Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dat moeizame starten duidt echt op een probleem van je brandstofpomp. Check nou even de druk met een metertje.
Daarnaast moet je met LPG altijd de elektroden van je bougies op 0,6mm afstellen. Anders is je bobine veel te zwaar belast en geeft hij gauw de geest. Nooit meer vergeten!
Daarnaast moet je met LPG altijd de elektroden van je bougies op 0,6mm afstellen. Anders is je bobine veel te zwaar belast en geeft hij gauw de geest. Nooit meer vergeten!
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Inleren mengsel regeling zonder lexia :
Wissen onder OBD. Starten koud stationair zonder verbruikers. Laten draaien totdat de koel fan inslaat. Dan een proefrit van 5 km maken.
Lees daarna nog eens de FT uit.
Jammer dat er vaak alleen maar naar CO wordt gekeken. Die meter heeft niet voor niets 4 meetwaarden. Nu is een prachtige diagnose kans voorbij gegaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wissen onder OBD. Starten koud stationair zonder verbruikers. Laten draaien totdat de koel fan inslaat. Dan een proefrit van 5 km maken.
Lees daarna nog eens de FT uit.
Jammer dat er vaak alleen maar naar CO wordt gekeken. Die meter heeft niet voor niets 4 meetwaarden. Nu is een prachtige diagnose kans voorbij gegaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Dat ga ik morgen (vandaag dus) zeker testen. Hoop dat het gaat lukken en dat het de oorzaak is. Dan ben ik er uit.GW-tje schreef:Dat moeizame starten duidt echt op een probleem van je brandstofpomp. Check nou even de druk met een metertje. ............
De nieuwe bougies had ik inderdaad ook op 0,6 gezet. (stond verscholen

@BJG met "Wissen onder OBD." bedoel je de eventuele foutcodes wissen?
zeg maar Rob .
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ja fouten wissen. Ook al zijn ze er niet. En dan onder EOBD, dus niet merkspecifiek.
De motormanagement computer heeft twee fout geheugens.
Die jij met je ELM benadert is eobd (merk specifiek lukt daar niet mee) dus dat komt goed.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De motormanagement computer heeft twee fout geheugens.
Die jij met je ELM benadert is eobd (merk specifiek lukt daar niet mee) dus dat komt goed.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Nog even terug op de MAP en valse lucht en de waarde van de sensor.
Aangezien de MAP sensor onder de stappenmotor zit kan hij dus alleen aanwezige valse lucht detecteren die daarvoor (stroomopwaarts richting luchtfilter) binnenkomt, begrijp of zie ik dat goed?
Welke sensor is bij de C5 de lambda sensor? Is dat de sensor na de katalysator.
Ik kwam dit nog tegen.
Lambda = 1 → De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk.
Lambda < 1 → Er is lucht tekort in verhouding tot de hoeveelheid benzine (rijk mengsel).
Lambda > 1 → Er is te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid benzine (arm mengsel).
Als de achterste sensor de lambda is zat deze bij mij op ca. 0,75 (Oxygen sensor 2 Bank 1 voltage = 0,15 volt). Klopt deze analyse?
Aangezien de MAP sensor onder de stappenmotor zit kan hij dus alleen aanwezige valse lucht detecteren die daarvoor (stroomopwaarts richting luchtfilter) binnenkomt, begrijp of zie ik dat goed?
Welke sensor is bij de C5 de lambda sensor? Is dat de sensor na de katalysator.
Ik kwam dit nog tegen.
Lambda = 1 → De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk.
Lambda < 1 → Er is lucht tekort in verhouding tot de hoeveelheid benzine (rijk mengsel).
Lambda > 1 → Er is te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid benzine (arm mengsel).
Als de achterste sensor de lambda is zat deze bij mij op ca. 0,75 (Oxygen sensor 2 Bank 1 voltage = 0,15 volt). Klopt deze analyse?
zeg maar Rob .
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
@ c5jan
Er zit inderdaad een elektronische gasklep in.
Ik heb even getracht deze te vervangen door de donor, maar dat ging niet goed.
Dus snel weer terug gezet.
Reden van omzetten was kijken of de temperatuur sensor kapot was.
Ik krijg deze temp-sensor namelijk niet uit de stappenmotor. Bang om het af te breken als ik veel kracht moet zetten.
Er zit inderdaad een elektronische gasklep in.
Ik heb even getracht deze te vervangen door de donor, maar dat ging niet goed.
Dus snel weer terug gezet.
Reden van omzetten was kijken of de temperatuur sensor kapot was.
Ik krijg deze temp-sensor namelijk niet uit de stappenmotor. Bang om het af te breken als ik veel kracht moet zetten.
zeg maar Rob .
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Er zitten 2 Lambdasensoren in je uitlaat. De eerste voor de katalysator, deze regelt en moet pendelen tussen 0.1 en 0.9 volt.
Dit is nodig om de kat goed te laten werken met afwisselend een rijk en arm mengsel. De 2e zit achter de kat en controleert de werking van de katalysator. Nummer 1 is eerste verdachte.
Dit is nodig om de kat goed te laten werken met afwisselend een rijk en arm mengsel. De 2e zit achter de kat en controleert de werking van de katalysator. Nummer 1 is eerste verdachte.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Dan staat die 1 dus voor de 1 van 14,7 delen lucht en 1 deel brandstof. Die verh. zie ik vaak op youtube terug.
Of citaat BJG "per 14,8 kg lucht voegt hij dan 1 kg benzine toe".
Ik probeer nu voor mezelf nog duidelijk te krijgen waar die 2e o2 sensor voor dient en wat ik uit die waarde van 0,65volt kan destileren. Want die blijft redelijk stabiel rond de 0,7 hangen.
Of citaat BJG "per 14,8 kg lucht voegt hij dan 1 kg benzine toe".
Ik probeer nu voor mezelf nog duidelijk te krijgen waar die 2e o2 sensor voor dient en wat ik uit die waarde van 0,65volt kan destileren. Want die blijft redelijk stabiel rond de 0,7 hangen.
zeg maar Rob .
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Dan werkt je kat. Als die waarde ook zou schommelen dan is dat een teken dat je kat (hoogstwaarschijnlijk) stuk is.
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
@GW-tje
Net de druk van de brandstofpomp gemeten, deze schommelt tussen de 3,2 en 3,3 bar tijdens het starten.
Voor het starten maar met de pomp aan zit geeft de meter 3,3 bar.
Het is lager dan de 3,5 bar, maar is dit een zorgwekkende waarde?
Die het moeizame starten verklaart.
tjonge, tjonge wat een douche als je de meter eraf haalt.
Net de druk van de brandstofpomp gemeten, deze schommelt tussen de 3,2 en 3,3 bar tijdens het starten.
Voor het starten maar met de pomp aan zit geeft de meter 3,3 bar.
Het is lager dan de 3,5 bar, maar is dit een zorgwekkende waarde?
Die het moeizame starten verklaart.
tjonge, tjonge wat een douche als je de meter eraf haalt.
zeg maar Rob .
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Dat dacht ik ook wel.boes schreef:Dan werkt je kat. ....
Ook al stinkt die heel soms naar rotte eieren na een moeizame start.
Maar dat is misschien logisch denk ik dan. Nog een koude Kat, te rijk mengsel geeft rotte eier lucht.
zeg maar Rob .
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gisteravond de ELM eraan gehangen en gekeken naar de waarden. De Ltft zit al aardig laag nu. Stationair onder de 10 % soms 8%.
De o2 sensor voor de Kat. schommelt tussen de 0.08 en 0,78 volt.
MAP sensor 33 kPa met af en toe 34 kPA en voor de start 100 kPa.
Temperaat inlaatluchtsensor in de stappenmotor lijkt oké.
Koude start 19 graden en stijgt dan netjes naar 40 graden bij stationair draaiende motor zonder te rijden.
Heb het idee dat als er een sprongetje in de waarden zijn dat je dan nog even een hik voelt in de motor als deze stationair of een constant toerental draait. MM correctie?
De Stft zit meer in het negatief dan postitief maar dat zou verklaarbaar zijn met de gemiddelde o2 sensor (voor de Kat.) waarde van rond de 0,4 volt.
Als de brandstofdruk op benzine te laag is met 3,2 a 3,3 bar ipv 3,5. Kan dat dan een te arm mengsel geven voor de o2 sensor?
Want als ik stilstaand het toerental verhoog richting de 2500 rpm, zie je de stft naar de 20% stijgen en daar een tijd blijven hangen, ook als ik het gaspedaal heb los gelaten.
De o2 sensor voor de Kat. schommelt tussen de 0.08 en 0,78 volt.
MAP sensor 33 kPa met af en toe 34 kPA en voor de start 100 kPa.
Temperaat inlaatluchtsensor in de stappenmotor lijkt oké.
Koude start 19 graden en stijgt dan netjes naar 40 graden bij stationair draaiende motor zonder te rijden.
Heb het idee dat als er een sprongetje in de waarden zijn dat je dan nog even een hik voelt in de motor als deze stationair of een constant toerental draait. MM correctie?
