Pagina 15 van 54
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 11 nov 2009 10:06
door josok
Giessenburger: Het is inderdaad zo, dat de gemiddelde Nederlander, in gemiddeld Nederlands winterweer veiliger af is met winterbanden. Kost iets meer, en aleen nog veiliger en veel goedkoper is de auto stilzetten in de winter en inderdaad de fiets nemen om om de kerk te fietsen.
Winterbanden slecht voor gezondheid: Weer eens nieuws wat geen nieuws is, ik zou dat Zweedse onderzoek wel eens willen zien. De kwaliteit van de vertaling kan aangetoond worden door de "noppenbanden"

Spijkerbanden kennen we wel. Spijkerbanden zijn inderdaad slecht voor de gezondheid, omdat het hardmetaal microstof in de lucht blijft hangen. Vrachtwagens zorgen overigens voor meer wegschade (met factor 20) dan een personenwagen op spijkerbanden. Maar gelukkig hebben we het over winterbanden in Nederland
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 11 nov 2009 10:23
door Maarten
josok schreef:Giessenburger: Het is inderdaad zo, dat de gemiddelde Nederlander, in gemiddeld Nederlands winterweer veiliger af is met winterbanden.
Huh? Ik begrijp van EvilTwin juist het tegenovergestelde...
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 11 nov 2009 10:30
door Rowi
josok schreef: De kwaliteit van de vertaling kan aangetoond worden door de "noppenbanden"

Spijkerbanden kennen we wel.
En noppenbanden kennen we ook:
http://bkautosport.nl/webshop/images/ba ... enband.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Is er geen Google in Lapland

Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 11 nov 2009 10:33
door EvilTwin
Euroka schreef:Je beweert dit met grote stelligheid maar tijdens de Goodyear Safe Driving Experience zagen we toch echt een heel andere uitkomst. De remweg op een glad en nat wegdek was met winterbanden ruim 20 meter korter.
niet echt gecontroleerde omstandigheden. Dat soort uitjes zijn verkapte verkooppraatjes, past in het stramien.
Ik ben op koude natte kinderkopjes wel eens in 7m vanaf de 50km/h tot stilstand gekomen...met een CX. Daar was die stonede brommerbink erg blij mee. Dus waarom je daar meer dan 20m over zou moeten doen
Dat soort anecdotisch bewijs (zowel voor als tegen) zegt gewoon weinig. Die eerder genoemde testen zijn veel objectiever. De remweg vermeld bij die goodyear experience is gewoon onacceptabel hoog, daar moet mee geknoeid zijn.
Het is inderdaad zo, dat de gemiddelde Nederlander, in gemiddeld Nederlands winterweer veiliger af is met winterbanden.
Nee dat is onveiliger dus, behalve als je onze normale (regen)banden als winterbanden voor NL beschouwd.
BTW Ook in Noorwegen gelden de wetten van de fysica en ben je bij droge kou (zelfs onder nul) en regen beter af met regenbanden, dus wat wij hier als zomerbanden monteren, alleen is daar de kans dat je in écht winterweer terecht komt veel groter.
Overigens is de informatie van de ANWB onjuist, onvolledig en misleidend: Winterbanden, met of zonder spikes zijn in de wintermaanden verplicht.
Het is eigenlijk irrelevant voor dit draadje, maar kun je dat staven met een link? Er staat volgens mij heel duidelijk dat het alleen verplicht is als de omstandigheden dat vereisen (net als in de Alpenlanden bijv.)
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 11 nov 2009 10:59
door roelbouwman
Euroka schreef:
Dit klinkt zeer plausibel, duidelijk iemand die thuis is in de materie. Dat ben ik niet dus mij kan je van alles wijsmaken.
Ik zat echter op 15 oktober op de testbaan van de RDW in Lelystad (ik was uitgenodigd voor de Goodyear Safe Driving Experience, erg leuk !) en daar zijn we het gaan uitproberen op een gladde natte baan.
Een auto op zomerbanden, snelheid 25 km/u: remweg 17 meter
Dezelfde auto, snelheid 50 km/u: remweg 69 meter
Een identieke auto op winterbanden, snelheid 50 km/u: remweg 47 meter (!)
Dit is waarschijnlijk een test geweest op van die stalen platen? Maar goed, belangrijke vraag is natuurlijk: Merk, type en profieldiepte(!) van de gebruikte "zomerband", en dezelfde gegevens van de winterband. Dit blijft natuurlijk een reclame evenement van een bandenfabrikant, dus het zou me niets verbazen als ze vergeleken hebben met een band zonder profiel oid.
Maar helaas zijn dit soort "testen" niet echt wetenschappelijk verantwoordt. Ik pleit dan ook, net als anderen hier, voor een uitgebreide test onder veel verschillende omstandigheden, waarbij niet 1 of 10, maar vele duizenden remtesten worden uitgevoerd. Op dezelfde autos, met veel verschillende banden en profieldieptes onder alle verschillende omstandigheden. Van -15 tot +30, van sneeuw tot regen, ijzel en bij droog wegdek, en met zware en lichte auto's met en zonder diverse elektronische hulpmiddelen. En alles natuurlijk controleerbaar en verifieerbaar en bij voorkeur uitgevoerd door een organisatie die geen belang heeft bij de testen.
Pas dan kunnen we echt conclusies trekken. Maar zo'n test is wel kostbaar en zal over lange tijd uitgevoerd moeten worden. Maar uit een dergelijke test kunnen we dan niet alleen een antwoord op deze discussie afleiden, er kunnen ook direct conclusies getrokken worden over de invloed van profieldiepte op remweg en de verschillen in prestaties tussen de diverse merken en typen banden. Ik heb in ieder geval aangegeven wat de testen uitwezen die ik heb gezien waarbij sprake was van enige wetenschappelijke benadering. En dat was toch echt iets anders.
Roel.
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 11 nov 2009 13:32
door Roman
daarom ga ik uit van mijn eigen ervaring......

Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 11 nov 2009 14:48
door Ccinq
Mijn ervaring is dat winterbanden bij droge weg GEVAARLIJK zijn. Ik heb 1x een noodstopje moeten maken in zo'n situatie, bij misschien 30 km/u en een graad of 10 boven nul, dat heeft me toen mijn auto gekost, ik voelde hem gewoon wat "doorglijden" ondanks het ABS. Ik weet zeker dat ik met mijn gewone zomer/regenbanden op tijd stil zou hebben gestaan. Het waren Michelin Alpins met meer dan 4 mm profiel.
Geen wetenschappelijk bewijs, ik weet het, maar mijn advies : op droog wegdek met winterbanden 4 seconden afstand houden i.p.v. 2. Ik ben het helemaal eens met een vorige schrijver, winterbanden zouden uitvoerig moeten worden getest op droog wegdek, bij verschillende temperaturen BOVEN nul. In NL rij je in de winter (zeker de huidige "winters") vaak met je winterbanden bij 10-15 graden BOVEN nul.
Voor mij geen winterbanden, tenzij ik ooit nog eens naar een sneeuwland zou gaan (en dan huur ik ze wel).
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 11 nov 2009 16:55
door tjob
EvilTwin schreef:Daar was die stonede brommerbink erg blij mee.

*proest*
En zo is mijn ervaring ook, zoekerige auto op winterbanden, eerder glijden in bochten (stout stout maar is 1 van de manieren om gladheid te testen, toch?). ik hoef ze niet.
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 11 nov 2009 17:03
door JHV
Binnenkort gaan bij mij de winterbanden er weer onder. Heb ze ooit gekocht omdat het nodig was voor een rit naar Stuttgart in de winter. Vorig jaar was ik eigenlijk wel tevreden over de banden. Natuurlijk reed het anders dan de Energie's die ik er nu onder heb. Maar het zoekerige, langere remweg, oid herken ik niet zo. Zal er straks eens op gaan letten.
Banden huren heb ik wel even naar gekeken, maar dat was in verhouding duurder voor een paar weken.
Johan
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 12 nov 2009 11:12
door Marc
Ben vanochtend heen en weer naar Dusseldorf getuft. +5 graden en regen/natte weg. Tot 170 km/h gereden op een zo goed als lege A57 terug naar NL en geen enkel raar gevoel met de winterbanden : Goodyear Ultra Grip Performance

Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 12 nov 2009 20:30
door josok
Vreemde discussie hoor. Testen worden als onbetrouwbaar afgeschreven, en het toppunt vind ik wel "
dat heeft me toen mijn auto gekost, ik voelde hem gewoon wat "doorglijden" ondanks het ABS." Gelukkig was het deze keer dus geen paal die plotseling op de weg stond, maar waren de banden de schuld.

De bestuurder neemt zichzelf dus niets kwalijk.
Maar goed, gelukkig maak ik niet veel kilometers in dit landje, waar in de winter op vrolijk op zomerbanden gereden wordt, goede wegen verpest worden met valkuilen als drempels en vernauwingen en ook daar harder gereden wordt als in ieder ander geciviliseerd land.
Als ik de energie kan opbrengen zal ik nog wat toch nog wat bandentesten opzoeken. Wij (noorderlingen) vinden het alijd erg interessant om op goede banden te rijden. Hé idee... misschien zijn schadecijfers interessant? Maar die zijn natuurlijk ook weer niet relevant

Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 12 nov 2009 21:55
door roelbouwman
Beste josok,
josok schreef:
Maar goed, gelukkig maak ik niet veel kilometers in dit landje, waar in de winter op vrolijk op zomerbanden gereden wordt, goede wegen verpest worden met valkuilen als drempels en vernauwingen en ook daar harder gereden wordt als in ieder ander geciviliseerd land.
Als ik de energie kan opbrengen zal ik nog wat toch nog wat bandentesten opzoeken. Wij (noorderlingen) vinden het alijd erg interessant om op goede banden te rijden. Hé idee... misschien zijn schadecijfers interessant? Maar die zijn natuurlijk ook weer niet relevant

