C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Gewoon goed ontluchten dus.

Die 105 graden zorgt ervoor dat de koelvloeistof overkookt zodra de druk van het systeem wegvalt. Even laten draaien zonder dop is bij deze motor met 105 graden thermostaat dus niet mogelijk. Je zult het dan echt van de ontluchtingspunten en trechter moeten hebben.

De lucht is er haast niet uit te krijgen, zelfs op de voorgeschreven wijze is succes niet verzekerd.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Blijf het dan vreemd vinden dat ik 2 winters geen last heb en nu ineens na een éénmalig oplopende temperatuur dit probleem heb... :smt017
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Uitgelezen met Lexia.
Sensoren lijken goed te zijn, buitentemperatuur geeft 12 graden aan en binnentemperatuur 18 graden, kan redelijk kloppen allemaal.
Heb ook met de Lexia alle verwarminskleppen laten gymnastieken en die leken het allemaal te doen afgaande pp de geluiden. Ook de verschillende instellingen van de uitstroom in de auto worden netjes gedaan.

Alle slangen worden warm. Alle ontluchtingsschroeven open gehad, komt gelijk vloeistof uit zonder luchtbellen.
Stationair laten draaien en temperatuur ging naar normale waarde op dashboard.

Proefrit gemaakt en toen begon het vreemd te worden, temperatuur kwam niet omhoog, ook niet na 8 km snelweg, olietemperatuur bleef ook laag. Wel gewoon overschakelen naar LPG...

Daarna boodschap gedaan paar keer gestopt en op het laatste deel van de rit ineens weer de temperatuur op dash naar normaal en olietemperatuur kwam ook omhoog...

Al die tijd bleef de kachel fris, net de kou er af, hoger kwam het niet op maximum, werd wel kouder op minimum, airco werkt gewoon.

Zou het dan toch de thermostaat kunnen zijn?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Als je een werkende 89 graden thermostaat hebt komt het wijzertje niet in het midden.
Dat is sowieso al een bijzondere zaak.

Het lijkt me handig om met de Lexia te kijken wat de echte temperatuur is.. dat wijzertje heeft een beetje rare schaal.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik heb al sinds ik de auto heb een 89 graden thermostaat. De wijzer stond/staat altijd ongeveer in het midden, nooit anders geweest. Daarom vind ik het nu vreemd dat het systeem zich zo gedraagt. Zal morgen nog eens een rit maken en dan de Lexia er opnieuw aanhangen en kijken wat voor temperatuur er aangegeven wordt.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Of evt een gewone obd2 lezer, die kan dat ook wel.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door JW-C5 »

Alle slangen worden warm
Ook die naar je kachel lopen?
Die moeten "gloeiend heet" worden, ze zitten in het primaire circuit.
Daar circuleert de kvs doorheen, totdat de kvs zó heet is dat de thermostaat gaat openen en de radiateur (deels) in het circuit opgenomen wordt.

Alles zo lezend denkt ik toch aan een luchtbel in het circuit.
Dat je schreef:
Alle ontluchtingsschroeven open gehad, komt gelijk vloeistof uit zonder luchtbellen.
zegt niet veel, die luchtbel kan er gewoon in blijven zitten en dan is er geen/onvoldoende doorstroming.
Daarom moet je de procedure volgen, met die extra hoge vulbus op de vulopening. Zie ook BJG's posting :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Kachel blijft koud

Bericht door boes »

Kan een garage die eventuele bel er niet uit krijgen door het systeem op druk te zetten of vacuüm te trekken?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 359
Lid geworden op: 30 mei 2016 18:18
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Locatie: Nieuwe Pekela
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Met warm bedoel ik ook echt heet.

Toch ik kan me nog steeds moeilijk voorstellen dat ik na 2 winters totaal geen problemen met de verwarming, en zonder dat er aan gewerkt is in de tussentijd, ineens lucht in het systeem zou zitten...
c5jan schreef:Of evt een gewone obd2 lezer, die kan dat ook wel.
Ik heb beide hier, OBD en Lexia.

Nog maar eens uitlezen wat de KVS temperatuur is na een rit in ieder geval, dat heb ik gisteren niet gedaan. :oops:
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Kachel blijft koud

Bericht door boes »

stom idee maar misschien is er wel geen vraag?
Wat zegt je Lexia over de binnentemp?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Andere stomme vraag: hoe weet je zeker dat je een 89 graden thermostaat hebt?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door JW-C5 »

boes schreef:stom idee maar misschien is er wel geen vraag?
Wat zegt je Lexia over de binnentemp?
Dit schreef hij daarover.....
Stinger01 schreef:Uitgelezen met Lexia.
Sensoren lijken goed te zijn, buitentemperatuur geeft 12 graden aan en binnentemperatuur 18 graden, kan redelijk kloppen allemaal.
Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door willy4 »

als ik het zo allemaal lees , zou ik de kleppen met de hand is bedienen.
dan zul je de motoren is eraf moeten nemen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door c5jan »

Ik vind gezien de geschiedenis een luchtbel nog steeds waarschijnlijk klinken.
Een kleine lekkage die verder onopgemerkt blijft kan daarvoor gezorgd hebben. Die luchtbel zou ook je plotselinge storing verklaren.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kachel blijft koud

Bericht door JW-C5 »

De vul- en ontluchtprocedure is onder andere HIER beschreven.
Zie voorts deze verwijzingen.

Essentieel is dat die vulbeker maximaal gevuld blijft tijdens de procedure, anders gaat een verborgen luchtbel niet weg :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie