gedaan sinds het vaststellen van dit probleem. En dus ook niet gereden. a. omdat ik buitengewoon teleurgesteld en tegelijkertijd verbolgen was dat mij dit overkwam 1 maand buiten mijn garantieperiode. b. er wel degelijk e.e.a. is uitgelezen bij de garage naar aanleiding van deze fout. Maar dan ook alleen maar dat. Dus geen extra informatie is ingewonnen waarop jij duidt i.r.t. die IR. Wel contradictoir (=tegenstrijdig) overigens IR staat voor Info-Rapide, is opgesteld in september 2009, en hij bereikt me dankzij jou, pas gisteren c. bij de aanschaf van deze auto heb ik ook op me genomen om 'm zelf te onderhouden en/of te repareren. d. in augustus 2013 ben ik voor mijzelf begonnen als kunstzinnig houtbewerker (voornamelijk houtdraaien) en daar is veel tijd en inspanning voor nodig om dat hier in Frankrijk van de grond te krijgen. Te meer omdat ikzelf voor de “omscholing” hiervoor ben opgedraaid. Daarover later meer. e. de relatie met mijn garage heb ik al bijna 20 jaar, en ook al ben ik geen auto monteur, ik heb wel in 2003 bijna een jaar bij hun gewerkt. Motivatie was tweedelig. Ik had net een heel pijnlijke ontmoeting achter de rug tussen mijn rechter duim en de 82 tanden van mijn cirkelzaag met als resultaat een doorgesneden pees, bot geraakt en een zenuw doorgesneden. Ik was in de herstelperiode bang dat ik de bewegingsvrijheid en handigheid (ik ben rechts) kwijt zou raken. Vrienden van ons had ik aangeraden hun auto bij deze garage ter reparatie aan te bieden. Zij hoorden dat dit wel eens erg lang zou gaan duren vanwege gebrek aan mankracht. En ik heb in overleg met de baas, met wie ik al op goede voet stond, de afspraak gemaakt dat hij mij hielp bij het overwinnen van mijn angst en ik hem bij zijn te kort aan mankracht. Met de colléga’s van die tijd, is het mij gelukt het ijs te breken door ze mijn hulp aan te bieden bij moeilijke problemen, niet door vakkundigheid maar meer van morele aard. Wanneer zij ergens serieus in vastliepen bood ik ze aan om ze te ondersteunen met Nederlands grove woorden en dat heeft tot een leuke sfeer bijgedragen gedurende dat jaar. Om waar te kunnen maken dat ik ook dit défi (=uitdaging) baas zou kunnen, ben ik gegaan voor een tussenoplossing wat het vervoersprobleem betreft. Een 20 jaar oude 205 geschikt voor de sloop en bedoeld als onderdelen voor reparatie van die van mijn dochter, heb ik na het vervangen van twee draagarmen met nieuwe fusees en een nieuwe rubber hoes rond één van de buitenste homokineten door de keuring gekregen. Vandaar - - - - Maandagochtend overleg ik wel hoe nu verder wat betreft de hier ingewonnen informatie. En e.a. wordt vervolgd, Groet L A
|
21 apr 2013 16:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
De vraag is of die koelvloeistof temperatuur echt wel zo hoog geweest is. In de IR is te lezen dat er door een fout in de wisselaar, de verklikkerlamp al kan gaan branden bij een koude motor. Dan is de temperatuur dus zeker niet te hoog. Vandaar dat er in die IR staat dat je eerst dit probleem moet oplossen. Of het dan nog nodig is de kop te lichten is de vraag. Als de wisselaar kapot is, is dat een verklaring voor de "luchtbellen" als je wat gas geeft. Dan komt er immers druk op de EGR, die gaat dan terug naar het koelsysteem. En dan komen die bellen waarschijnlijk niet van een kapotte koppakking. Heb je intussen kunnen checken of de warmtewisselaar inderdaad lek is? Een paar plaatjes van wat jij geconstateerd hebt aan schade aan de wisselaar zou zeer welkom zijn Die IR is al in november 2009 uitgegaan, daar hebben alle Cit Dealers toegang toe, na ingeven van de VIN van jouw auto. Dat is kennelijk niet gedaan, helaas Overigens, dat de kop nu niet meer vlak is na montage verbaast me niet. Ik denk dat vrijwel elke kop die je demonteert dit verschijnsel zal vertonen, ook als daar geen kapotte koppakking aan vooraf gegaan is. Maar vóór hermontage moet de kop dan wel eerst gevlakt worden. Dat je al een half jaar geen gebruikgemaakt hebt van deze fraaie voiture, was me even ontgaan. Jammer uiteraard, zonde om er niet mee te kunnen rijden...... Groet, JW

|
21 apr 2013 18:41 |
|
 |
|