Harpje
Harpje
Re: C5 stuk doet het niet meer

Bericht door Harpje »

C5-je is weer gemaakt.
Rijdt weer als een zonnetje en de koppeling doet het inderdaad een stuk beter.
Op naar de volgende 128.000 km....

Je zo toch wel eens denken we hebben alles wel vervangen...
Maar het is een Hpi... en daar hebben we ook weer diverse plussen en minnen over gelezen.

Robin.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Heb je al een idee van wat er nu precies loos was en van de kosten?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Harm van Beek schreef:Heb je al een idee van wat er nu precies loos was en van de kosten?
Gewoon de drukgroep toch? Niks nieuws en niet gerelateerd aan een HPI.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Nee, daarvoor vraag ik het niet... just want to know it...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Ik vind het eigenlijk bijzonder apart dat jij als bezitter maar automatisch de portemonnaie moet trekken. Zeker als er iets aan de auto kapot gaat wat normaal gesproken veeeel langer mee moet gaan.

Banden iedere 40 tot 60.000km, accoord. Nieuwe olie, logisch Distributieriem voor de zekerheid na 120k of 160k, ook te begrijpen. dat weet je van te voren. Echter, een drukgroep behoort niet 'uit de band' te springen na 130.000km. En als dat gebeurt dan moet m.i. Citroen een deel van de kosten voor zijn rekening nemen. Het blijft een gek fenomeen dat consumentenrecht nog niet helemaal is doorgedrongen in de autowereld.....
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Zit wel wat in. Misschien een apart draadje starten?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Harpje
Harpje
Re: C5 stuk doet het niet meer

Bericht door Harpje »

Inderdaad de drukgroep vervangen.
kosten € 1100 hollandse eurie's waarvan natuurlijk de helft aan arbeidsloon.
Zo wordt autorijden wel een exclusieve bezigheid.
De drukgroep zelf was € 300, maar krijg de indruk dat je zoiets zeker niet even zelf kan vervangen in je garage thuis.

Volgens mijn wordt een auto volgens de fabrikant afgeschreven in een jaar of drie.
Er moet natuurlijk ook wel iets kapot gaan aan auto's, we kunnen uiteraard best een betere auto maken.
Maar... dat is de markt, de dealer bv kan niet alleen rondkomen van de verkoop op auto's.

Neem een voorbeeld van de gloeilamp.
Je mag toch wel eens verwachten dat deze na 100 jaar geleden te zijn uitgevonden toch eeuwig mee kan gaan.
Maar men doet dat, niet anders kunnen ze Philips wel sluiten.
En zo is dat met de auto natuurlijk niet anders, deze bestaat ook 100 jaar.

Maar voor de consument is het een bittere pil, als je bedenkt ook nog een 19% van de reparatie rekening aan de staat te moeten afstaan, terwijl je eigenlijk pure pech hebt.


Robin.
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
specificeer de rekening eens als je wil, het is wel erg veel hoor.. :neutral:
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
Harpje
Harpje
Re: C5 stuk doet het niet meer

Bericht door Harpje »

Probleem is blijkbaar niet geheel opgelost.
Kijk even onder de auto en wat zien we.. allemaal olie, daar hadden we nooit last van.
Blijkbaar ergens een pakking of rubber vergeten of niet goed vastgezet.
Het hele handeltje is natuurlijk uit en in elkaar geweest.

Maandag direct maar weer langs de garage, je bouwt inderdaad een goede band op met je dealer.

Als alles achter de rug is zet ik het wel op een rijtje voor de overige forumleden.
Kun je weer ervaring eruit trekken, een soort storings database.

Robin.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Vervelend, Robin...

Maar we wachten even af wat het allemaal was...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Harpje schreef:
Volgens mijn wordt een auto volgens de fabrikant afgeschreven in een jaar of drie.
Dus volgens de fabrikant mag de auto na 3 jaar helemaal 'op' zijn ? Dar zie ik grag en schriftelijke bevestiging van, de eerste de beste recher veegt volledig de vloer aan met dat idee.

Of geef je graag 30K uit voor iets wat na 3 jaar compleet waardeloos is ?
Het Consumentenrecht geeft echt wel een langere gebruiksduur aan voor een auto dan 3 jaar, ik vermoed eerder 10-15 jaar...

Ik denk dat dat eerder slaat op en boekhoudkundige afschrijving, wat ik voor een auto nog erg kort vindt.
In 3 jaar (economisch/financieel) afsschrijven ken ik alleen van bv Computers en GSM's ed.
Johan
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Beste Harpje,

Toen ik las dat je 1100,00 euro moest afdragen aan je dealer voor het repareren van de koppeling schrok ik me een hoedje. Wat wil het geval: de koppeling in mijn auto is ook stuk en wordt a.s. donderdag vervangen. Uit speurwerk op het web blijkt dat in jou en mijn auto exact dezelfde koppeling zit en ik moet hier 179,00 euro voor betalen (ex b.t.w., dat dan weer wel) en ongeveer 200,00 euro aan reparatiekosten (ook ex b.t.w.) gezamelijk dus ongeveer 450,00 (incl. b.t.w.) euro, prijsopgave - of + 10% dus in het ergste geval 500,00 euro. Dat scheelt meer dan de helft en in mijn geval wordt alles vervangen: Drukgroep, Lager en Koppelingsplaat want vingers van diafragma afgebroken en de auto heeft 221.000 km gereden.
Weliswaar wordt de reparatie aan mijn auto uitgevoerd door een universeel autobedrijf maar ook hier heb ik voldoende vertrouwen in de garantie en reparatie, ik kom er al jaren, mede ook omdat ik geleerd heb dat je bij een dealer over het algemeen veeeel duurder uit bent door hoge werkplaatskosten, originele onderdelen en arbeidslonen die er niet om liegen.

Succes met je koppelingsperikelen,

Groeten,

Albert.
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Leek mij ook al erg veel 1100 euro dan loont het zeker even verder te zoeken, daar is niks mis mee en ik gun ieder het zijne maar zo'n verschil dan moet moet het wel in een salon met hoogtezon gewerkt worden en toekijken vanuit een luie stoel. :smt017
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
jpiek schreef:
Harpje schreef:
Volgens mijn wordt een auto volgens de fabrikant afgeschreven in een jaar of drie.
Dus volgens de fabrikant mag de auto na 3 jaar helemaal 'op' zijn ? Dar zie ik grag en schriftelijke bevestiging van, de eerste de beste recher veegt volledig de vloer aan met dat idee.
De meeste niet slijtage delen worden ontworpen op 5000 uur. Mechanieken worden meestal op een x aantal wisselingen berekend (een stuurstengeltje bijv ;) beide soorten delen zijn maar beperkt berekend op extreme belastingen. Zowel de 5000 uur als de x wisselingen zijn bij normaal gebruik vrij ruim, als er iets stuk gaat kan dat omdat delen de specs niet halen of omdat er misbruik is geweest of omdat de auto >250.000km gereden heeft.

Simpel voorbeeld een normale koppeling in -80/20 verkeer snelweg/stad- wordt wellicht 25x per uur gebruikt, dat is dus in 5000 uur -> 125.000 wisselingen. Stel je gebruikt de auto in 20/80 verkeer: 100x per uur, dan is 125.000 wisselingen al na 1250 uur bereikt, dat is dan bovendien nog maar 60.000 km.

Slijtage delen zijn slijtage delen en de verkoper zal een deel als de koppeling altijd als zodanig beschouwen. Daarnaast zullen ze proberen zo veel mogelijk delen eromheen als slijtage deel te tellen (voor koppeling dus drukgroep, voor remmen dus klauwen etc.)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie