Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Granulaat reiniging de oplossing ?
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Zie mijn posting hierboven. Het mag dan wel goedkoper zijn, maar heb je er ook wat aan? Nee dus, de vervuiling zit op een andere plek, daar werkt die waterstof reiniging niet (noemenswaardig) op.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 feb 2018 16:12 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Op het citroen forum zie ok wel leden doe bv met een ds3 goede resultaten behalen.
|
26 feb 2018 17:55 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
De behandeling is niet zinloos op zichzelf, mogelijk merkt de rijder van de auto een lichte verbetering van de rij-eigenschappen. Maar dat mag je niet verwarren met het boeken van resultaat op gebied van inlaatvervuiling!
Heel duidelijk helpt (zoals JW ook al schreef) deze behandeling helemaal niets tegen vervuiling van de inlaat. Appels zijn nu eenmaal geen peren.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 feb 2018 19:37 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
De kans is dus aanwezig dat je de verkeerde soort behandeling kiest?
|
26 feb 2018 20:48 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3590 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
@BJG; heb je ook wel eens een motorvac behandeld blok gedemonteerd? Het schuim wordt met een lopende motor door de inlaat gezogen en komt uiteindelijk de uitlaat weer uit. Ik schrok wat een ongelooflijke rotzooi dwars door het roetfilter en uitlaat kwam.... Kon helaas niet veel verschil merken in loop. Maar heb nooit daarna de inlaat eraf gehaald om te kijken of de verkooppraatjes van de behandeling klopte.
|
26 feb 2018 20:58 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2468
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Het schuim zal niet in staat zijn om de hardnekkige vervuiling van de inlaatkleppen te halen.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
26 feb 2018 23:11 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Zeevijver schreef: De kans is dus aanwezig dat je de verkeerde soort behandeling kiest? Ja, de informatie die je vindt bij de verschillende 'behandelingen' is natuurlijk altijd lovend, waarbij je al snel de indruk krijgt dat het een super-behandeling is. Je zou het technisch moeten benaderen: wat is het eigenlijke probleem en hoe moet dit worden opgelost. Dan ga je kijken naar wat de behandeling eigenlijk inhoudt. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen dit kan beoordelen, daardoor ontstaan er ook zoveel misvattingen. boes schreef: heb je ook wel eens een motorvac behandeld blok gedemonteerd? Het schuim wordt met een lopende motor door de inlaat gezogen en komt uiteindelijk de uitlaat weer uit. Toevallig een hele poos geleden eens een 1,6HDiF 16V die bij wijze van experiment was behandeld. Later kreeg deze motor wat problemen en heb ik de inlaat verwijderd. Deze zat heel erg vol met de gebruikelijke bagger. Zo vol dat ik deze heb vervangen. De behandeling had dus niets geholpen. Nu moet ik zeggen dat dit al wel een jaar of 7 is geleden, en sindsdien de producten wel verbeterd zijn. Ook voor roetfilters zijn er dergelijke producten, die de as gedeeltelijk moeten oplossen en afvoeren (roet heeft immers geen zin, dat gaat vanzelf wel). Ook deze producten werken niet zo goed als wordt beloofd, en zeker niet bij systemen met een additief zoals PSA dat heeft. Ook de ervaring met THP met dat soort middelen is dat het niet goed genoeg werkt. Voor de THP is echt maar één goede manier, en dat is de granulaatbehandeling. Ik vraag mij al wat langer af of het zal werken als je iedere 5000 km preventief de motor zo'n bus schuim laat opslobberen. Dat al of niet hebben van effect zou je door middel van een experiment kunnen bepalen, en bewijzen door foto's te maken met een endoscope. Helaas heb ik voor dit soort dingen steeds minder tijd.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 feb 2018 23:33 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3590 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Helder. Dank!
|
26 feb 2018 23:35 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Als ik je goed begrijp dan kan het dus zijn dat alleen een granulaat behandeling of alleen een waterstof behandeling niet hoeft te betekenen dat het vervuilingsprobleem oplost. Een granulaat behandeling lost alleen dicht gelibde inlaatkleppen op. Een waterstof behandeling alle overige vervuiling na de cilinders.
Dan kan het dus zijn dat je beide behandelingen nodig zou hebben om het probleem op te lossen.
Er wordt overigens wel aangeven dat waterstof voor een groot deel ook de kleppen zou reinigen.
|
27 feb 2018 09:45 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Dat kan in theorie inderdaad. Er is inderdaad veel verwarring, dat komt doordat er van alles wordt geroepen ik snap dat het niet altijd helder is. Ook niet bij garagehouders die worden overgehaald gereedschap te kopen om dit soort problemen op te lossen.
Daarom heb ik op mijn site alles vermeld wat je moet weten voor een goed onderhoud van de THP. Nog een maal een overzicht: Inlaatvervuiling > granulaat Afzetting in de motor veroorzaakt 1. klemmende zuigerveren 2. detoneren door koolafzetting. Waterstof helpt onvoldoende voor de zuigerveren, alleen voor afzettingen in de motor.
Hoe los je het dan wel op? Door preventief flushen en tijdens granultaatreiniging eventueel pure valvecleaner op de zuigers te zetten, dan los je ook alle afzettingen op. Twee vliegen in één klap.
Ik zeg niet dat de waterstofbehandeling nutteloos is alleen meestal overbodig.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 feb 2018 11:02 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Een bus schuim elke 5000 km is ook prijzig (5 tientjes per keer...)
En als je dan niet zeker weet of het werkt....
Afzettingen op de zuigerveren door flushen. Maatregel ervoor is terugbrengen van de olieververstermijn....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
27 feb 2018 12:09 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Een Oilsaver werkt wel op het inlaattraject voor de verbrandingskamer. Dit omdat er domweg minder olie langs de carterventilatie langs dat traject verdwijnt. Ik zeg niet dat hij alles oplost maar het helpt zéér zeker wel.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
27 feb 2018 12:22 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
Als je goed op de website kijkt zie je dat er een betere optie is dan een oilsaver.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 feb 2018 12:53 |
|
|
Willyb
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 16 feb 2012 01:25 Berichten: 692 Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: VW T5.1 multivan
Opties: 8 pers. En extra verwarming.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Rood
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
_________________ Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),
|
27 feb 2018 13:02 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Granulaat reiniging de oplossing ?
BJG schreef: Als je goed op de website kijkt zie je dat er een betere optie is dan een oilsaver. Help me even BJG, welke methode bedoel jij precies?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
27 feb 2018 13:17 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|