Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Dan doe ik dat wel.
Ik had een set winterbanden onder mijn Xm omdat ik tijdens de wintersport in Oostenrijk het kleinste heuveltje niet opkwam.
Vredesteiners, want ik kon er in de shop van de fabriek terecht, toevallig dus.
In de sneeuw zijn die dingen prachtig, het lijkt net of je op een zandweg rijdt met zomerbanden, zoveel grip.
De wintersportvakanties zijn passé dus winterbanden koop ik nu niet meer.
Ik had een set winterbanden onder mijn Xm omdat ik tijdens de wintersport in Oostenrijk het kleinste heuveltje niet opkwam.
Vredesteiners, want ik kon er in de shop van de fabriek terecht, toevallig dus.
In de sneeuw zijn die dingen prachtig, het lijkt net of je op een zandweg rijdt met zomerbanden, zoveel grip.
De wintersportvakanties zijn passé dus winterbanden koop ik nu niet meer.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 sep 2009 20:21
Auto: 2.0 Hdif 120KW AUT Tourer Executive
Opties: Wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12812 CJ
Productienummer: 10792
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 325000
Kleur: Blue Bourrasque
KPH: Achter
Locatie: Sint Michielsgestel
Tot nu toe alleen voor de Xsara Picasso winterbanden gekocht. En wel van Vredestein. Via de Citroëndealer. In ieder geval, prima banden. Zoals Ploffie al zei, je rijdt zo een besneeuwde helling op. 
Of ze er ook voor de C5 komen weet ik nog niet. De winterbanden moest ik aanschaffen voor de wintersport. Als ik in de komende winter weer op wintersport ga, nemen we denk ik de Picasso weer mee.
Of ze er ook voor de C5 komen weet ik nog niet. De winterbanden moest ik aanschaffen voor de wintersport. Als ik in de komende winter weer op wintersport ga, nemen we denk ik de Picasso weer mee.
Groeten,
Joost
Andere auto is een DS3
Joost
Andere auto is een DS3
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
macpro schreef:Maar nou dus de vraag: Vredestein of Michelin?
Voor wat het waard is, toen ik vorig jaar op Michelin Alpins overging vanaf Goodyears Excellence zomerbanden was het rustiger in de auto!
De slijtage van deze Michelins is overigens minder dan de Goodyears.
Net als Roman heb ik geen ervaring met Vredestein maar volgens mijn zwager, die ze onder een Passat heeft, maken ze minstens zoveel herrie als de Continental EcoContact.
Chris
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 223
Lid geworden op: 30 nov 2008 15:57
Auto: C5 Tourer 2.0i Exclusive
Opties: Panoramisch Dak - Pack Protection - Pack Detection 2 Exclusive - USB box - iPhone - TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11797
Productienummer: 10036
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 111956
Kleur: Vert Suroit
Locatie: 3e byte rechts
Dank voor de ADAC link en de eigen voorkeuren. Naar de wintersport gaan we toch niet, dus in sneeuw zal deze C5 niet veel rijden. Of het moet die prut zijn die hier 2 dagen per jaar valt. Buiten de sneeuw krijgt de Michelin betere punten dan de Vredestein, dus ik ga maar eens vragen of ze er Michelin onder willen leggen.
"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety 

V.I.P.


Berichten: 1854
Lid geworden op: 14 jun 2007 18:26
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Locatie: Amsterdam
Ik heb ze onlangs weer onder laten zetten (Goodyear winterbanden ) Afgelopen winter gekocht.
Ze er toen op een woensdag er onder laten zetten en de vrijdag daar op naar Winterberg. De laatste 70 kilometer een witte oase, ook op de autobaan. Dus ja, ben er blij mee

Ze er toen op een woensdag er onder laten zetten en de vrijdag daar op naar Winterberg. De laatste 70 kilometer een witte oase, ook op de autobaan. Dus ja, ben er blij mee
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Ook bij mij gaan de bridgestone's er weer onder dit jaar, niet zozeer vanwege het weer hier maarmet name omdat ik in et grensstreek gebied woon en in duitsland kijken ze net even met iets andere ogen hierna als in NL. En wil wel eens graag gaan wandelen in de ardennen en daar wil het ook wel eens wit zijn 
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Het moet echt wel goed koud (onder de 7) voor ze goed beginnen te werken. Hoe kouder hoe groter de winst. Hoe warmer, des te sneller zijn ze ook erg veel slechter, vooral op nat.
Ze werken met name echt veel beter bij sneeuw. Maar goed bij sneeuw staat er toch 400-500 km file in NL en geraak ik toch niet A´dam, dus dan heb ik er ook niks aan.
