C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
serkan schreef:ik ben er ook al aan gewend, maar indien ik dit met jullie hulp had kunnen verhelpen, zou dit prachtig geweest zijn. dehalogene versi eheb ik ook, had ergens gelezen dat je eventueel iets van xenon kon plaatsen, waarmee dit kwaaltje zou verdwijnen. heb het niet geprobeerd.

Dat klopt Serkan,de xenon gebruikt minder stroom, dus je zal de spanningsdip hoogstwaarschijnlijk niet meer zien.

Grtz; Sjef :citrofiel
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Sjever schreef: Dat klopt Serkan,de xenon gebruikt minder stroom, dus je zal de spanningsdip hoogstwaarschijnlijk niet meer zien.
Dat is niet reden. Een Xenon HID lamp is een gasontladingslamp, net als bijvoorbeeld een TL buis (alhoewel er nog wel een flink verschil is, maar goed, dat maakt voor het principe niets uit).

Als een gasontladingslamp eenmaal brandt is de hoeveelheid afgegeven licht in principe continu en wordt geregeld door het voorschakelapparaat, die een wisselspanning opwekt met een vaste frequentie en op basis daarvan de hoeveelheid stroom door de lamp reguleert. Een dipje in de spanning aan de voorkant van het voorschakelapparaat, doordat er bijvoorbeeld een pomp of motor aanslaat, zal dus geen effect hebben aan de lampzijde en dit merk je dus ook niet in de hoeveelheid uitgestraald licht. Als de dip te groot zou worden zal de lamp uitgaan. Er zit niets tussenin.

Een gloeilamp is een ander verhaal. De hoeveelheid afgegeven licht is daarbij (recht?)evenredig met de afgenomen stroom. Als de spanning even lager wordt zal ook de stroom die de lamp verbruikt afnemen. Immers, de weerstand van de gloeidraad wijzigt niet. U/R = I, dus als de spanning (U) daalt dan daalt ook de stroom, en daarmee ook de hoeveelheid uitgestraald licht.

Roel.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: wegvallen van lichten

Bericht door JW-C5 »

Het eerste deel van je verhaal klopt.

Maar het laatste deel is niet geheel correct, de weerstand verandert namelijk wél, en nogal veel. Die is afhankelijk van de temperatuur van de gloeispiraal, en die weerstand neemt sterk toe bij stijgende temperatuur.
Meet de weerstand maar eens van een gloeilamp als 'ie koud is, dan zul je zien dat 'ie vééél lager is dan je zou verwachten op basis van: Vermogen = U²/R.
Om die reden verandert, als de spanning zakt, de uitgestraalde lichthoeveelheid ook minder dan je zou krijgen bij een gelijkblijvende weerstand van de lamp.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 feb 2009 23:55
Auto: C5 break Difference 2.0
Opties: Chamboard wielen LM; Pack Parking; Pack Look
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 119000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Wageningen
C5club Fan
C5club Fan
Re: wegvallen van lichten

Bericht door paul1 »

Je zul best gelijk hebben., maar ik denk dat ik het verschil in deze stellingen met het blote oog niet kan waarnemen... ;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
een gloeilamp gooit sowieso een hoop energie weg als warmte, wat je dus niet ziet.

Xenon mág simpelweg niet dippen, omdat het anders een paar seconden zou kosten om weer op te starten. Dus de ballast zorgt er voor dat dit niet gebeurt. Dipt het wel dan is dus de pit of de ballast stuk. Maar dat kunnen we in dat andere draadje ook al vinden. :roll:
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie