Auteur |
Bericht |
citrohanc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 jul 2019 15:53 Berichten: 134 Woonplaats: Zaltbommel
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Dumnoz schreef: Hij was dus wel kapot, je kon er zo doorkijken in koude toestand
Groetjes Harry
Bijlage: 20191028_182013.jpg Hier nog een. Vervangen door een Gates 89 graden en nieuwe kvs. Het zal wel een paar schampere opmerkingen tot gevolg hebben maar ik vind c5 fijn sleutelen. Volgende klus: kleppendeksels van nieuwe pakking voorzien.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
28 okt 2019 19:46 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Welke kvs heb jij gebruikt?
En inderdaad is het niet slecht sleutelen aan een c5
Groet Harry
|
28 okt 2019 21:49 |
|
|
citrohanc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 jul 2019 15:53 Berichten: 134 Woonplaats: Zaltbommel
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Thermostaat
G12+ merk protection. (middelmatige keuze I know) eiigenlijk zou er G14 ofzo in moeten. Komt nog wel. Weet nu hoe het moet.
Er kwam bruine bagger uit. Mijn idee dat de auto goed onderhouden zou zijn heeft een fijne deuk opgelopen haha. Daarna gespoeld met water. Weer bagger. Er gaat 6 liter kvs in. Had de bodem uit een 5 liter tank screenwash gesneden en die ondersteboven in het expansievat gezet. (De spoed van de dop weggevijld waardoor hij er strak in paste). Zo kpmt er wat druk op de drie ventielen en zie je de bellen uit het systeem komen. Het blauwe dopje op het thermostaathuis zit een beetje verstopt en is lastig los te draaien.
|
29 okt 2019 21:56 |
|
|
Leonatic
C5club Newbie
Geregistreerd: 19 apr 2016 12:34 Berichten: 4 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Break 2.0 16V VTR
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 206000
Kleur: rood
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Ook mijn thermostaat is kapot. Ik kan er echter op geen enkele manier een bemachtigen. De dealer levert geen onderdelen, zelfs niet aan mijn garage. Bij alle onderdelensites zijn ze te koop met 20% korting maar niet op voorraad. Heeft iemand een idee hoe ik aan een Gates TH441105G1 kan komen? Of wordt ik gedwongen om mijn auto bij de dealer in te leveren? Of toch een 89 graden? Alvast dank voor suggesties, Leon.
p.s. met een kapotte thermostaat kun je prima rijden maar hij zuipt wel 25% meer! Misschien ga ik zolang toch dat stuk karton achter de radiateur stoppen.
|
13 dec 2019 14:20 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Velen hebben er inmiddels een 89 graden thermostaat in gezet...…
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 dec 2019 14:33 |
|
|
Leonatic
C5club Newbie
Geregistreerd: 19 apr 2016 12:34 Berichten: 4 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Break 2.0 16V VTR
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 206000
Kleur: rood
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Dank JW.
Dat begreep ik al. Ik dacht dat dat een keuze was maar het is niet alleen besparing maar je wordt min of meer gedwongen.
In een ander draadje las ik dat iemand het draadje van de aansluiting er gewoon los naast had gehangen met een tiewrapje. Is dat alles? Geeft dat geen storingen?
Wederom alvast dank. Leon
|
13 dec 2019 15:14 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Een 89 graden werkt perfect en is een stuk goedkoper.
Groetjes Harry
Verstuurd vanaf mijn Mi 9T met Tapatalk
|
13 dec 2019 15:43 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13886 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Thermostaat
AUTOMEGA Thermostat d'eau Réf.: 160086910 AUTOMEGA: Thermostat d'eau Numéro d'article: 160086910 Notre prix: 34,42 € Numéro de pièce du fabricant: 160086910 Fabricant: AUTOMEGA Numéro de EAN: 2232390496410 L'état Neuf Utilisez ce numéro: AUTOMEGA 160086910 EAN: AUTOMEGA 2232390496410 2 ans de garantie
14 Retour possible sous 14 jours
200 Commande Sécurisée 200 jours
(Soumettre votre avis)
En stock - 20% 43,02 €
34,42 €
|
13 dec 2019 15:44 |
|
|
citrohanc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 jul 2019 15:53 Berichten: 134 Woonplaats: Zaltbommel
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Thermostaat
|
14 dec 2019 15:51 |
|
|
C5-lokt
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 jan 2020 19:34 Berichten: 8 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 249000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Ik rijd al jaren, met kennelijk een 105 graden thermostaat. Had ik nooit van gehoordm van een thermostaat die boven het kooppunt van water pas open gaat. Vreemd wat mij betreft. Als je dan met water bijvult (soms doe je dat gewoon uit gewoonte zeg maar, niet uit arremoei) zal op den duur het het punt van openen van de thermsostaat nooit worden bereikt... Denk Ik.
Geen problemen. Totdat zoonlief (net zijn rijbewijs) van de zomer in paniek belt, ergens in de buurt van 010 omdat alle toeters en bellen af gingen omdat de motor te heet was. Op vluchtstrook, toch maar snelweg af. Onder aan snelweg bij tankstation een uur gewacht (met motorkap open) en toen toch maar verder gegaan. Afspraak gemist. Hij heeft het nog een paar keer gehad. Maar niet in Zuid Frankrijk. Waar moet je anders heen als je net je rijbewijs hebt?
