Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Op het citroen forum zie ok wel leden doe bv met een ds3 goede resultaten behalen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De behandeling is niet zinloos op zichzelf, mogelijk merkt de rijder van de auto een lichte verbetering van de rij-eigenschappen.
Maar dat mag je niet verwarren met het boeken van resultaat op gebied van inlaatvervuiling!
Heel duidelijk helpt (zoals JW ook al schreef) deze behandeling helemaal niets tegen vervuiling van de inlaat. Appels zijn nu eenmaal geen peren.
Maar dat mag je niet verwarren met het boeken van resultaat op gebied van inlaatvervuiling!
Heel duidelijk helpt (zoals JW ook al schreef) deze behandeling helemaal niets tegen vervuiling van de inlaat. Appels zijn nu eenmaal geen peren.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
De kans is dus aanwezig dat je de verkeerde soort behandeling kiest?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
@BJG; heb je ook wel eens een motorvac behandeld blok gedemonteerd?
Het schuim wordt met een lopende motor door de inlaat gezogen en komt uiteindelijk de uitlaat weer uit.
Ik schrok wat een ongelooflijke rotzooi dwars door het roetfilter en uitlaat kwam....
Kon helaas niet veel verschil merken in loop. Maar heb nooit daarna de inlaat eraf gehaald om te kijken of de verkooppraatjes van de behandeling klopte.
Het schuim wordt met een lopende motor door de inlaat gezogen en komt uiteindelijk de uitlaat weer uit.
Ik schrok wat een ongelooflijke rotzooi dwars door het roetfilter en uitlaat kwam....
Kon helaas niet veel verschil merken in loop. Maar heb nooit daarna de inlaat eraf gehaald om te kijken of de verkooppraatjes van de behandeling klopte.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Het schuim zal niet in staat zijn om de hardnekkige vervuiling van de inlaatkleppen te halen.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ja, de informatie die je vindt bij de verschillende 'behandelingen' is natuurlijk altijd lovend, waarbij je al snel de indruk krijgt dat het een super-behandeling is.Zeevijver schreef:De kans is dus aanwezig dat je de verkeerde soort behandeling kiest?
Je zou het technisch moeten benaderen: wat is het eigenlijke probleem en hoe moet dit worden opgelost. Dan ga je kijken naar wat de behandeling eigenlijk inhoudt. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen dit kan beoordelen, daardoor ontstaan er ook zoveel misvattingen.
Toevallig een hele poos geleden eens een 1,6HDiF 16V die bij wijze van experiment was behandeld. Later kreeg deze motor wat problemen en heb ik de inlaat verwijderd. Deze zat heel erg vol met de gebruikelijke bagger. Zo vol dat ik deze heb vervangen. De behandeling had dus niets geholpen. Nu moet ik zeggen dat dit al wel een jaar of 7 is geleden, en sindsdien de producten wel verbeterd zijn.boes schreef: heb je ook wel eens een motorvac behandeld blok gedemonteerd?
Het schuim wordt met een lopende motor door de inlaat gezogen en komt uiteindelijk de uitlaat weer uit.
Ook voor roetfilters zijn er dergelijke producten, die de as gedeeltelijk moeten oplossen en afvoeren (roet heeft immers geen zin, dat gaat vanzelf wel). Ook deze producten werken niet zo goed als wordt beloofd, en zeker niet bij systemen met een additief zoals PSA dat heeft.
Ook de ervaring met THP met dat soort middelen is dat het niet goed genoeg werkt.
Voor de THP is echt maar één goede manier, en dat is de granulaatbehandeling.
Ik vraag mij al wat langer af of het zal werken als je iedere 5000 km preventief de motor zo'n bus schuim laat opslobberen. Dat al of niet hebben van effect zou je door middel van een experiment kunnen bepalen, en bewijzen door foto's te maken met een endoscope.
Helaas heb ik voor dit soort dingen steeds minder tijd.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Helder.
Dank!
Dank!
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Als ik je goed begrijp dan kan het dus zijn dat alleen een granulaat behandeling of alleen een waterstof behandeling niet hoeft te betekenen dat het vervuilingsprobleem oplost.