Per saldo werken ze niet voor mij, zeker niet gezien de extra kosten en gehannes met wissel of opslag.
gr. Ronald
Ze werken met name echt veel beter bij sneeuw. Maar goed bij sneeuw staat er toch 400-500 km file in NL en geraak ik toch niet A´dam, dus dan heb ik er ook niks aan.
Per saldo werken ze niet voor mij, zeker niet gezien de extra kosten en gehannes met wissel of opslag.
gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 2551
Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Locatie: Nijmegen
Wij gaan voor de Kerst en Oud&Nieuw naar Slowakije en in februari op wintersport. Dus voor ons is de winterband wel noodzaak. Ze zitten er sinds zondag weer onder.
Groeten, Marc
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat strookt niet met mijn eigen ervaringen, zie de link met getallen die ik hierboven gaf.ms-C5 schreef:Boven de 7 graden, slijten ze sneller, dan een zomerband
Ik doe ze er medio november onder, en eind maart gaan ze er weer onder uit.
In die tijd is het vaak boven de 7 graden, zeker ook op duitse Autobahnen in maart. En dan ga ik daar wel met snelheden van boven de 180 km/u op het tellertje overheen, als de omstandigheden dat toelaten.
Groet,
JW
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
ik heb het ooit eens gehoord, ik kreeg ook alweer een oproep van de lease maatschappij, dat de winterbanden onder de bedrijfswagen moet.
waar die grens precies ligt met harder slijten weet ik dan ook niet precies, ik had het ooit eens gehoord vandaar.
waar die grens precies ligt met harder slijten weet ik dan ook niet precies, ik had het ooit eens gehoord vandaar.
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mar 2009 15:29
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Contacteer:
Een heerlijk onderwerp voor mij, hier kan ik echt wel wat ervaringen kwijt en misverstanden opruimen
Ai, ai Ronald. Heel verkeerde cijfertjes en gedachten. Waar baseer je dit op? Voor alle banden geldt: Hoe warmer de sneeuw- en ijssmurrie is, hoe gladder het is. Met andere woorden, juist bij matige vorst of de dooi erna zijn winterbanden een must. Bij -20 kom je ook met zomerbanden nog wel weg.
Verder geloof ik best wel, dat als de weg wit is, het gladder zou zijn. Maar veel gevaarlijker is zwart ijs. Overdag regent het een beetje, en als het 's nachts helder wordt, vriest dat water op sommige plekken tot een vrijwel onzichtbare killer. Winterbanden, al in de herfst kunnen je dus je kop redden. Geen winterbanden nodig? Waarom leg je er dan geen slicks onder? Het regent toch maar een paar dagen per jaar, en ook dan staan er files
Moderne winterbanden maken minder lawaai en gaan veel langer mee als de oudere types. Als er niet veel kilometers gemaakt worden, zouden ze best het hele jaar er onder kunnen zitten. In de zomer zijn ze de beste banden om aquaplaning te voorkomen, en ook op dat "stille" (killer) asfalt zullen ze een klasse of wat beter zijn dan zomerbanden. Heel belangrijk, en een best minpunt is dat ze in 3 jaar verouderen, hun kleefkracht verliezen en alleen nog maar als zomerband kunnen dienen. De profieldiepte is op een 3 jaar oude winterband alleen voor de statistiek nog interessant. Vraag dus bij aanbiedingen voor winterbanden, ook met 9 mm profiel, even om de aankoopbon. En bij "nieuwe" banden om een bewijs van de productiedatum.
Ai, ai Ronald. Heel verkeerde cijfertjes en gedachten. Waar baseer je dit op? Voor alle banden geldt: Hoe warmer de sneeuw- en ijssmurrie is, hoe gladder het is. Met andere woorden, juist bij matige vorst of de dooi erna zijn winterbanden een must. Bij -20 kom je ook met zomerbanden nog wel weg.
