C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
De accu is net 6 maanden geleden nieuw aangeschaft. Als de auto stilstaat met polen ontkoppeld lekt er geen stroom weg. Op wat voor manier kan de accu dan toch kaduuk zijn?

En de accu wordt wel goed bijgeladen door de auto. Dat heb ik ook gechecked. De spanning ligt rond 14,5volt als de motor draait.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Zet hem eens 24 uur aan een lader. Daarna F11 er gewoon weer in en aansluiten; een lekstroom van 25mA vanwege het alarm is, zoals BJG zei, prima.Dan starten en rijden en na een paar dagen stilstand kijken hoeveel de accuspanning is. Nieuw zegt niet alles; ik heb een paar keer gehad dat een nieuwe bougie kapot was.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
De accu is 55Ah. Als ik gereden heb is de spanning 12.88v. hoeveel zou de spanning buiten mogen dalen met de polen eraf? Na een nacht?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Hoi Jantje, dat heb ik gedaan, geladen, gereden, F11 erin en na 3 dagen zit de accu op 4 of 5 volt. zonder F11 op 11 volt
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Accu kapot, geen twijfel mogelijk.

Weet je zeker dat de lekstroom 25mA is met F11 er in?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Met 11 volt zal geen enkele schakeling in de auto nog goed werken.
25mA is niks. Eerder onwaarschijnlijk weinig.
Een BX heeft, met amper elektronica, doorgaans al 35mA, afhankelijk van de uitrusting, tot ongeveer 45mA.
Als dat je accu in een paar dagen plat krijgt is die duidelijk stuk.
Als de spanning tot 5 V kan zakken is dat wel zeker.

Waardoor? Gewoon pech?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Misschien helpt het als ik meer elektrische eigenaardigheden noem. Maar dat kan de gedachtengang ook nodeloos in de war sturen..:

-De radio kan aan zonder contact, op een andere dag gaat dit niet.

-De 12V aansluiting achter de pook was al een half jaar buiten werking . Nu doet ie het weer.

-De elektrische ramen gaan soms open als je op sluiten drukt( met de knoppen van de bestuurder)

Ik lees (on)bevredigende verhalen over massapunten. Over een gerepareerde of vervangen com2000. Allemaal mbt elektrische spookschakelingen.


Als, ik zeg als, de accu ok is kan een Lexia dan zien waar de lekkage zit?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Een lexia is geen helderziende, maar een stukje software dat kan communiceren met de regeleenheden in de auto. :idea:

Het lijkt inderdaad op een accuprobleem.
Een volle accu is 12,65 V en een lege accu 11,75 V. Zit de accu onder de 11 V dan is er wel echt een serieus probleem. Ik lees 5V dat kan een losse accu zomaar niet bereiken, alleen als er een verbruiker constant aan blijft staan en stroom blijft trekken ook bij een helemaal lege accu.

Daarom rijst bij mij de vraag of de lekstroom wel correct gemeten is.
Dit gaat (ook bij monteurs) wel eens fout.
Daarom toch de vraag:
Heb je de lekstroom gemeten ZONDER de accupool eerst los te koppelen? Dus meter aansluiten en dan pas de accupool los, zodat de auto geen moment spanningsloos is geweest.

Als je dat zo hebt gedaan, en de multimeter is correct afgelezen dan moet er wel een accuprobleem zijn.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Massapunten controleren is altijd een goed idee.
Maar die kleine dingen hebben daar weinig mee te maken. De radio hoort aan te kunnen tenzij de auto in ecomodus staat. Dat is niet vreemd dus.
Een accu die op de polen gemeten geladen wordt mag niet zo snel leeg zijn.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik ben zo blij dat jullie allemaal meedenken :-)
Toen mijn vrouw de ANWB had laten komen (de accu was leeg) heeft hij niet gerept over een kapotte accu. Wel adviseerde hij vaker te rijden met een oude auto.. Maar wij rijden vaak twee weken niet en hebben nog nooit startproblemen gehad. Ook niet met de vorige accu.

Dus nadat ik gecheckt had of de dynamo wel bijlaad (en ja dat doet ie) en gemerkt had dat met de polen ontkoppeld de auto na 48 uur gewoon start zonder problemen, ging ik aan lekstroom denken.
Maar ik heb dat nu dus al twee keer foutief gemeten.. Morgen ga ik het nog eens meten volgens de wijze van BJG. Dank. :
Met de minpool nog aangesloten sluit ik de meter aan. Dan ontkoppel ik de pool terwijl de meter blijft meten. Dan wacht ik een half uur voordat alle componenten zichzelf uitgezet hebben met de meter nog steeds aan het meten (ja toch?)

Misschien gewoon pech met de accu ja. Officieel heb ik 24 maanden garantie. Heb al een retourformulier aangevraagd. Ga de accu morgen laten testen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Wegenwachters zeggen soms rare dingen.
Ik ben benieuwd naar de accutest en meting!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 okt 2015 16:25
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Amsterdam
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
De accu is ok. net bij de accuboer geweest.
Dat de auto zonder zekering F11 naar 11v terugloopt in duidt op lekstroom op een andere plek. Ook omdat, zoals jullie ook al schreven, 25mA niet meer dan normaal is.

Als ik het goed begrijp moet ik pas na 300mA denken aan lekstroom. Op welke stand zet ik de meter?
Op 250mA? of 10A?

het meten gaat vandaag niet meer lukken, woensdag pas weer tijd.

Ik trek alle zekeringen van Kast B1 er uit, wacht een half uur.
Ik zet de klemmen op de polen en de multimeter aangesloten op de min en de minklem.
Dan haal ik de klem van de minpool.
Wat geeft de multimeter aangesloten op een auto zonder zekeringen dan aan? 200mA? Nee toch?
Ik weet dat er nog meer zekeringen onder de motorkap zijn. Moeten die er eerst ook uit?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Helemaal geen zekeringen er uit halen! Je wil in eerste instantie de lekstroom weten in normale toestand. Verder wel de genoemde procedure, zoals BJG aangaf, hanteren.
Hoe heeft die accuboer dat gemeten? Ik heb een keer een accu laten doormeten; hingen ze er een multimeter aan. 12 volt meneer, prima! (NOT!!) Als het goed is wordt hij getest met een soort tang met metaaalstrips tussen de poten zodat er een flinke stroom loopt. Dan kun je pas iets zeggen over de conditie van de accu.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
soort tang met metaaalstrips tussen de poten zodat er een flinke stroom loopt.
dat is allang verleden tijd , word nu digitaal uitgelezen.
Afbeelding
deze heb ik.
daar kun je de meeste accu mee testen,geeft aan voor hoeveel % van de accu nog aanwezig is enz...
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Accu tester simuleert een start en geeft daarna een keurige diagnose met werkelijke Ampère's
Plaats reactie