Een granulaat behandeling lost alleen dicht gelibde inlaatkleppen op.
Een waterstof behandeling alle overige vervuiling na de cilinders.
Dan kan het dus zijn dat je beide behandelingen nodig zou hebben om het probleem op te lossen.
Er wordt overigens wel aangeven dat waterstof voor een groot deel ook de kleppen zou reinigen.
Een granulaat behandeling lost alleen dicht gelibde inlaatkleppen op.
Een waterstof behandeling alle overige vervuiling na de cilinders.
Dan kan het dus zijn dat je beide behandelingen nodig zou hebben om het probleem op te lossen.
Er wordt overigens wel aangeven dat waterstof voor een groot deel ook de kleppen zou reinigen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat kan in theorie inderdaad.
Er is inderdaad veel verwarring, dat komt doordat er van alles wordt geroepen ik snap dat het niet altijd helder is. Ook niet bij garagehouders die worden overgehaald gereedschap te kopen om dit soort problemen op te lossen.
Daarom heb ik op mijn site alles vermeld wat je moet weten voor een goed onderhoud van de THP.
Nog een maal een overzicht:
Inlaatvervuiling > granulaat
Afzetting in de motor veroorzaakt
1. klemmende zuigerveren
2. detoneren door koolafzetting.
Waterstof helpt onvoldoende voor de zuigerveren, alleen voor afzettingen in de motor.
Hoe los je het dan wel op?
Door preventief flushen en tijdens granultaatreiniging eventueel pure valvecleaner op de zuigers te zetten, dan los je ook alle afzettingen op. Twee vliegen in één klap.
Ik zeg niet dat de waterstofbehandeling nutteloos is alleen meestal overbodig.
Er is inderdaad veel verwarring, dat komt doordat er van alles wordt geroepen ik snap dat het niet altijd helder is. Ook niet bij garagehouders die worden overgehaald gereedschap te kopen om dit soort problemen op te lossen.
Daarom heb ik op mijn site alles vermeld wat je moet weten voor een goed onderhoud van de THP.
Nog een maal een overzicht:
Inlaatvervuiling > granulaat
Afzetting in de motor veroorzaakt
1. klemmende zuigerveren
2. detoneren door koolafzetting.
Waterstof helpt onvoldoende voor de zuigerveren, alleen voor afzettingen in de motor.
Hoe los je het dan wel op?
Door preventief flushen en tijdens granultaatreiniging eventueel pure valvecleaner op de zuigers te zetten, dan los je ook alle afzettingen op. Twee vliegen in één klap.
Ik zeg niet dat de waterstofbehandeling nutteloos is alleen meestal overbodig.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Een bus schuim elke 5000 km is ook prijzig (5 tientjes per keer...)
En als je dan niet zeker weet of het werkt....
Afzettingen op de zuigerveren door flushen. Maatregel ervoor is terugbrengen van de olieververstermijn....
En als je dan niet zeker weet of het werkt....
Afzettingen op de zuigerveren door flushen. Maatregel ervoor is terugbrengen van de olieververstermijn....
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Een Oilsaver werkt wel op het inlaattraject voor de verbrandingskamer. Dit omdat er domweg minder olie langs de carterventilatie langs dat traject verdwijnt. Ik zeg niet dat hij alles oplost maar het helpt zéér zeker wel.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Als je goed op de website kijkt zie je dat er een betere optie is dan een oilsaver.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2012 00:25
Auto: Citroen C5
Opties: nog standaard
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: grijs metalic
Locatie: Emmerich am Rhein Dld.
GW-tje schreef:Een Oilsaver werkt wel op het inlaattraject voor de verbrandingskamer. Dit omdat er domweg minder olie langs de carterventilatie langs dat traject verdwijnt. Ik zeg niet dat hij alles oplost maar het helpt zéér zeker wel.
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Help me even BJG, welke methode bedoel jij precies?BJG schreef:Als je goed op de website kijkt zie je dat er een betere optie is dan een oilsaver.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km




