En nu ga ik dat snel afkloppen, want ik wil ook geen gedonder met mijn bak.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Nou, van mij dan ook een bericht: ik heb er nooit last van (gehad)
En nu ga ik dat snel afkloppen, want ik wil ook geen gedonder met mijn bak.
En nu ga ik dat snel afkloppen, want ik wil ook geen gedonder met mijn bak.
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 jun 2007 20:36
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000
Locatie: Eindhoven
De auto naar 1 week weer terug. De bak is vervangen en de klepstoters zijn ook vervangen.
groeten,
cafevdb
groeten,
cafevdb
AX 1.1tge gris aluminium
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
cafevdb schreef:De auto naar 1 week weer terug. De bak is vervangen en de klepstoters zijn ook vervangen.
gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 jun 2007 20:36
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000
Locatie: Eindhoven
ja de hele bak vervangen. Meer weet ik er ook niet van. De dealer gaf aan dat er nu een gereviseerde bak inzit. Hij krijgt ook niet te horen wat de oorzaak er van was, daar moet hij dan apart voor bellen om achter de oorzaak te komen.
AX 1.1tge gris aluminium
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
???????
Dit was (hopenlijk) onder garantie....
Dit was (hopenlijk) onder garantie....
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 jun 2007 20:36
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000
Locatie: Eindhoven
is wel gelukkig garantie
AX 1.1tge gris aluminium
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Toch ben ik wel benieuwd naar oorzaken van dit gevalletje noodweer....
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Rookie


Klinkt nogal rigoreus allemaal.
Van mijn bak heb ik laatst de olie ververst, hetgeen geen effect had. De oude olie was weliswaar zwart maar zag er verder niet slecht uit en was zeker niet verbrand.
Voordat ik een revisiebak overweeg (mijn garantie is al enige jaren verlopen) wou ik eerst kijken of een nieuwere software versie soelaas biedt (Er is sinds nieuw geen update op gekomen). Verder vermoed ik een fout (slijtage) in het hydraulisch blok. Dit blok of delen daarvan schijnen vervangen te kunnen worden zonder de bak te demonteren.
m.vr.gr.
Albert-Jan Kamp
Van mijn bak heb ik laatst de olie ververst, hetgeen geen effect had. De oude olie was weliswaar zwart maar zag er verder niet slecht uit en was zeker niet verbrand.
Voordat ik een revisiebak overweeg (mijn garantie is al enige jaren verlopen) wou ik eerst kijken of een nieuwere software versie soelaas biedt (Er is sinds nieuw geen update op gekomen). Verder vermoed ik een fout (slijtage) in het hydraulisch blok. Dit blok of delen daarvan schijnen vervangen te kunnen worden zonder de bak te demonteren.
m.vr.gr.
Albert-Jan Kamp
Ik heb deze noodstand problematiek afgelopen voorjaar gehad: zo eens in de zoveel tijd, vooral met koude motor, sloeg de automaat in noodstand. Mijn garageman (nu werkzaam bij Hoefnagels Helmond, voorheen werkzaam bij Sanders Mariahout) heeft een klep vervangen en nu werkt ie weer als een zonnetje. is iets minder invasief dat de hele bak vervangen. Klusje was in uurtje of 2 gepiept.
gegroet! ik ben nieuw op dit forum, en heb sinds kort hetzelfde probleem. automaat in noodstand. het rare is: soms doet ie t. soms niet. inderdaad, bij scherpe bocht (oprit snelweg). hoogst irritant, bij verder soepel rijdende auto. garage heeft er al eens nwe software opgezet, maar hielp slechts even. komt nu met reparatie van ruim 1000 euro's
is het een inderdaad kwestie van oude olie, dan lijkt me dat een simpeler oplossing?
nog nieuwe ideeen, hieromtrent?
groet rbos
is het een inderdaad kwestie van oude olie, dan lijkt me dat een simpeler oplossing?
nog nieuwe ideeen, hieromtrent?
groet rbos
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 jun 2007 20:36
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 71000
Locatie: Eindhoven
Olie verversen kan nooit kwaad. Verder kan ik er geen amtwoord opgeven. Nadat de auto gerepareerd is, is hij na een week totall loss gereden door een auto die er achterop reed.. Wel de ervaring dat hij in die week lekkerder reed als ooit.
AX 1.1tge gris aluminium
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
C5club Rookie


