Pagina 2 van 3

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 15 jan 2022 15:59
door willy4
die moeten vast zitten , naargelang hoe groot de speling is heeft LOCTITE daar een product voor, met een centerpunt veel inkloppen help ook als de speling niet groot is.

naargelang het merk van de lagers , zit er verschil in breedte van de lagers.

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 15 jan 2022 21:47
door roald
Het is allemaal gelukt! Uiteindelijk was het geen enkel probleem om het spul weer uit elkaar te krijgen om een andere vulring te plaatsen.

Bedankt voor de reacties! :cit4

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 15 jan 2022 23:15
door willy4
Wat heb je nu gedaan met die losse buitenring.

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 11:11
door JW-C5
Met klimmende verbazing lees ik de ontwikkelingen van gisteren :o

De originele uitvoering van het lager heeft een breedte van 14,4 mm.
Er zaten erin die 14.9 mm breed zijn. Ik neem aan dat dit beide lagers betreft
Dat doet zich de vraag voor: hoe komen die lagers daar te zitten, zijn ze al een keer vervangen? Is daar iets over bekend?
En hoe is toen dan die aanpassing gemaakt met de dikte van de vulringen, of is het maar in elkaar gezet zonder daar een aanpassing op te maken?
Als dat zo is, verbaast het niet dat die lagers gesneuveld zijn.
Vraag daarom: hoe zagen de lagers er uit? Zwaar verroest zoals we dat vaak gezien hebben, of "opgevreten"?

En dan nu, lagers die 14,6 mm breed zijn.
Dan zal er een aanpassing gemaakt moeten worden op de dikte van de vulringen. En dat moet best zorgvuldig gedaan worden, dat luistert op de tiende mm.

Groet,
JW

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 12:55
door roald
Ik denk inderdaad dat de lagers al een keer eerder zijn vervangen. Er staat op dat ze in China gemaakt zijn maar er staat verder geen merk op. Deze lagers draaiden erg ruw maar waren nog niet helemaal stuk. Volgens mij waren de kegeltjes niet rond meer, en een aantal waren doormidden gebroken. Er was slijtage zichtbaar op de buitenschalen, maar ik kon geen oneffenheden voelen. Er is denk ik wel vocht in gekomen omdat het leek alsof er roest door het vet zat. Volgens mij ben ik mooi op tijd met vervangen, want deze lagers hadden het niet lang meer uitgehouden met die gebroken kegeltjes, maar de draagarm is niet beschadigd.
IMG_9184.jpg
Uiteindelijk heb ik eerst de lagers met een stuk draadeind in de draagarm opgespannen naar wat mij een goede spanning leek. Vervolgens heb ik die lengte vergeleken met wat de lengte zou worden met het afstandstuk (nummer 6 op de afbeelding). Het gemeten verschil was 0,6mm.

Vervolgens heb ik ook het geheel op normale wijze gemonteerd, alleen zonder de keerringen (2a, 2b) en zonder een afstelring (5). Dit gaf zichtbare speling, het geheel kon heen en weer schuiven in de draagbalk. Deze speling was wederom 0,6mm.

Dus ik heb nu het geheel gemonteerd met een afstelring die, voor zover ik kon meten, een fractie dikker leek dan 0,6mm. Met deze afstelring hebben de lagers enige weerstand, maar ze draaien vrij en soepel zonder speling.

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 13:10
door JW-C5
Dat bevestigt mijn vermoeden en gedachtegang.

Het lager is kapot gegaan, waarschijnlijk doordat er teveel spanning op gestaan heeft omdat er een te dikke vulring gebruikt is bij dat bredere lager. Als dan vervolgens de bout vastgezet wordt, krijg je dit.

Hopelijk gaat het nu wel goed, met die ring van 0,6 mm. Die is 0,2 mm dunner dan de oorspronkelijke, dat komt overeen met het dikteverschil van de lagers.
Als het inderdaad zo is dat die ring van 0,8 mm nog de originele is...... :smt017

Groet,
JW

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 13:21
door roald
Ja, dat is ook mijn vermoeden. De vulring van 0,8mm die erin zat zag er oud uit. Gecorrodeerd en een beetje verbogen. Dus zou best kunnen dat de vorige keer de originele vulring weer terug is geplaatst.

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 13:35
door JW-C5
Dan is er door de vorige bezitter van jouw C5 op onoordeelkundige wijze een vervanging uitgevoerd, dan wel laten uitvoeren :shock:

Groet,
JW

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 13:43
door willy4
ik heb er al enkele open gedaan , er waren er bij waar alles stuk is.
ik heb er ook open gedaan van de wagens die ik gesloopt heb , en die waren nog niet stuk , daar heb ik gezien dat er bijna geen vet inzit , en dat de loopring ingeslagen word , en dan komt er water erin , en dan gaat het vlug.
die ik gezien origineel zijn er van china

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 13:58
door JW-C5
Als jij bovenstaand verhaal leest, en dat plaatje ziet van het lager, met kapotte rollen, wat denk jíj dan?
Is dit origineel, of is dit er later in gebeund?

Groet,
JW

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 14:14
door willy4
volgens mij zijn dei al vervangen , hier zit veel vet in .
die ik van de sloopwagen , die ik open gedaan heb , die nog niet stuk waren zat veel minder vet in.

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 14:32
door JW-C5
Precies zó kijk ik er ook tegenaan :idea: :smt023

Groet,
JW

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 16 jan 2022 15:27
door willy4
wat mij opviel , dat de lager vrij vlug ingeslagen is , als ge ziet dat er vrij veel druk op een kleine oppervlakte komt.
ze hadden hier misschien beter gekozen voor een broze bus.

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 17 jan 2022 13:09
door roald
Ik ben het er mee eens dat zulke lagers eigenlijk aan de zwakke zijn voor deze toepassing. Al doet Citroën het al sinds jaar en dag op deze manier, voor zover ik weet.

Overigens vond ik in de tweede draagarm een plasje water. Het is wel de moeite waard om bij deze klus de draagarmen even op de kop te houden om te kijken of er water uit komt. Zodra de lagers er weer in zitten droogt de binnenkant niet meer op.

Re: ADALs vulring

Geplaatst: 17 jan 2022 15:11
door JW-C5
Was die tweede draagarm ook al voorzien van een "nieuw lager"?
If so, hoe zat het daarbij met de afmetingen en de vulring?

Groet,
JW