Verder geloof ik best wel, dat als de weg wit is, het gladder zou zijn. Maar veel gevaarlijker is zwart ijs. Overdag regent het een beetje, en als het 's nachts helder wordt, vriest dat water op sommige plekken tot een vrijwel onzichtbare killer. Winterbanden, al in de herfst kunnen je dus je kop redden. Geen winterbanden nodig? Waarom leg je er dan geen slicks onder? Het regent toch maar een paar dagen per jaar, en ook dan staan er files
Moderne winterbanden maken minder lawaai en gaan veel langer mee als de oudere types. Als er niet veel kilometers gemaakt worden, zouden ze best het hele jaar er onder kunnen zitten. In de zomer zijn ze de beste banden om aquaplaning te voorkomen, en ook op dat "stille" (killer) asfalt zullen ze een klasse of wat beter zijn dan zomerbanden. Heel belangrijk, en een best minpunt is dat ze in 3 jaar verouderen, hun kleefkracht verliezen en alleen nog maar als zomerband kunnen dienen. De profieldiepte is op een 3 jaar oude winterband alleen voor de statistiek nog interessant. Vraag dus bij aanbiedingen voor winterbanden, ook met 9 mm profiel, even om de aankoopbon. En bij "nieuwe" banden om een bewijs van de productiedatum.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die staat op de band, da's de DOT code.josok schreef:Een heerlijk onderwerp voor mij, hier kan ik echt wel wat ervaringen kwijt en misverstanden opruimen![]()
Ai, ai Ronald. Heel verkeerde cijfertjes en gedachten. Waar baseer je dit op? Voor alle banden geldt: Hoe warmer de sneeuw- en ijssmurrie is, hoe gladder het is. Met andere woorden, juist bij matige vorst of de dooi erna zijn winterbanden een must. Bij -20 kom je ook met zomerbanden nog wel weg.
Verder geloof ik best wel, dat als de weg wit is, het gladder zou zijn. Maar veel gevaarlijker is zwart ijs. Overdag regent het een beetje, en als het 's nachts helder wordt, vriest dat water op sommige plekken tot een vrijwel onzichtbare killer. Winterbanden, al in de herfst kunnen je dus je kop redden. Geen winterbanden nodig? Waarom leg je er dan geen slicks onder? Het regent toch maar een paar dagen per jaar, en ook dan staan er files![]()
Moderne winterbanden maken minder lawaai en gaan veel langer mee als de oudere types. Als er niet veel kilometers gemaakt worden, zouden ze best het hele jaar er onder kunnen zitten. In de zomer zijn ze de beste banden om aquaplaning te voorkomen, en ook op dat "stille" (killer) asfalt zullen ze een klasse of wat beter zijn dan zomerbanden. Heel belangrijk, en een best minpunt is dat ze in 3 jaar verouderen, hun kleefkracht verliezen en alleen nog maar als zomerband kunnen dienen. De profieldiepte is op een 3 jaar oude winterband alleen voor de statistiek nog interessant. Vraag dus bij aanbiedingen voor winterbanden, ook met 9 mm profiel, even om de aankoopbon. En bij "nieuwe" banden om een bewijs van de productiedatum.
Overigens, die 3 jaar die je noemt is niet de termijn die bandenfabrikanten zelf noemen. Dat was altijd een jaar of 4, maar met de komst van silica in de banden is dat langer geworden.
Groet,
JW
C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Dit is niet wat blijkt uit de diverse testen waarin vergeleken werd tussen winter- en zomerbanden die ik heb gelezen. Daar blijkt keer op keer juist uit dat de remweg van een winterband op nat en droog asfalt, ook bij lage temperaturen, echt langer is. En bij nat wegdek wordt het verschil groter. Dat is ook logisch, want het profiel van een zomerband is juist specifiek ontworpen om water af te voeren, terwijl aan het profiel van een winterband andere ontwerpeisen ten grondslag liggen.josok schreef:Een heerlijk onderwerp voor mij, hier kan ik echt wel wat ervaringen kwijt en misverstanden opruimen![]()
Moderne winterbanden maken minder lawaai en gaan veel langer mee als de oudere types. Als er niet veel kilometers gemaakt worden, zouden ze best het hele jaar er onder kunnen zitten. In de zomer zijn ze de beste banden om aquaplaning te voorkomen, en ook op dat "stille" (killer) asfalt zullen ze een klasse of wat beter zijn dan zomerbanden. Heel belangrijk, en een best minpunt is dat
Roel.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik weet niet welke test jij daarover gelezen hebt, en hoe "oud" die is.
In AMS 21/09 van oktober dit jaar zijn 10 banden 205/55-16H met elkaar vergeleken, waarvan 8 winterbanden waren en twee All-Seasons.
Die laatste twee komen op het punt van Aquaplaning slecht uit de bus, de totaal score over alle criteria is slechts "Bedingt empfehlenswert". Alle echte wintersloffen scoren "Empfehlenswert", met als uitschieter de Conti TS 830 die "Sehr empfehlenswert" scoort.
Groet,
JW
In AMS 21/09 van oktober dit jaar zijn 10 banden 205/55-16H met elkaar vergeleken, waarvan 8 winterbanden waren en twee All-Seasons.
Die laatste twee komen op het punt van Aquaplaning slecht uit de bus, de totaal score over alle criteria is slechts "Bedingt empfehlenswert". Alle echte wintersloffen scoren "Empfehlenswert", met als uitschieter de Conti TS 830 die "Sehr empfehlenswert" scoort.
Groet,
JW




