Pagina 2 van 3
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 05 sep 2007 20:09
door Harm
Kijk kijk, een verstandige preventieve actie.
De olie van mijn automaat is ook ergens rond de 210000 vervangen...
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 05 sep 2007 20:43
door Menno
joca schreef:Die heeft de olie 2x ververst.
2x ??? , na hoeveel km de 2'de maal

Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 07 sep 2007 00:18
door Oldenhage
Menno schreef:joca schreef:Die heeft de olie 2x ververst.
2x ??? , na hoeveel km de 2'de maal

Het was zo zwart dat we hem met een dubbele hoeveelheid hebben doorgespoeld, normaal vul je de bak met olie, laat je hem warm worden en laat je er een beetje uit lopen. Dat was bij deze auto zo erg dat we er nog maar een "beetje" bijgegooid hebben..
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 07 sep 2007 00:22
door Harm
Hoe kan zoiets ontstaan dan?
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 11 sep 2007 11:21
door Citroentje
Harm van Beek schreef:Hoe kan zoiets ontstaan dan?
Is dit zwarte door slijtage van de rembanden? Of zijn er nog andere delen die hard slijten en de olie zwart maken?
Motorolie wordt onder andere zwart door verbrandingsresten (lees: koolstof), maar daarvan zou in een versnellingsbak toch geen sprake moeten zijn, of de boel wordt wel héa©l erg heet...
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 12 sep 2007 10:39
door exroosje
langdurig heuvelop caravan trekken in een lagere versnelling?
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 13 sep 2007 08:22
door Citroentje
exroosje schreef:langdurig heuvelop caravan trekken in een lagere versnelling?
Maar dan nog: als het geen verbrandingsresten zijn, wat kleurt de olie dàn zwart?
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 13 sep 2007 09:15
door Harm
Er moet iets versleten zijn...
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 13 sep 2007 10:47
door Citroentje
Harm van Beek schreef:Er moet iets versleten zijn...
Dat lijkt me duidelijk...
Maar om van te leren ben ik dan altijd nieuwsgierig
WAT er ersleten is.
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 13 sep 2007 10:48
door Harm
Wat hebben we allemaal in de bak zitten?
Tanden van de tandwielen, planetair tandwielsysteem, rembanden (?), lagers, cilinders voor de sturing (of zit dat er buiten?)....
Ik heb geen idee...
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 13 sep 2007 11:41
door Citroentje
Iemand anders wel?
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 13 sep 2007 11:49
door Harm
Komt vanzelf iemand die reageert...
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 10 okt 2007 20:24
door Citroënnetje
Harm van Beek schreef:Komt vanzelf iemand die reageert...
Vanzelf??

Je verzoek dateert al van 13 september....
Ditmar (die wel benieuwd is of iemand een idee heeft)
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 25 jan 2008 23:40
door Citroentje
het lijkt erop dat a¨cht niemand het weet...
Re: auto schakelde niet door
Geplaatst: 26 jan 2008 14:13
door Nodri
Zelf halen we regelmatig reductiekasten uitelkaar en daarin is de olie ook zwart. Het zwarte onstaat door miniscule ijzerdeeltjes die onstaan wanneer ijzer over ijzer gaat, evenals rubberringen die langzaam maar zeker "opraken" en in een autobak de rembanden. (al weet ik niet of die wel in een automaat zitten maar het zal wel).
Als er vocht bij de olie kan komen verkleurd de olie ook best wel snel. Ook zogenaamde liftreductiekasten die geen PO (Periodiek Onderhoud) nodig hebben moeten toch na de eerste 50 draaiuren (in elkaar slijpen wielen) en daarna om de 10000 uur een oliewissel hebben! Op een gegeven moment is de olie vol met verontreinigingen en zal deze gewisseld moeten worden zelfs al kan er geen lucht of vocht bij komen.
Zelfs al heb je een dichte kast, het vocht aanwezig in de lucht zal zich mengen met de olie en dat gaat continu door, ijzer roest met het vocht en er onstaant zuren waardoor de olie nog sneller achteruit gaat.
Ik heb zelf eens een reductiekast uit elkaar gehaald waarin allemaal kleine torretjes dood in de olie ronddreven, de rest van de familie was een soort kit geworden en had ervoor gezorgd dat de bak vat ging zitten.