Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 c5 hpi 2.0 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Ik zou een HPi niet zonder meer afserveren. Als het qua uitrusting en prijs jouw auto is, dan moet je er gewoon een lange proefrit mee gaan maken. Wellicht mag je hem ook gewoon een weekend proberen.

We weten grotendeels waarom ze een slechte naam hebben opgebouwd; toen ze uit kwamen was de benzine (hier!) niet goed genoeg voor het systeem - te veel zwavel.

RON95 ipv RON98 tanken helpt ook niet. Er is geen garantie dat je niet tijdens een proefritje met de verkeerde brandstof rijdt.

Daarnaast werd er iets meer beloofd dan ze toen waar konden maken: én hoger vermogen én lager verbruik. tov de klassieke 2.0-16v.

In theorie is het idd mogelijk om met directe inspuiting 10% efficiëntie verbetering te halen die danwel in vermogen danwel in verbruik terug te zien is. In de praktijk was er van het extra vermogen maar een paar pk over en was de motor nét iets te klein om de lean mode echt goed te benutten. Mijn eigen ervaring met de 2.0-16v (niet HPi) was dat je er vooral mee gaat trappen (op toeren rijden) Ik denk dat, nu mensen meer gewend zijn aan "het nieuwe rijden", er meer winst te behalen valt in deellast.

Dat de techniek de toekomst was blijkt nu pas, ieder merk past nu directe inspuiting toe. oa. FSI, JTS. De 1.6turbo van PSA/BMW zoals die in de C4 geleverd wordt heeft ook directe inspuiting.

De zeldzame echte problemen met de HPi gingen meestal om de EGR of bobines. Niet alleen HPi's hebben daar last van, sterker nog ieder merk heeft daar last van.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


03 jan 2009 11:43
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 28 dec 2008 23:56
Berichten: 37
Auto: C5 HPI
Opties: Alleen nog geen Schietstoel :(
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Het is tog de HPI geworden,
De dealer waar ik hem heb gekocht is een klein bedrijf waar mijn pa al meer dan 30jaar zijn auto's koopt, en is nog nooit belazerd,
bovendien kennen wij de eigenaar ook nog eens personelijk.

De HPI heeft nooit problemen gehad en kreeg van hem zo een jaar garantie op de hpi motor.
En kreeg nog eens aardig wat terug voor me ouwe auto waarop de c5 goed te doen was.


10 jan 2009 19:26
Profiel
Sponsor
Sponsor

Geregistreerd: 27 nov 2006 00:48
Berichten: 124
Woonplaats: Ee
Auto: DS3 82 So Chic
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
hihi, weer een vast lid gevonden :lol: :lol:


10 jan 2009 19:29
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Gefeliciteerd :smt038 :smt038

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


10 jan 2009 19:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Patje, van harte gefeliciteerd. Als je met jouw voorbereiding en onder die condities een HPI koopt kan je je nauwelijks een buil vallen.
Veel zweefplezier toegewenst!

Gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


10 jan 2009 19:38
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37
Berichten: 819
Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Beste Patje,

Gefeliciteerd met je HPI, wat ze er ook van zeggen. En zeker met de conditie waaronder je de dame hebt gekocht hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, bovendien rijden er meer HPI's rond zonder dan mét problemen. Buiten dat is het een fraai exemplaar, zeker in de exclusieve uitvoering.

Veel comfortabele en veilige kilometers met je nieuwe aanwinst!

Groeten,

Albert.

_________________
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans


10 jan 2009 20:50
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Ik sluit me graag bij de woorden van Kansberg aan, zeker omdat je er een goede garantie bij krijgt. Veel plezier ermee!


11 jan 2009 01:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47
Berichten: 4456
Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
:smt023

dan verwachten we snel een eigen draadje van je met foto's ;)

gefeliciteerd :citrofiel

_________________

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)


11 jan 2009 12:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Veel plezier, maar pas dus een beetje op met wat je tankt.

Ik zou alle "witte" pompen vermijden.
Alleen echte RON98 tanken.

In Nederland is dat bijv BP Ultimate (=98 ulz), Esso Super Plus of Tamoil Super Plus.
Ook Q8=Tango schijnt nog 98 in het assortiment te hebben, maar de ervaringen daarmee zijn matig, voor gevoelige auto's.

Geen Shell V-Power in Nederland (is RON95 opgeleukt naar RON97)
Geen Total Excellium (is ook op basis van RON95, met additieven)
Geen TEXACO EuroXL (idem =RON95)
Deze drie hebben in Nederland 98 super plus geheel uit het assortiment gehaald, ten faveure van hun designer brandstof.

Ideaal is tanken in Duitsland, daar heeft men RON100 (ARAL Ultimate en Shell V-Power)

Ik zou zeggen rijd de tank vrijwel leeg op weg naar Duitsland, gooi hem daar vol met RON100 en ga een flink stukje >400km trappen aldaar, aftoppen met RON100 en naar huis. Je moet maar afwachten wat men er hier als laatste in gegooid heeft.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


11 jan 2009 12:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07
Berichten: 923
Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
EvilTwin schreef:
Veel plezier, maar pas dus een beetje op met wat je tankt.

Ik zou alle "witte" pompen vermijden.
Alleen echte RON98 tanken.

In Nederland is dat bijv BP Ultimate (=98 ulz), Esso Super Plus of Tamoil Super Plus.
Ook Q8=Tango schijnt nog 98 in het assortiment te hebben, maar de ervaringen daarmee zijn matig, voor gevoelige auto's.

Geen Shell V-Power in Nederland (is RON95 opgeleukt naar RON97)
Geen Total Excellium (is ook op basis van RON95, met additieven)
Geen TEXACO EuroXL (idem =RON95)
Deze drie hebben in Nederland 98 super plus geheel uit het assortiment gehaald, ten faveure van hun designer brandstof.





Ideaal is tanken in Duitsland, daar heeft men RON100 (ARAL Ultimate en Shell V-Power)

Ik zou zeggen rijd de tank vrijwel leeg op weg naar Duitsland, gooi hem daar vol met RON100 en ga een flink stukje >400km trappen aldaar, aftoppen met RON100 en naar huis. Je moet maar afwachten wat men er hier als laatste in gegooid heeft.




Zo zie je maar dat je er geen peil op kunt trekken. Na een half jaar antievervuilingsmeldingen rij ik nu al 4000km op TOTAL. Tot nu toe probleemloos ik heb de teller al boven 180km gehad. (Op de autobahn)

_________________
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.


11 jan 2009 20:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jun 2007 20:36
Berichten: 439
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Proficiat, :citrofiel Vele plezierige en fijne zorgeloze km's toegewenst.

_________________
AX 1.1tge gris aluminium
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD


11 jan 2009 20:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Ook namens mij nog proficiat met je nieuwe aanwinst! :smt193

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


11 jan 2009 20:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15
Berichten: 1553
Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Veel plezier en veilige kilometers met je C5 !

Als ex-HPi rijder weet ik dat niet alle HPi's problemen geven.
Gewoon af en toe een flink stuk rijden op hogere snelheden. En inderdaad brandstof tanken met een hoog RON.

_________________
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine


11 jan 2009 22:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Als Ex HPI rijder sluit ik mij daar bij aan,.

Wel gooide ik elke 5000 km er een busje kleppenreiniger (Wynn's oid) in. Dit omdat een HPI relatief veel roet en deze roet via de EGR in het inlaatspruitstuk terecht komt.

Ik heb ook meestal euro 98 getankt. Maar op het einde toch gewoon weer 95 en dat ging eigenlijk ook gewoon goed. 98 is wel een stuk duurder en het minderverbruik is te klein om dat te compenseren.

En de HPi is erg zuinig tot ca 110. Daarboven helemaal niet meer helaas. Omdat ik meestal wat vlotter rij heb ik er nooit van geprofiteerd.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


12 jan 2009 13:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: c5 hpi 2.0
Patje, gefeliciteerd met je HPI en veel plezier ermee :smt038 :smt193 .
Zoals ET in een eerdere bijdrage al zei, kwamen veel problemen bij de HPI door vervuilde injectoren (teveel zwavel in de brandstof). Dat is een van de redenen dat Shell (V-Power), Total (Excellium) en BP (Ultimate) hun 'speciale' benzines hebben uitgebracht. Die zijn zonder zwavel. Verder schijnt (heb ik me laten vertellen) in het productieproces een stap te zitten waarbij deze brandstof geheel dampvormig wordt en later weer condenseert om daarmee vast vuil eruit te krijgen. Bovendien zijn er speciale reinigingsdopes aan toegevoegd om de injectoren schoon te houden. Dat zou allemaal mee moeten helpen om problemen met de directe inspuiting te voorkomen (een collega heeft van zijn leasemaatschappij uitdrukkelijk de opdracht om alleen deze brandstof te gebruiken, ondanks de meerprijs).
Nadeel van die reinigingsdopes (en additiven zoals Wynn's) kan wel zijn dat vuil dat in de tank is vastgekoekt (nou ja, alsof het daarin een smerige bende vol asfalt oid is :smt203 ) losgeweekt wordt. Dat kan dan weer voor verstopping in het benzinefilter zorgen. allemaal wel overkomelijk, maar je moet even weten waar je naar moet kijken.
We horen je ervaringen wel.

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


12 jan 2009 17:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.