C5-lokt schreef:
Ik maak het zo af. Want ik heb een vraag. Nu eerst de pizza in de oven. Dat Bordeautje smaakt prima.

Pizza met nog glaasje Bordeaux viel prima.
Inmiddels vastgesteld dat koelvloeistof boven de 100 graden komt. Zelfs tot 108. Toen heb ik de oude 105 thermostaat uit het pannetje gehaald en kon ik vaststellen dat hij een beetje open stond. Dat beetje zegt niet alles maar mijn theorie is dat die niet goed meer open gaat. Plus dat mijn koelvloeistof (door regelmatig bijvullen*) een te hoog water gehalte heeft en dus mogelijk niet warmer dan 103 graden wordt of zelfs lager...
* dat bijvullen is ivm met het bekende kachelhuis probleem dat ik weiger op te lossen. Ik plaats een wijnkurk (inmiddels rubber stop) in het koelsysteem tijdens de zomer. In de herfst haal ik die eruit. Daarom moet ik twee keer per jaar het koelsysteem open maken en doe ik er soms water in ipv koelvloeistof.
Hier komen mijn vragen.
1) Is er idd een terugroep actie vanuit Citroen geweest [zo beweerde mijn garage en onderdelen leverancier] om 89 ipv 105 graden thermostaten te gaan gebruiken? Het feit dat de aftermarket geen brood ziet in tamelijk exotische exemplaren en dat 105-ers daarom niet verkrijgbaar zijn lijkt me meer aannemelijk.
2) Mijn olie- en watertemperatuur-meters blijven niet meer keurig in het midden staan. Ze bereiken m.i. niet de gewenste bedrijfstemperatuur. Ik ga morgen rijden met een bord voor of achter de radiateur. Kijken of dat beter gaat. Ik lees hier dat die lage motortemperatuur logisch is (?) en zelfs goed voor motor, verbruik en uitstoot. Wie kan dat onderbouwen of verwijzen naar een eerder draadje dat hier mogelijk over is.
DANK. en Proost.