Heb stationair hier voor de deur gewacht tot Thermostaat open ging. Klep dicht. Duurde wel heel lang voordat ventilators gingen brullen. Daarna was temperatuur vrij snel weer normaal. Nog een tijdje laten draaien om te kijken of het goed ging. Alles OK. Toch voor de zekerheid een nieuwe thermostaat gekocht bij de onderdelenwinkel om de hoek. Ik las op de verpakking 89 graden (er gingen geen alarmbellen af want dat is voor mij normaal). Had toch geen zin en tijd om die erin te doen. Ben niet zo gek meer op sleutelen. Er zit bovendien van alles voor dat je eerst moet weghalen. Ik dacht dat ik een stekkertje zag dat ik niet herkende op de nieuwe thermostaat die ik had gekocht. Hoezo een stekker op een thermostaat [heb hierboven een verklaring gelezen wat dat ding doet].
Enfin. Een paar weken geleden had ik zelf de ervaring die mijn zoon al een paar keer had gehad. Dat de water temperatuur-meter omhoog schiet en de toeters en bellen afgaan. Net op de snelweg. Geen zin en plek om te stoppen, bovendien sloeg het nergens op. Geen zomer. Niet stil gestaan in de file.
Twee week later, (ik rij alleen in het weekend in de C5 en daar op weg naar dochter om de 2 weken) zelfde verhaal. Ook de eerste keer reed ik gewoon verder. En binnen een kilometer was de temperatuur normaal.
Ik maak het zo af. Want ik heb een vraag. Nu eerst de pizza in de oven. Dat Bordeautje smaakt prima.
|
25 jan 2020 21:13 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Leonatic schreef: In een ander draadje las ik dat iemand het draadje van de aansluiting er gewoon los naast had gehangen met een tiewrapje. Is dat alles? Geeft dat geen storingen?
Wederom alvast dank. Leon Ja, maar daar kan een eenvoudig weerstandje van 10 KOhm tegen helpen. Je schijnt ook de elektronica van het oude thermostaathuis aangesloten laten, las ik ergens anders.
|
25 jan 2020 21:31 |
|
|
C5-lokt
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 jan 2020 19:34 Berichten: 8 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 249000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Re: Thermostaat
C5-lokt schreef: Ik maak het zo af. Want ik heb een vraag. Nu eerst de pizza in de oven. Dat Bordeautje smaakt prima. Pizza met nog glaasje Bordeaux viel prima. Inmiddels vastgesteld dat koelvloeistof boven de 100 graden komt. Zelfs tot 108. Toen heb ik de oude 105 thermostaat uit het pannetje gehaald en kon ik vaststellen dat hij een beetje open stond. Dat beetje zegt niet alles maar mijn theorie is dat die niet goed meer open gaat. Plus dat mijn koelvloeistof (door regelmatig bijvullen*) een te hoog water gehalte heeft en dus mogelijk niet warmer dan 103 graden wordt of zelfs lager... * dat bijvullen is ivm met het bekende kachelhuis probleem dat ik weiger op te lossen. Ik plaats een wijnkurk (inmiddels rubber stop) in het koelsysteem tijdens de zomer. In de herfst haal ik die eruit. Daarom moet ik twee keer per jaar het koelsysteem open maken en doe ik er soms water in ipv koelvloeistof. Hier komen mijn vragen. 1) Is er idd een terugroep actie vanuit Citroen geweest [zo beweerde mijn garage en onderdelen leverancier] om 89 ipv 105 graden thermostaten te gaan gebruiken? Het feit dat de aftermarket geen brood ziet in tamelijk exotische exemplaren en dat 105-ers daarom niet verkrijgbaar zijn lijkt me meer aannemelijk. 2) Mijn olie- en watertemperatuur-meters blijven niet meer keurig in het midden staan. Ze bereiken m.i. niet de gewenste bedrijfstemperatuur. Ik ga morgen rijden met een bord voor of achter de radiateur. Kijken of dat beter gaat. Ik lees hier dat die lage motortemperatuur logisch is (?) en zelfs goed voor motor, verbruik en uitstoot. Wie kan dat onderbouwen of verwijzen naar een eerder draadje dat hier mogelijk over is. DANK. en Proost.
|
26 jan 2020 00:27 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Water onder druk kan prima heter worden dan 100 graden hoor. Afgelopen week werd er vanwege hoge luchtdruk zelfs gewaarschuwd dat water pas zal koken bij 101 graden. Deze motor heeft een koelsysteem wat berekend is op hoge druk.
Water in een koelsysteem is echt alleen maar een thuiskomertje en zelfs daarvoor kan je het beter niet gebruiken. Het bevat geen enkele anti-corrosieve werking en ondertussen wel lucht en zouten.
Mijn C5 is vorig jaar nog voorzien van een nieuwe 105 graden thermostaat.
|
26 jan 2020 00:33 |
|
|
martslaats
C5club Bikkel
Geregistreerd: 25 feb 2016 01:03 Berichten: 382 Woonplaats: Roermond
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Thermostaat
heb ook een mechanische 89 gr thermostaat erin en nergens last van alles komt netjes op temperatuur alleen af en toe de bekende melding die ik dan weer wis gr mart
|
26 jan 2020 09:53 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Thermostaat
En die melding is dus voor 20 cent op te lossen.
|
26 jan 2020 11:47 |
|
|
|