Pagina 2 van 2
Re: storing katalysator
Geplaatst: 30 dec 2009 21:28
door joopbos
Let er op dat de accu uit de 2e auto dezelfde specificaties heeft, anders is deze test zinloos.
Verstandiger lijkt me om even naar een goede Citroën dealer of officiële réparateur te rijden, het probleem voor te leggen en de boordcomputer te laten uitlezen met een Lexia.
Re: storing katalysator
Geplaatst: 01 jan 2010 23:21
door paul1
Kan jij je accu ook laten meten onder belasting, dwz. met zo'n broodrooster-meter? Of weet iemand de minimale spanning voor een C5 accu? De mijne zit nog steeds boven 10,2V: volgens de wetenschap van 20 jaar geleden zou dat ruim voldoende moeten zijn.
Ondertussen start ik al driekwart jaar met de 3poten-kwaal. Na 800 meter doen ze alle vier vrolijk mee voor de rest van de dag.
Groet, Paul.
Re: storing katalysator
Geplaatst: 01 jan 2010 23:32
door joopbos
Wat betreft het 3 poten verhaal: zouden de bobines kunnen zijn of een bougie die niet helemaal mee kan komen met de rest. Op 3 poten lopen betekent onvolledige verbranding. Niet zo goed voor de katalysator op den duur (de niet verbrande benzine gaat dan nl. in de katalysator ontbranden, daar kan een katalysator niet zo goed tegen...)
Bij de kwaliteit van een accu gaat het niet uitsluitend om het voltage. Belangrijker is hoeveel energie de accu nog levert. Dat is lastig om zelf te meten.
Gewoon naar een goede Citroën dealer of officiële Citroën reparateur gaan is mijn advies.
Re: storing katalysator
Geplaatst: 02 jan 2010 11:42
door Hans47
Ook in mijn geval werd enkele weken geleden door de C-dealer opgemerkt, dat de motor koud op drie poten loopt. Men dacht aan vervanging van de klepstoters.
Vreemd genoeg heb ik sinds mei 2007 (vervanging bobine) geen enkele foutmelding katalysator/uitlaatgas gehad en ik zou dan toch een dergelijke melding gehad moeten hebben als er een serieus probleem is met de klepstoters.
Ik weet dat onder de huidige winterse omstandigheden de motor na de koude start niet echt mooi loopt maar welke auto doet dit wel. De motor van mijn vorige auto, een Renault Safrane 2.0 benzine, maakte ook niet bepaald een zijdezacht geluid na de koude start.