Laatst heb ik de olie van de automaat ververst; 3 vd 5,5(?) liter. Hierna is de bak nog eenmaal in noodloop gekomen. Hierop heb ik bij een automaten specialist de foutcodes uit laten lezen (voor het eerst in 6 jaar):
code001: Slipping (clutch brakes)
code002: Pressure regulation (difference setting) Intermittent fault
code003: Multifunction switch signal (MFS)-Intermediate position
Druksensor leek in orde. Stand gaspedaal varieert tussen minimaal 6% en maximaal 88% (?)
Op basis van code0002 vermoed ik nu een fout in het drukregelventiel. Na resetten is het probleem nog niet weer opgetreden. Ik heb het idee dat de nieuwe olie de bak minder gevoelig maakt voor de beschreven storing. Ik denk er derhalve over om de olie (niet zo duur) nogmaals te verversen om zo de concentratie verse olie verder te verhogen. Vervangen van het drukregelventiel kan zonder de bak te demonteren. De kosten bedragen echter toch ca. € 500,- ex.
De specialist gaf overigens aan dat olie in de bak na 100.000 km ververst moet worden. Ik heb dit pas bij 190.000 km gedaan.
Heeft iemand suggesties of iets toe te voegen?
m.vr.gr.
Albert-Jan Kamp
code001: Slipping (clutch brakes)
code002: Pressure regulation (difference setting) Intermittent fault
code003: Multifunction switch signal (MFS)-Intermediate position
Druksensor leek in orde. Stand gaspedaal varieert tussen minimaal 6% en maximaal 88% (?)
Op basis van code0002 vermoed ik nu een fout in het drukregelventiel. Na resetten is het probleem nog niet weer opgetreden. Ik heb het idee dat de nieuwe olie de bak minder gevoelig maakt voor de beschreven storing. Ik denk er derhalve over om de olie (niet zo duur) nogmaals te verversen om zo de concentratie verse olie verder te verhogen. Vervangen van het drukregelventiel kan zonder de bak te demonteren. De kosten bedragen echter toch ca. € 500,- ex.
De specialist gaf overigens aan dat olie in de bak na 100.000 km ververst moet worden. Ik heb dit pas bij 190.000 km gedaan.
Heeft iemand suggesties of iets toe te voegen?
m.vr.gr.
Albert-Jan Kamp
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 sep 2006 16:17
Auto: Skoda Superb Combi 3.6 V6
Opties: L&K
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: G
kilometerstand: 126000
Kleur: Bruin
Locatie: Gouda
Gecondoleerd!cafevdb schreef:Olie verversen kan nooit kwaad. Verder kan ik er geen amtwoord opgeven. Nadat de auto gerepareerd is, is hij na een week totall loss gereden door een auto die er achterop reed.. Wel de ervaring dat hij in die week lekkerder reed als ooit.
Huidige voiture:
Skoda Superb Combi 3.6 V6 Laurin Klement (bj. 02-'12)
Historisch overzicht:
C5 Break 3.0 V6 Exclusive aut. (bj. 09-'02)
Renault Laguna V6 Grand Tour Initiale (bj. 2001) (foutje!)
XM V6 Exclusive automaat (berline) (bj. 1992)
CX 25Gti automaat (bj. 1985)
Skoda Superb Combi 3.6 V6 Laurin Klement (bj. 02-'12)
Historisch overzicht:
C5 Break 3.0 V6 Exclusive aut. (bj. 09-'02)
Renault Laguna V6 Grand Tour Initiale (bj. 2001) (foutje!)
XM V6 Exclusive automaat (berline) (bj. 1992)
CX 25Gti automaat (bj. 1985)
rolfbos schreef:gegroet! ik ben nieuw op dit forum, en heb sinds kort hetzelfde probleem. automaat in noodstand. het rare is: soms doet ie t. soms niet. inderdaad, bij scherpe bocht (oprit snelweg). hoogst irritant, bij verder soepel rijdende auto. garage heeft er al eens nwe software opgezet, maar hielp slechts even. komt nu met reparatie van ruim 1000 euro's
is het een inderdaad kwestie van oude olie, dan lijkt me dat een simpeler oplossing?
nog nieuwe ideeen, hieromtrent?
groet rbos
met dank ook aan de suggesties op dit forum:
Heb de olie in de bak in twee etappes laten verversen, in nieuw-vennep (hulde, goede service, vriendelijk volk!), probleem is nu al vijf dagen de wereld uit. afkloppen maar.
C5club Rookie


Zoals reeds vermeld, heb ik een maand of 2 geleden zelf de olie ververst. Ik heb er toen evenveel olie ingedaan als er uit kwam (ca. 3 liter). Dit had niet het gewenste resultaat. De bak ging af en toe (onder de bekende omstandigheden) in noodloop. Naar aanleiding van het gegeven dat de bak alleen koud in de fout gaat en over het algemeen in een bocht, kreeg ik het vermoeden dat er kortdurend te weinig olie toegevoerd zou kunnen worden naar een sensor of klep, met de fout tot gevolg. Dit vermoeden werd versterkt toen ik op een franse site een uitgebouwde bak zag. Het oliekanaal naar het kleppenhuis is niet groot.
Op basis van het bovengenoemde vermoeden heb ik ca. 0,25 liter olie (extra) toegevoegd. Sinds deze ingreep, nu ongeveer 5 weken geleden, heb ik geen last meer gehad. Ook niet bij koud weer en het rijden in een bocht (te weten de oprit waar de bak normaalgesproken altijd in de fout ging). Ik vermoed dat dit kleine beetje extra olie voorkomt dat een sensor of klep (kortdurend) "lucht hapt". Het "lucht happen" kan m.i. leiden tot een foutieve drukmeting, waarop de compu reageert met het overschakelen op noodloop.
Binnenkort ga ik op wintersport. Ben benieuwd of de bak ook bij zeer lage temperaturen goed blijft functioneren.
Op basis van het bovengenoemde vermoeden heb ik ca. 0,25 liter olie (extra) toegevoegd. Sinds deze ingreep, nu ongeveer 5 weken geleden, heb ik geen last meer gehad. Ook niet bij koud weer en het rijden in een bocht (te weten de oprit waar de bak normaalgesproken altijd in de fout ging). Ik vermoed dat dit kleine beetje extra olie voorkomt dat een sensor of klep (kortdurend) "lucht hapt". Het "lucht happen" kan m.i. leiden tot een foutieve drukmeting, waarop de compu reageert met het overschakelen op noodloop.
Binnenkort ga ik op wintersport. Ben benieuwd of de bak ook bij zeer lage temperaturen goed blijft functioneren.

