C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door boes »

Die hebben heel weinig problemen,.....want die bestaan niet.
THP kan niet op lpg
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 05 jul 2017 18:12
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Locatie: omgeving enkhuizen
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik ben er nu voor de 2e keer 1 tegen gekomen, dus je zou denken dat het wel kan.
Staat er ook 1 te koop op autotrack. https://www.autotrack.nl/tweedehands/ci ... 5/45788859" onclick="window.open(this.href);return false;
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
En ook autogasinstallatieproducenten geven dat aan: klik en klik en nogmaals klik.
Het komt echter in de praktijk niet zo vaak voor, mede omdat naast lpg er zo'n 10 à 20% van de tijd ook op benzine gereden wordt (zeg maar 1 op elke 5 brandstofinjecties). Daardoor komt het omslagpunt verder weg te liggen dan bij alleen lpg-gebruik. Daarnaast is (was?) de trend om minder op lpg om te bouwen. En als derde argument tegen lpg bij een direct ingespoten benzinemotor: wil je een extra systeem inbouwen bij een motor die al meer problemen heeft door zijn constructie (let wel: ik heb in het verleden (tot ongeveer 2009 in totaal zo'n 1,5 miljoen km) altijd tot grote tevredenheid op lpg gereden, ben dus geen 'principiële' tegenstander)?
Volgens mij helpt lpg niet tegen de vervuilingsproblemen van een THP-motor. Die ontstaan o.a. door olieaankoeken op de kleppen omdat daar geen benzine meer langs spoelt (die wordt na de kleppen direct in de cylinder gespoten. Ook lpg (afhankelijk van het systeem) wordt in de cylinder geïnjecteerd dus spoelt de kleppen ook niet schoon.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Die discussie is hier inderdaad al eerder gevoerd.
Alhoewel ik begrepen heb dat de LPG niet direct geïnjecteerd wordt (er zijn geen combi gas / benzine injectoren ontwikkeld , zoals voor de tsi, vanwege de geringe markt), de lpg in gasvorm heeft echter geen reinigende eigenschappen.

Inderdaad blijven de benzine injectoren meedoen om ze heel te houden.

LPG brandt wel iets schoner, dus ik verwacht minder roet en de aanslag bij de kleppen is een olie / roet mengseltje. Dus mogelijk bouwt het minder snel op.....

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

Had je je flashlube truuk al ingebouwd eigenlijk?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Johan is er mee bezig geweest maar wilde een speciaal venturitje hebben om de lube bij alle kleppen te krijgen, daar is het wachten nog op. Binnenkort meer.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik heb als proef de achterste carterventilatie afgedopt.
Wat mijn bevinding is dat dan er een lichte mate van overdruk waarneembaar is. Enkel de voorste ventilatie is dan ook niet afdoende om de blowby gassen uit je carter af te voeren.

Na deze bevinding heb ik dit weer terug gebracht.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door willy4 »

:o
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 dec 2010 09:29
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF 138
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 144000
Kleur: Bleu Bourrasque
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Een vriend van me zit te kijken naar een benzine C5. Aangezien ik zelf altijd Diesel rijd, maar hem toch van goed advies wil voorzien: Is er een jaartal vanaf wanneer de 1.6THP betrouwbaar is geworden, of moet ik gewoon een 2.0 aanbevelen?
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door H_H »

Als je de vriendschap wilt behouden het laatste ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 mei 2017 20:41
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Locatie: Rijnmond
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Als ie perse een 1.6 wil, neem dan een diesel. ;-) :-)
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Wat is de cilinderdruk bij meting bij een koude motor en wat mogen ze verschillen tussen de onderlinge cilinders?

Compressieverhouding is 10.5 op 1 maar je meet wel wat verlies door de meetslangen.
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Smultie schreef:Een vriend van me zit te kijken naar een benzine C5. Aangezien ik zelf altijd Diesel rijd, maar hem toch van goed advies wil voorzien: Is er een jaartal vanaf wanneer de 1.6THP betrouwbaar is geworden, of moet ik gewoon een 2.0 aanbevelen?
Niet echt; heb nu zelf een THP uit 2017. (Nog) geen kettingproblemen, maar wel last van interne vervuiling. Motor heeft bij 70K een granulaatreiniging gehad.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Zeevijver schreef:Wat is de cilinderdruk bij meting bij een koude motor en wat mogen ze verschillen tussen de onderlinge cilinders?

Compressieverhouding is 10.5 op 1 maar je meet wel wat verlies door de meetslangen.
Bedoel je de compressie einddruk?
Die is wat minder relevant.
Het beste doe je een lektest.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Voor de motor had ik een set gekocht maar heb ook een test gedaan bij mijn thp. Hoogste waarde was 8.15 de laagste 7.5. Op zich zijn de verschillen niet groot.

De lagere waardes komen waarschijnlijk omdat je zo geen invloed hebt op de gasklepstand. Maar de waarden mer de standaard gasklepstand zullen niet zover uiteen lopen bij dezelfde motoren.

Een lektest is idd een goeie als je over de geschikte instrumenten beschikt. Helaas moet ik het zonder doe maar heb op zich geen zorgen. De motor levert prima vermogen en loopt mooi stationair rond.

Vandaar de vraag.
Plaats reactie