C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Thermostaat

Bericht door citrohanc5 »

Dumnoz schreef:
Hij was dus wel kapot, je kon er zo doorkijken in koude toestand

Groetjes
Harry
20191028_182013.jpg
Hier nog een. Vervangen door een Gates 89 graden en nieuwe kvs. Het zal wel een paar schampere opmerkingen tot gevolg hebben maar ik vind C5 fijn sleutelen.
Volgende klus: kleppendeksels van nieuwe pakking voorzien.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Thermostaat

Bericht door Dumnoz »

Welke kvs heb jij gebruikt?

En inderdaad is het niet slecht sleutelen aan een C5

Groet
Harry
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Thermostaat

Bericht door citrohanc5 »

G12+ merk protection. (middelmatige keuze I know) eiigenlijk zou er G14 ofzo in moeten. Komt nog wel. Weet nu hoe het moet.

Er kwam bruine bagger uit.
Mijn idee dat de auto goed onderhouden zou zijn heeft een fijne deuk opgelopen haha.
Daarna gespoeld met water. Weer bagger.
Er gaat 6 liter kvs in.
Had de bodem uit een 5 liter tank screenwash gesneden en die ondersteboven in het expansievat gezet. (De spoed van de dop weggevijld waardoor hij er strak in paste). Zo kpmt er wat druk op de drie ventielen en zie je de bellen uit het systeem komen.
Het blauwe dopje op het thermostaathuis zit een beetje verstopt en is lastig los te draaien.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2016 12:34
Auto: Break 2.0 16V VTR
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 206000
Kleur: rood
Locatie: Amsterdam
C5club Newbie
C5club Newbie
Re: Thermostaat

Bericht door Leonatic »

Ook mijn thermostaat is kapot. Ik kan er echter op geen enkele manier een bemachtigen. De dealer levert geen onderdelen, zelfs niet aan mijn garage. Bij alle onderdelensites zijn ze te koop met 20% korting maar niet op voorraad. Heeft iemand een idee hoe ik aan een Gates TH441105G1 kan komen? Of wordt ik gedwongen om mijn auto bij de dealer in te leveren? Of toch een 89 graden?
Alvast dank voor suggesties, Leon.

p.s. met een kapotte thermostaat kun je prima rijden maar hij zuipt wel 25% meer! Misschien ga ik zolang toch dat stuk karton achter de radiateur stoppen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Thermostaat

Bericht door JW-C5 »

Velen hebben er inmiddels een 89 graden thermostaat in gezet...…

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2016 12:34
Auto: Break 2.0 16V VTR
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 206000
Kleur: rood
Locatie: Amsterdam
C5club Newbie
C5club Newbie
Re: Thermostaat

Bericht door Leonatic »

Dank JW.

Dat begreep ik al. Ik dacht dat dat een keuze was maar het is niet alleen besparing maar je wordt min of meer gedwongen.

In een ander draadje las ik dat iemand het draadje van de aansluiting er gewoon los naast had gehangen met een tiewrapje. Is dat alles? Geeft dat geen storingen?

Wederom alvast dank. Leon
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Thermostaat

Bericht door Dumnoz »

Een 89 graden werkt perfect en is een stuk goedkoper.

Groetjes
Harry

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T met Tapatalk
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Thermostaat

Bericht door willy4 »

AUTOMEGA Thermostat d'eau
Réf.: 160086910
AUTOMEGA:
Thermostat d'eau
Numéro d'article:
160086910
Notre prix:
34,42 €
Numéro de pièce du fabricant:
160086910
Fabricant:
AUTOMEGA
Numéro de EAN:
2232390496410
L'état
Neuf
Utilisez ce numéro: AUTOMEGA 160086910
EAN: AUTOMEGA 2232390496410
2
ans de garantie

14
Retour possible sous 14 jours

200
Commande Sécurisée 200 jours


(Soumettre votre avis)

En stock
- 20% 43,02 €

34,42 €
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Thermostaat

Bericht door citrohanc5 »

of misschien dit

https://www.2dehands.be/a/auto-onderdel ... 38-e4.html" onclick="window.open(this.href);return false;?
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2020 18:34
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 249000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Utrecht
C5club Newbie
C5club Newbie
Re: Thermostaat

Bericht door C5-lokt »

Ik rijd al jaren, met kennelijk een 105 graden thermostaat. Had ik nooit van gehoordm van een thermostaat die boven het kooppunt van water pas open gaat. Vreemd wat mij betreft. Als je dan met water bijvult (soms doe je dat gewoon uit gewoonte zeg maar, niet uit arremoei) zal op den duur het het punt van openen van de thermsostaat nooit worden bereikt... Denk Ik.

Geen problemen. Totdat zoonlief (net zijn rijbewijs) van de zomer in paniek belt, ergens in de buurt van 010 omdat alle toeters en bellen af gingen omdat de motor te heet was. Op vluchtstrook, toch maar snelweg af. Onder aan snelweg bij tankstation een uur gewacht (met motorkap open) en toen toch maar verder gegaan. Afspraak gemist. Hij heeft het nog een paar keer gehad. Maar niet in Zuid Frankrijk. Waar moet je anders heen als je net je rijbewijs hebt?

