Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Ik zou een HPi niet zonder meer afserveren. Als het qua uitrusting en prijs jouw auto is, dan moet je er gewoon een lange proefrit mee gaan maken. Wellicht mag je hem ook gewoon een weekend proberen.
We weten grotendeels waarom ze een slechte naam hebben opgebouwd; toen ze uit kwamen was de benzine (hier!) niet goed genoeg voor het systeem - te veel zwavel.
RON95 ipv RON98 tanken helpt ook niet. Er is geen garantie dat je niet tijdens een proefritje met de verkeerde brandstof rijdt.
Daarnaast werd er iets meer beloofd dan ze toen waar konden maken: én hoger vermogen én lager verbruik. tov de klassieke 2.0-16v.
In theorie is het idd mogelijk om met directe inspuiting 10% efficiëntie verbetering te halen die danwel in vermogen danwel in verbruik terug te zien is. In de praktijk was er van het extra vermogen maar een paar pk over en was de motor nét iets te klein om de lean mode echt goed te benutten. Mijn eigen ervaring met de 2.0-16v (niet HPi) was dat je er vooral mee gaat trappen (op toeren rijden) Ik denk dat, nu mensen meer gewend zijn aan "het nieuwe rijden", er meer winst te behalen valt in deellast.
Dat de techniek de toekomst was blijkt nu pas, ieder merk past nu directe inspuiting toe. oa. FSI, JTS. De 1.6turbo van PSA/BMW zoals die in de C4 geleverd wordt heeft ook directe inspuiting.
De zeldzame echte problemen met de HPi gingen meestal om de EGR of bobines. Niet alleen HPi's hebben daar last van, sterker nog ieder merk heeft daar last van.
We weten grotendeels waarom ze een slechte naam hebben opgebouwd; toen ze uit kwamen was de benzine (hier!) niet goed genoeg voor het systeem - te veel zwavel.
RON95 ipv RON98 tanken helpt ook niet. Er is geen garantie dat je niet tijdens een proefritje met de verkeerde brandstof rijdt.
Daarnaast werd er iets meer beloofd dan ze toen waar konden maken: én hoger vermogen én lager verbruik. tov de klassieke 2.0-16v.
In theorie is het idd mogelijk om met directe inspuiting 10% efficiëntie verbetering te halen die danwel in vermogen danwel in verbruik terug te zien is. In de praktijk was er van het extra vermogen maar een paar pk over en was de motor nét iets te klein om de lean mode echt goed te benutten. Mijn eigen ervaring met de 2.0-16v (niet HPi) was dat je er vooral mee gaat trappen (op toeren rijden) Ik denk dat, nu mensen meer gewend zijn aan "het nieuwe rijden", er meer winst te behalen valt in deellast.
Dat de techniek de toekomst was blijkt nu pas, ieder merk past nu directe inspuiting toe. oa. FSI, JTS. De 1.6turbo van PSA/BMW zoals die in de C4 geleverd wordt heeft ook directe inspuiting.
De zeldzame echte problemen met de HPi gingen meestal om de EGR of bobines. Niet alleen HPi's hebben daar last van, sterker nog ieder merk heeft daar last van.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie


Berichten: 37
Lid geworden op: 28 dec 2008 22:56
Auto: C5 HPI
Opties: Alleen nog geen Schietstoel :(
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Het is tog de HPI geworden,
De dealer waar ik hem heb gekocht is een klein bedrijf waar mijn pa al meer dan 30jaar zijn auto's koopt, en is nog nooit belazerd,
bovendien kennen wij de eigenaar ook nog eens personelijk.
De HPI heeft nooit problemen gehad en kreeg van hem zo een jaar garantie op de hpi motor.
En kreeg nog eens aardig wat terug voor me ouwe auto waarop de C5 goed te doen was.
De dealer waar ik hem heb gekocht is een klein bedrijf waar mijn pa al meer dan 30jaar zijn auto's koopt, en is nog nooit belazerd,
bovendien kennen wij de eigenaar ook nog eens personelijk.
De HPI heeft nooit problemen gehad en kreeg van hem zo een jaar garantie op de hpi motor.
En kreeg nog eens aardig wat terug voor me ouwe auto waarop de C5 goed te doen was.
Sponsor


Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2006 23:48
Auto: DS3 82 So Chic
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
hihi, weer een vast lid gevonden

Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gefeliciteerd

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Patje, van harte gefeliciteerd. Als je met jouw voorbereiding en onder die condities een HPI koopt kan je je nauwelijks een buil vallen.
Veel zweefplezier toegewenst!
Gr. Ronald
Veel zweefplezier toegewenst!
Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
Beste Patje,
Gefeliciteerd met je HPI, wat ze er ook van zeggen. En zeker met de conditie waaronder je de dame hebt gekocht hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, bovendien rijden er meer HPI's rond zonder dan mét problemen. Buiten dat is het een fraai exemplaar, zeker in de exclusieve uitvoering.
Veel comfortabele en veilige kilometers met je nieuwe aanwinst!
Groeten,
Albert.
Gefeliciteerd met je HPI, wat ze er ook van zeggen. En zeker met de conditie waaronder je de dame hebt gekocht hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, bovendien rijden er meer HPI's rond zonder dan mét problemen. Buiten dat is het een fraai exemplaar, zeker in de exclusieve uitvoering.
Veel comfortabele en veilige kilometers met je nieuwe aanwinst!
Groeten,
Albert.
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
C5club Die-Hard


Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Ik sluit me graag bij de woorden van Kansberg aan, zeker omdat je er een goede garantie bij krijgt. Veel plezier ermee!
V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Veel plezier, maar pas dus een beetje op met wat je tankt.
Ik zou alle "witte" pompen vermijden.
Alleen echte RON98 tanken.
In Nederland is dat bijv BP Ultimate (=98 ulz), Esso Super Plus of Tamoil Super Plus.
Ook Q8=Tango schijnt nog 98 in het assortiment te hebben, maar de ervaringen daarmee zijn matig, voor gevoelige auto's.
Geen Shell V-Power in Nederland (is RON95 opgeleukt naar RON97)
Geen Total Excellium (is ook op basis van RON95, met additieven)
Geen TEXACO EuroXL (idem =RON95)
Deze drie hebben in Nederland 98 super plus geheel uit het assortiment gehaald, ten faveure van hun designer brandstof.
Ideaal is tanken in Duitsland, daar heeft men RON100 (ARAL Ultimate en Shell V-Power)
Ik zou zeggen rijd de tank vrijwel leeg op weg naar Duitsland, gooi hem daar vol met RON100 en ga een flink stukje >400km trappen aldaar, aftoppen met RON100 en naar huis. Je moet maar afwachten wat men er hier als laatste in gegooid heeft.
Ik zou alle "witte" pompen vermijden.
Alleen echte RON98 tanken.
In Nederland is dat bijv BP Ultimate (=98 ulz), Esso Super Plus of Tamoil Super Plus.
Ook Q8=Tango schijnt nog 98 in het assortiment te hebben, maar de ervaringen daarmee zijn matig, voor gevoelige auto's.
Geen Shell V-Power in Nederland (is RON95 opgeleukt naar RON97)
Geen Total Excellium (is ook op basis van RON95, met additieven)
Geen TEXACO EuroXL (idem =RON95)
Deze drie hebben in Nederland 98 super plus geheel uit het assortiment gehaald, ten faveure van hun designer brandstof.
Ideaal is tanken in Duitsland, daar heeft men RON100 (ARAL Ultimate en Shell V-Power)
Ik zou zeggen rijd de tank vrijwel leeg op weg naar Duitsland, gooi hem daar vol met RON100 en ga een flink stukje >400km trappen aldaar, aftoppen met RON100 en naar huis. Je moet maar afwachten wat men er hier als laatste in gegooid heeft.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 923
Lid geworden op: 28 mar 2007 12:07
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart
Locatie: 0599 in- het-mooie-westerwolde
EvilTwin schreef:Veel plezier, maar pas dus een beetje op met wat je tankt.
Ik zou alle "witte" pompen vermijden.
Alleen echte RON98 tanken.
In Nederland is dat bijv BP Ultimate (=98 ulz), Esso Super Plus of Tamoil Super Plus.
Ook Q8=Tango schijnt nog 98 in het assortiment te hebben, maar de ervaringen daarmee zijn matig, voor gevoelige auto's.
Geen Shell V-Power in Nederland (is RON95 opgeleukt naar RON97)
Geen Total Excellium (is ook op basis van RON95, met additieven)
Geen TEXACO EuroXL (idem =RON95)
Deze drie hebben in Nederland 98 super plus geheel uit het assortiment gehaald, ten faveure van hun designer brandstof.
Ideaal is tanken in Duitsland, daar heeft men RON100 (ARAL Ultimate en Shell V-Power)
Ik zou zeggen rijd de tank vrijwel leeg op weg naar Duitsland, gooi hem daar vol met RON100 en ga een flink stukje >400km trappen aldaar, aftoppen met RON100 en naar huis. Je moet maar afwachten wat men er hier als laatste in gegooid heeft.
