Nu al een tijdje geleden dat ik dit nog even update, dus hierbij wat er nog gebeurde en de huidige stand van zaken.
Hij is dus voor de tweede keer uit elkaar gemoeten want die olielek kwam dus wel degelijk van de v.b. waar ze bij de eerste vervanging van de koppeling ook een aantal afdichtingen vervangen hadden. Ik vraag me af waarom ze dat deden bij een nieuwe wagen met nog geen 20000 Km

, persoonlijk zou ik van die afdichtingen afblijven als ze geen lekkage vertonen maar goed orders van Citroën, dus...
En het is dus fout gegaan dus terug 2 dagen naar de dealer en terug nieuw vliegwiel, koppeling, drukgroep...
En blijkbaar is de ene technieker de andere niet want zo netjes als alles de eerste keer terug in elkaar gezet was zo een ramp was het deze keer. Ik ga daar niks verder over zeggen want ik word al lastig als ik er nog maar aan denk

.
Ik heb het dan maar allemaal zelf terug netjes in orde gebracht (wat je zelf doet doe je beter

).
Intussen zijn we aan zo’n 34000 Km gekomen en slip op de koppeling is er voorlopig niet meer geweest en er is geen spoor van enige lek meer te vinden, dus alles o.k.?
Was het maar waar, ik vind dat ik de koppeling de laatste tijd hoog moet laten opkomen voor ze goed aangrijpt en dit is zeker zo sedert de temperaturen laag tot erg laag zijn (iemand op het Franse forum merkte ook dat de koppeling slechter pakt bij koude en/of vocht). Als ik in eerste vertrek moet ik ze toch ong. tot in de helft laten omhoog komen vooraleer de wagen zich vlot in beweging komt, en hetzelfde bij de tussenversnellingen het aangrijpingspunt ligt ergens in de bovenste helft van de pedaalslag.
Dit geeft maar weinig vertrouwen naar de toekomst. Ook op het Franse Planet Citroën forum lopen de klachten al behoorlijk op.
Het is echter nog steeds niet duidelijk wat nu de echte oorzaak is. Er is sprake van druklagers waar vet uit ontsnapt dat dan op de koppeling terecht zou komen met slip tot gevolg. Ook zouden ze bij sommige mensen de hydraulische bediening vervangen omdat er wat mis zou mee zijn enz…
Volgens een insider van Citroën Belux deugen die dual-massa vliegwielen niet, en persoonlijk heb ik daar ook zo mijn bedenkingen bij. Hoe je iets erg simpel nodeloos ingewikkeld kan maken (en bovendien nog eens behoorlijk duur!)
EvilTwin gaat weer eens

gelijk hebben Duitse rommel van de firma LuK (dus geen Valeo zoals ik eerder zei).
Verder zijn er ook Franse forumcollega’s waar ze de motorsoftware zouden hebben aangepast zodat er minder (of minder brut inkomend) koppel zou zijn. Dit is volgens mij helemaal de wereld op zijn kop

, koop je een wagen met 340 Nm koppel en dan lijkt één en ander in de aandrijving daar niet tegen bestand te zijn. Naar mijn mening moet een constructeur alles voldoende overdimensioneren zodat er zich geen betrouwbaarheidsproblemen voordoen.
Ik heb al behoorlijk wat Citroën-kilometers achter de rug in meer als een 10-tal diverse modellen en op één na (BX Sport koppelingschijf in 2 wegens afgebroken klinknagels op 40000 km door constructiefout) heb ik nooit enig probleem gehad met koppelingen. De voorgaande C4 Hdi had ong. 110000 km zonder vervanging en de Activa V6 gaat naar zijn 180000 km met de eerste koppeling zonder enig spoor van vermoeidheid.
Dus ik begrijp het allemaal niet zo goed meer, maar wat als er binnenkort terug problemen zouden de kop op steken. Gaat de waarborg hier nog tussen komen, en heeft het wel zin om nog een waarborguitbreiding aan te gaan als ze toch niet tussen zou komen?