De Stft zit meer in het negatief dan postitief maar dat zou verklaarbaar zijn met de gemiddelde o2 sensor (voor de Kat.) waarde van rond de 0,4 volt.
Als de brandstofdruk op benzine te laag is met 3,2 a 3,3 bar ipv 3,5. Kan dat dan een te arm mengsel geven voor de o2 sensor?
Want als ik stilstaand het toerental verhoog richting de 2500 rpm, zie je de stft naar de 20% stijgen en daar een tijd blijven hangen, ook als ik het gaspedaal heb los gelaten.
zeg maar Rob .
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
De leidingen op scheurvorming en aanzuigen valse lucht gecheckt. Kan geen lekkage vinden.
Inlaat pakkingen waren toen ik deze C5 overnam in 2017 inderdaad niet goed meer. Vochtig over het hele vlak met name bij de distributiezijde. Deze vervangen door aftermarket pakkingen incl. pakking stappenmotor.
Pakking stappenmotor was voor de apk vochtig over het hele vlak. Deze vervangen door de donor.
Heb ondertussen originele pakkingen gekocht voor de inlaat en stappenmotor. De inlaat pakkingen vervangen doe ik als laatste optie omdat dan heel veel verwijdert moet worden.
Nu heb ik in 2017 geconstateerd dat de aansluiting van de leiding tussen de cylinderkop en de inlaatspruitstuk vettig was, "vloestoflekkage" van de oliegassen?
Dit heb ik destijds afgetaped met aluminiumtape en een slangenklem. Dit zou mss niet meer optimaal dicht zitten. Al zie je geen rpm toename als ik daar remmenreiniger op spuit of propaan.
Zie foto van de donor die nog droog en origineel is gemonteerd om te weten welke ik bedoel.
Is dit ook een kandidaat voor valse lucht?
Of is dit de carterventilatieslang?
Inlaat pakkingen waren toen ik deze C5 overnam in 2017 inderdaad niet goed meer. Vochtig over het hele vlak met name bij de distributiezijde. Deze vervangen door aftermarket pakkingen incl. pakking stappenmotor.
Pakking stappenmotor was voor de apk vochtig over het hele vlak. Deze vervangen door de donor.
Heb ondertussen originele pakkingen gekocht voor de inlaat en stappenmotor. De inlaat pakkingen vervangen doe ik als laatste optie omdat dan heel veel verwijdert moet worden.
Nu heb ik in 2017 geconstateerd dat de aansluiting van de leiding tussen de cylinderkop en de inlaatspruitstuk vettig was, "vloestoflekkage" van de oliegassen?
Dit heb ik destijds afgetaped met aluminiumtape en een slangenklem. Dit zou mss niet meer optimaal dicht zitten. Al zie je geen rpm toename als ik daar remmenreiniger op spuit of propaan.
Zie foto van de donor die nog droog en origineel is gemonteerd om te weten welke ik bedoel.
Is dit ook een kandidaat voor valse lucht?
Of is dit de carterventilatieslang?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
zeg maar Rob .
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Er zit een tegenstrijdigheid in je constateringen. Ik denk dat het een kwestie van nauwkeurig interpreteren is.
Sft negatief ivm lage lambda spanning kan niet.
Lage spanning is veel O2 dus sft omhoog
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sft negatief ivm lage lambda spanning kan niet.
Lage spanning is veel O2 dus sft omhoog
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Oké, bedankt.
Vandaag eindelijk diagbox v7.44 aan de praat gekregen. Via lexia gekeken of er storingen in sensoren aanwezeg waren. Geen probleem kunnen constateren. Ook geen permanente storingen.
Morgen via de egr inleer procedure kijken of het (koude) starten beter wordt.
Vraag die blijft hangen op de aanbeveling van @GW-tje over het meten van de opvoerdruk van de benzinepomp.
Is een onderwaarde van 3,2 a 3,3 bar te weinig om een vlotte start te realiseren?
Of is dat binnen de toleranties.
O ja en weet iemand waar de leiding nr.4 voor dient op de tekening en op de foto.
Vandaag eindelijk diagbox v7.44 aan de praat gekregen. Via lexia gekeken of er storingen in sensoren aanwezeg waren. Geen probleem kunnen constateren. Ook geen permanente storingen.
Morgen via de egr inleer procedure kijken of het (koude) starten beter wordt.
Vraag die blijft hangen op de aanbeveling van @GW-tje over het meten van de opvoerdruk van de benzinepomp.
Is een onderwaarde van 3,2 a 3,3 bar te weinig om een vlotte start te realiseren?
Of is dat binnen de toleranties.
O ja en weet iemand waar de leiding nr.4 voor dient op de tekening en op de foto.
zeg maar Rob .