Zo zie je maar dat je er geen peil op kunt trekken. Na een half jaar antievervuilingsmeldingen rij ik nu al 4000km op TOTAL. Tot nu toe probleemloos ik heb de teller al boven 180km gehad. (Op de autobahn)
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 jun 2007 20:36
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000
Locatie: Eindhoven
Proficiat,
Vele plezierige en fijne zorgeloze km's toegewenst.
AX 1.1tge gris aluminium
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Ook namens mij nog proficiat met je nieuwe aanwinst! 
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Veel plezier en veilige kilometers met je C5 !
Als ex-HPi rijder weet ik dat niet alle HPi's problemen geven.
Gewoon af en toe een flink stuk rijden op hogere snelheden. En inderdaad brandstof tanken met een hoog RON.
Als ex-HPi rijder weet ik dat niet alle HPi's problemen geven.
Gewoon af en toe een flink stuk rijden op hogere snelheden. En inderdaad brandstof tanken met een hoog RON.
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Als Ex HPI rijder sluit ik mij daar bij aan,.
Wel gooide ik elke 5000 km er een busje kleppenreiniger (Wynn's oid) in. Dit omdat een HPI relatief veel roet en deze roet via de EGR in het inlaatspruitstuk terecht komt.
Ik heb ook meestal euro 98 getankt. Maar op het einde toch gewoon weer 95 en dat ging eigenlijk ook gewoon goed. 98 is wel een stuk duurder en het minderverbruik is te klein om dat te compenseren.
En de HPi is erg zuinig tot ca 110. Daarboven helemaal niet meer helaas. Omdat ik meestal wat vlotter rij heb ik er nooit van geprofiteerd.
Wel gooide ik elke 5000 km er een busje kleppenreiniger (Wynn's oid) in. Dit omdat een HPI relatief veel roet en deze roet via de EGR in het inlaatspruitstuk terecht komt.
Ik heb ook meestal euro 98 getankt. Maar op het einde toch gewoon weer 95 en dat ging eigenlijk ook gewoon goed. 98 is wel een stuk duurder en het minderverbruik is te klein om dat te compenseren.
En de HPi is erg zuinig tot ca 110. Daarboven helemaal niet meer helaas. Omdat ik meestal wat vlotter rij heb ik er nooit van geprofiteerd.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142.000
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Patje, gefeliciteerd met je HPI en veel plezier ermee
.
Zoals ET in een eerdere bijdrage al zei, kwamen veel problemen bij de HPI door vervuilde injectoren (teveel zwavel in de brandstof). Dat is een van de redenen dat Shell (V-Power), Total (Excellium) en BP (Ultimate) hun 'speciale' benzines hebben uitgebracht. Die zijn zonder zwavel. Verder schijnt (heb ik me laten vertellen) in het productieproces een stap te zitten waarbij deze brandstof geheel dampvormig wordt en later weer condenseert om daarmee vast vuil eruit te krijgen. Bovendien zijn er speciale reinigingsdopes aan toegevoegd om de injectoren schoon te houden. Dat zou allemaal mee moeten helpen om problemen met de directe inspuiting te voorkomen (een collega heeft van zijn leasemaatschappij uitdrukkelijk de opdracht om alleen deze brandstof te gebruiken, ondanks de meerprijs).
Nadeel van die reinigingsdopes (en additiven zoals Wynn's) kan wel zijn dat vuil dat in de tank is vastgekoekt (nou ja, alsof het daarin een smerige bende vol asfalt oid is
) losgeweekt wordt. Dat kan dan weer voor verstopping in het benzinefilter zorgen. allemaal wel overkomelijk, maar je moet even weten waar je naar moet kijken.
We horen je ervaringen wel.
Zoals ET in een eerdere bijdrage al zei, kwamen veel problemen bij de HPI door vervuilde injectoren (teveel zwavel in de brandstof). Dat is een van de redenen dat Shell (V-Power), Total (Excellium) en BP (Ultimate) hun 'speciale' benzines hebben uitgebracht. Die zijn zonder zwavel. Verder schijnt (heb ik me laten vertellen) in het productieproces een stap te zitten waarbij deze brandstof geheel dampvormig wordt en later weer condenseert om daarmee vast vuil eruit te krijgen. Bovendien zijn er speciale reinigingsdopes aan toegevoegd om de injectoren schoon te houden. Dat zou allemaal mee moeten helpen om problemen met de directe inspuiting te voorkomen (een collega heeft van zijn leasemaatschappij uitdrukkelijk de opdracht om alleen deze brandstof te gebruiken, ondanks de meerprijs).
Nadeel van die reinigingsdopes (en additiven zoals Wynn's) kan wel zijn dat vuil dat in de tank is vastgekoekt (nou ja, alsof het daarin een smerige bende vol asfalt oid is
We horen je ervaringen wel.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive



