Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Ik zou een HPi niet zonder meer afserveren. Als het qua uitrusting en prijs jouw auto is, dan moet je er gewoon een lange proefrit mee gaan maken. Wellicht mag je hem ook gewoon een weekend proberen.
We weten grotendeels waarom ze een slechte naam hebben opgebouwd; toen ze uit kwamen was de benzine (hier!) niet goed genoeg voor het systeem - te veel zwavel.
RON95 ipv RON98 tanken helpt ook niet. Er is geen garantie dat je niet tijdens een proefritje met de verkeerde brandstof rijdt.
Daarnaast werd er iets meer beloofd dan ze toen waar konden maken: én hoger vermogen én lager verbruik. tov de klassieke 2.0-16v.
In theorie is het idd mogelijk om met directe inspuiting 10% efficiëntie verbetering te halen die danwel in vermogen danwel in verbruik terug te zien is. In de praktijk was er van het extra vermogen maar een paar pk over en was de motor nét iets te klein om de lean mode echt goed te benutten. Mijn eigen ervaring met de 2.0-16v (niet HPi) was dat je er vooral mee gaat trappen (op toeren rijden) Ik denk dat, nu mensen meer gewend zijn aan "het nieuwe rijden", er meer winst te behalen valt in deellast.
Dat de techniek de toekomst was blijkt nu pas, ieder merk past nu directe inspuiting toe. oa. FSI, JTS. De 1.6turbo van PSA/BMW zoals die in de C4 geleverd wordt heeft ook directe inspuiting.
De zeldzame echte problemen met de HPi gingen meestal om de EGR of bobines. Niet alleen HPi's hebben daar last van, sterker nog ieder merk heeft daar last van.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
03 jan 2009 11:43 |
|
 |
PatjeNL
C5club Rookie
Geregistreerd: 28 dec 2008 23:56 Berichten: 37
Auto: C5 HPI
Opties: Alleen nog geen Schietstoel :(
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Het is tog de HPI geworden, De dealer waar ik hem heb gekocht is een klein bedrijf waar mijn pa al meer dan 30jaar zijn auto's koopt, en is nog nooit belazerd, bovendien kennen wij de eigenaar ook nog eens personelijk.
De HPI heeft nooit problemen gehad en kreeg van hem zo een jaar garantie op de hpi motor. En kreeg nog eens aardig wat terug voor me ouwe auto waarop de c5 goed te doen was.
|
10 jan 2009 19:26 |
|
 |
Erik
Sponsor
Geregistreerd: 27 nov 2006 00:48 Berichten: 124 Woonplaats: Ee
Auto: DS3 82 So Chic
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
hihi, weer een vast lid gevonden 
|
10 jan 2009 19:29 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Gefeliciteerd 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
10 jan 2009 19:30 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Patje, van harte gefeliciteerd. Als je met jouw voorbereiding en onder die condities een HPI koopt kan je je nauwelijks een buil vallen. Veel zweefplezier toegewenst!
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
10 jan 2009 19:38 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Beste Patje,
Gefeliciteerd met je HPI, wat ze er ook van zeggen. En zeker met de conditie waaronder je de dame hebt gekocht hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, bovendien rijden er meer HPI's rond zonder dan mét problemen. Buiten dat is het een fraai exemplaar, zeker in de exclusieve uitvoering.
Veel comfortabele en veilige kilometers met je nieuwe aanwinst!
Groeten,
Albert.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
10 jan 2009 20:50 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Ik sluit me graag bij de woorden van Kansberg aan, zeker omdat je er een goede garantie bij krijgt. Veel plezier ermee!
|
11 jan 2009 01:13 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
dan verwachten we snel een eigen draadje van je met foto's gefeliciteerd 
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
11 jan 2009 12:08 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Veel plezier, maar pas dus een beetje op met wat je tankt.
Ik zou alle "witte" pompen vermijden. Alleen echte RON98 tanken.
In Nederland is dat bijv BP Ultimate (=98 ulz), Esso Super Plus of Tamoil Super Plus. Ook Q8=Tango schijnt nog 98 in het assortiment te hebben, maar de ervaringen daarmee zijn matig, voor gevoelige auto's.
Geen Shell V-Power in Nederland (is RON95 opgeleukt naar RON97) Geen Total Excellium (is ook op basis van RON95, met additieven) Geen TEXACO EuroXL (idem =RON95) Deze drie hebben in Nederland 98 super plus geheel uit het assortiment gehaald, ten faveure van hun designer brandstof.
Ideaal is tanken in Duitsland, daar heeft men RON100 (ARAL Ultimate en Shell V-Power)
Ik zou zeggen rijd de tank vrijwel leeg op weg naar Duitsland, gooi hem daar vol met RON100 en ga een flink stukje >400km trappen aldaar, aftoppen met RON100 en naar huis. Je moet maar afwachten wat men er hier als laatste in gegooid heeft.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 jan 2009 12:25 |
|
 |
jopie
V.I.P.
Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07 Berichten: 923 Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
EvilTwin schreef: Veel plezier, maar pas dus een beetje op met wat je tankt.
Ik zou alle "witte" pompen vermijden. Alleen echte RON98 tanken.
In Nederland is dat bijv BP Ultimate (=98 ulz), Esso Super Plus of Tamoil Super Plus. Ook Q8=Tango schijnt nog 98 in het assortiment te hebben, maar de ervaringen daarmee zijn matig, voor gevoelige auto's.
Geen Shell V-Power in Nederland (is RON95 opgeleukt naar RON97) Geen Total Excellium (is ook op basis van RON95, met additieven) Geen TEXACO EuroXL (idem =RON95) Deze drie hebben in Nederland 98 super plus geheel uit het assortiment gehaald, ten faveure van hun designer brandstof.
Ideaal is tanken in Duitsland, daar heeft men RON100 (ARAL Ultimate en Shell V-Power)
Ik zou zeggen rijd de tank vrijwel leeg op weg naar Duitsland, gooi hem daar vol met RON100 en ga een flink stukje >400km trappen aldaar, aftoppen met RON100 en naar huis. Je moet maar afwachten wat men er hier als laatste in gegooid heeft. Zo zie je maar dat je er geen peil op kunt trekken. Na een half jaar antievervuilingsmeldingen rij ik nu al 4000km op TOTAL. Tot nu toe probleemloos ik heb de teller al boven 180km gehad. (Op de autobahn)
_________________ groet'n hans. tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
|
11 jan 2009 20:30 |
|
 |
cafevdb
V.I.P.
Geregistreerd: 26 jun 2007 20:36 Berichten: 439 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Proficiat,  Vele plezierige en fijne zorgeloze km's toegewenst.
_________________ AX 1.1tge gris aluminium BX GTI Saxo vts Xsara break 16-16v rouge lucifer C5 2.0l exclusive auto C5 2.0l exclusive hand met tellerringen Kia Sportage 2.0L AWD
|
11 jan 2009 20:35 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Ook namens mij nog proficiat met je nieuwe aanwinst! 
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
11 jan 2009 20:39 |
|
 |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Veel plezier en veilige kilometers met je C5 !
Als ex-HPi rijder weet ik dat niet alle HPi's problemen geven. Gewoon af en toe een flink stuk rijden op hogere snelheden. En inderdaad brandstof tanken met een hoog RON.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
11 jan 2009 22:36 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Als Ex HPI rijder sluit ik mij daar bij aan,.
Wel gooide ik elke 5000 km er een busje kleppenreiniger (Wynn's oid) in. Dit omdat een HPI relatief veel roet en deze roet via de EGR in het inlaatspruitstuk terecht komt.
Ik heb ook meestal euro 98 getankt. Maar op het einde toch gewoon weer 95 en dat ging eigenlijk ook gewoon goed. 98 is wel een stuk duurder en het minderverbruik is te klein om dat te compenseren.
En de HPi is erg zuinig tot ca 110. Daarboven helemaal niet meer helaas. Omdat ik meestal wat vlotter rij heb ik er nooit van geprofiteerd.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
12 jan 2009 13:03 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: c5 hpi 2.0
Patje, gefeliciteerd met je HPI en veel plezier ermee  . Zoals ET in een eerdere bijdrage al zei, kwamen veel problemen bij de HPI door vervuilde injectoren (teveel zwavel in de brandstof). Dat is een van de redenen dat Shell (V-Power), Total (Excellium) en BP (Ultimate) hun 'speciale' benzines hebben uitgebracht. Die zijn zonder zwavel. Verder schijnt (heb ik me laten vertellen) in het productieproces een stap te zitten waarbij deze brandstof geheel dampvormig wordt en later weer condenseert om daarmee vast vuil eruit te krijgen. Bovendien zijn er speciale reinigingsdopes aan toegevoegd om de injectoren schoon te houden. Dat zou allemaal mee moeten helpen om problemen met de directe inspuiting te voorkomen (een collega heeft van zijn leasemaatschappij uitdrukkelijk de opdracht om alleen deze brandstof te gebruiken, ondanks de meerprijs). Nadeel van die reinigingsdopes (en additiven zoals Wynn's) kan wel zijn dat vuil dat in de tank is vastgekoekt (nou ja, alsof het daarin een smerige bende vol asfalt oid is  ) losgeweekt wordt. Dat kan dan weer voor verstopping in het benzinefilter zorgen. allemaal wel overkomelijk, maar je moet even weten waar je naar moet kijken. We horen je ervaringen wel.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
12 jan 2009 17:10 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|