We wonen in een land waar de gemiddelde temperatuur over een maand genomen nooit onder het vriespunt zakt en waar de meeste auto's nooit in de sneeuw rijden, of hooguit het stukje van de eigen oprit naar de gestrooide en geruimde weg op de dagen dat het dan toevallig sneeuwt.
Maximum temperaturen van ver boven de 10 graden zijn in Nederland vrij normaal in de winterperiode. De situatie hier is dan ook totaal onvergelijkbaar met de situatie in het hoge noorden.
De claims die je hier nog steeds in elke folder van een bandenverkoper ziet staan dat winterbanden het bij een buitentemperatuur onder 7 graden altijd beter doen zijn door diverse testen onterecht bewezen. Ik herinner me een autoweek test van twee jaar geleden en een test van de duitse ADAC. Feit is dat winterbanden niet onder alle omstandigheden beter zijn. Immers, als dat wel zo was dan zouden er geen winterbanden meer zijn maar zou iedereen ze immers het hele jaar door onder de auto hebben. Winterbanden zijn gemaakt voor "winterse" condities, condities die hier nauwelijks voorkomen. En omdat er altijd een tradeoff is zijn winterbanden juist weer wat (niet veel, maar wat) slechter onder condities die hier juist wel heel vaak voorkomen, althans, dat bleek uit die testen. Nat weer bij een temperatuur tussen de 5 en 10 graden, dat is Hollands winterweer. En onder die omstandigheden ben je beter af met een goede "zomerband", ook al is het marginaal.
Niemand ontkent in dit topic dat er omstandigheden zijn waarin een winterband veel beter presteert, en dat zijn met name sneeuwcondities. Maar die hebben we hier niet zo vaak. Dus wordt het wikken en wegen. De vraag is dan: Weegt het voordeel in die uitzonderlijke condities op tegen het kleine nadeel in veel vaker voorkomende condities en de kosten? Voor mijzelf is die afweging helder, en het antwoord daarop is nee. Maar het is evident dat dat In Finland totaal anders ligt.
Roel.
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 12 nov 2009 22:02
door JW-C5
roelbouwman schreef: ...De claims die je hier nog steeds in elke folder van een bandenverkoper ziet staan dat winterbanden het bij een buitentemperatuur onder 7 graden altijd beter doen zijn door diverse testen onterecht bewezen. Ik herinner me een autoweek test van twee jaar geleden en een test van de duitse ADAC. Feit is dat winterbanden niet onder alle omstandigheden beter zijn. Immers, als dat wel zo was dan zouden er geen winterbanden meer zijn maar zou iedereen ze immers het hele jaar door onder de auto hebben. Winterbanden zijn gemaakt voor "winterse" condities, condities die hier nauwelijks voorkomen. En omdat er altijd een tradeoff is zijn winterbanden juist weer wat (niet veel, maar wat) slechter onder condities die hier juist wel heel vaak voorkomen, althans, dat bleek uit die testen. Nat weer bij een temperatuur tussen de 5 en 10 graden, dat is Hollands winterweer. En onder die omstandigheden ben je beter af met een goede "zomerband", ook al is het marginaal.
Niemand ontkent in dit topic dat er omstandigheden zijn waarin een winterband veel beter presteert, en dat zijn met name sneeuwcondities. Maar die hebben we hier niet zo vaak. Dus wordt het wikken en wegen. De vraag is dan: Weegt het voordeel in die uitzonderlijke condities op tegen het kleine nadeel in veel vaker voorkomende condities en de kosten? Voor mijzelf is die afweging helder, en het antwoord daarop is nee. Maar het is evident dat dat In Finland totaal anders ligt.
Roel
Dat komt niet overeen met wat ik eerder in dit draadje schreef:
JW-NHS schreef:In de laatste AV 23 van 5/11/09 ook een winterbanden test, dat is dezelfde die eerder in AMS stond
Op pagina 81 een advertentie van Conti, met een vergelijking van remwegen bij 5 graden op een nat wegdek: de remweg van de winterband bij 100km/u was 65 meter, die van de zomerband 69 meter.
Op sneeuw was het verschil uiteraard veel groter. Bij 50 km/u 31 meter tegen 62.
Groet,
JW
Groet,
JW
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 12 nov 2009 22:18
door josok
Misschien zit het mistverstand wel hier in:
We wonen in een land waar de gemiddelde temperatuur over een maand genomen nooit onder het vriespunt zakt
Het is niet de gemiddelde temperatuur,
maar die ene nacht, die ene plek met ijzel, die winterbanden de geringe moeite en extra kosten meer dan waar maakt. Als het echt wit is rijdt er toch geen mens meer harder dan 10 km hier.
Die ijzelplek is mij een keer overkomen, op zomerbanden, in Nederland. Schade 3200 guldens. Vandaar.
En ja hoor, winterbanden zijn ook op ijzel beter dan zomerbanden.
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geplaatst: 12 nov 2009 23:04
door Rob B
Ik hoop altijd op een witte kerst.
Ik hoop altijd dat ik op natuurijs kan schaatsen.
Ik heb liever een zonnetje met vrieskou, dan druilerige regen.
Ik ga ieder jaar op wintersportvakantie, want sneeuw en skien is geweldig.
Ik vind autorijden in de sneeuw errug leuk.
Al mijn hoop in de winter is dus gericht op SNEEUW en VRIESKOU.
Bij sneeuw en vrieskou horen winterbanden, dus daar begin ik alvast maar mee.
En geloof me, de sneeuw zal vallen dit jaar! Drie maanden lang alleen maar sneeuw op de weg.
En wat ben ik dan blij met mijn winterbanden!
Gr Rob