Heb stationair hier voor de deur gewacht tot Thermostaat open ging. Klep dicht. Duurde wel heel lang voordat ventilators gingen brullen. Daarna was temperatuur vrij snel weer normaal. Nog een tijdje laten draaien om te kijken of het goed ging. Alles OK. Toch voor de zekerheid een nieuwe thermostaat gekocht bij de onderdelenwinkel om de hoek. Ik las op de verpakking 89 graden (er gingen geen alarmbellen af want dat is voor mij normaal). Had toch geen zin en tijd om die erin te doen. Ben niet zo gek meer op sleutelen. Er zit bovendien van alles voor dat je eerst moet weghalen. Ik dacht dat ik een stekkertje zag dat ik niet herkende op de nieuwe thermostaat die ik had gekocht. Hoezo een stekker op een thermostaat [heb hierboven een verklaring gelezen wat dat ding doet].

Enfin. Een paar weken geleden had ik zelf de ervaring die mijn zoon al een paar keer had gehad. Dat de water temperatuur-meter omhoog schiet en de toeters en bellen afgaan. Net op de snelweg. Geen zin en plek om te stoppen, bovendien sloeg het nergens op. Geen zomer. Niet stil gestaan in de file.

Twee week later, (ik rij alleen in het weekend in de C5 en daar op weg naar dochter om de 2 weken) zelfde verhaal. Ook de eerste keer reed ik gewoon verder. En binnen een kilometer was de temperatuur normaal.

Ik maak het zo af. Want ik heb een vraag. Nu eerst de pizza in de oven. Dat Bordeautje smaakt prima.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Thermostaat

Bericht door c5jan »

Leonatic schreef: In een ander draadje las ik dat iemand het draadje van de aansluiting er gewoon los naast had gehangen met een tiewrapje. Is dat alles? Geeft dat geen storingen?

Wederom alvast dank. Leon
Ja, maar daar kan een eenvoudig weerstandje van 10 KOhm tegen helpen.
Je schijnt ook de elektronica van het oude thermostaathuis aangesloten laten, las ik ergens anders.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2020 18:34
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 249000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Utrecht
C5club Newbie
C5club Newbie
Re: Thermostaat

Bericht door C5-lokt »

C5-lokt schreef: Ik maak het zo af. Want ik heb een vraag. Nu eerst de pizza in de oven. Dat Bordeautje smaakt prima.
:smt193 Pizza met nog glaasje Bordeaux viel prima.

Inmiddels vastgesteld dat koelvloeistof boven de 100 graden komt. Zelfs tot 108. Toen heb ik de oude 105 thermostaat uit het pannetje gehaald en kon ik vaststellen dat hij een beetje open stond. Dat beetje zegt niet alles maar mijn theorie is dat die niet goed meer open gaat. Plus dat mijn koelvloeistof (door regelmatig bijvullen*) een te hoog water gehalte heeft en dus mogelijk niet warmer dan 103 graden wordt of zelfs lager...

* dat bijvullen is ivm met het bekende kachelhuis probleem dat ik weiger op te lossen. Ik plaats een wijnkurk (inmiddels rubber stop) in het koelsysteem tijdens de zomer. In de herfst haal ik die eruit. Daarom moet ik twee keer per jaar het koelsysteem open maken en doe ik er soms water in ipv koelvloeistof.

Hier komen mijn vragen.

1) Is er idd een terugroep actie vanuit Citroen geweest [zo beweerde mijn garage en onderdelen leverancier] om 89 ipv 105 graden thermostaten te gaan gebruiken? Het feit dat de aftermarket geen brood ziet in tamelijk exotische exemplaren en dat 105-ers daarom niet verkrijgbaar zijn lijkt me meer aannemelijk.
2) Mijn olie- en watertemperatuur-meters blijven niet meer keurig in het midden staan. Ze bereiken m.i. niet de gewenste bedrijfstemperatuur. Ik ga morgen rijden met een bord voor of achter de radiateur. Kijken of dat beter gaat. Ik lees hier dat die lage motortemperatuur logisch is (?) en zelfs goed voor motor, verbruik en uitstoot. Wie kan dat onderbouwen of verwijzen naar een eerder draadje dat hier mogelijk over is.

DANK. en Proost.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Thermostaat

Bericht door c5jan »

Water onder druk kan prima heter worden dan 100 graden hoor. Afgelopen week werd er vanwege hoge luchtdruk zelfs gewaarschuwd dat water pas zal koken bij 101 graden.
Deze motor heeft een koelsysteem wat berekend is op hoge druk.

Water in een koelsysteem is echt alleen maar een thuiskomertje en zelfs daarvoor kan je het beter niet gebruiken. Het bevat geen enkele anti-corrosieve werking en ondertussen wel lucht en zouten.

Mijn C5 is vorig jaar nog voorzien van een nieuwe 105 graden thermostaat.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Thermostaat

Bericht door martslaats »

heb ook een mechanische 89 gr thermostaat erin en nergens last van alles komt netjes op temperatuur alleen af en toe de bekende melding die ik dan weer wis
gr mart
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Thermostaat

Bericht door c5jan »

En die melding is dus voor 20 cent op te lossen.
Plaats reactie