Lutkenhaus
Lutkenhaus
Vanmorgen de auto weer opgehaald van de Citrodealer. Nieuw spruitstuk, bobine en bogies, kwanta costa .......... rekening volgt nog.

Direct bij het starten kreeg ik weer een uitlaatgas storing, volgens de monteur waren die ochtend alle storingen verdwenen. Hij heeft de computer weer uitgelezen en de luchtpomp (milieu-pomp zoals hij het noemde) gaf een storing. Hij heeft deze via de computer uitgeschakeld zodat hij niet meer werkt. Volgens hem zijn er ook modellen die niet zo'n pomp hebben. Ik belast dus voortaan het milieu iets meer, zo what. Ik krijg de storing in ieder geval niet meer.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ok, houd ons op de hoogte...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Lutkenhaus schreef:
Leuk, allebei Vialle installaties
Weten jullie of dit LPi installaties zijn, dus zonder verdamper en dus met vloeibare inspuiting ?
Het gaat inderdaad om de nieuwe LPi installatie van Vialle, deze is 6 maand geleden gemonteerd. Er wordt beweerd dat bij deze installaties geen backfire meer kunnen voorkomen.

Het gas inbouwbedrijf zegt dan ook dat dit niet veroorzaakt is door de gasinstallatie maar door een zwakke bobine of bogies. Dat zou dus inhouden dat de explosie in de verbrandingskamer zou hebben plaats gevonden en zich via de inlaatklep een weg naar het inlaatspruitstuk zou hebben gezocht. Ik zou zelf eerder denken aan een lek in het gassystem waardoor zich gas in het inlaatspruitstuk zou hebben verzameld. Ik denk dat dit probleem niet op te sporen is en dat het ons een hoop geld gaat kosten. De papieren van de gasinstallatie liggen nog in de auto, ik kan nog niet nakijken wat onder de garantie valt van de gasuinstallatie.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Citroen met de vraag of het mogelijk is dat het inlaatspruitstuk kan exploderen als gevolg van een slechte bobine of bogies. Dezelfde mail is ook verstuurd naar keurings instantie DEKRA. Van Citroen heb ik bericht terug dat het in behandeling is genomen, van DEKRA nog geen reactie.

Ik ga vandaag even langs de dealer voor verdere info. Het plan was om de auto op transport te doen naar de gasboer als de onderdelen binnen zouden zijn, maar van de gasboer begreep ik dat zij het druk hadden en alleen het spruitstuk nodig hadden...........................

meer nieuws later (misschien toch maar eens de polis van de rechtsbijstand er bij zoeken).
Nou allemaal heel triest. Gelukkig heeft de V6 een hele andere bobine constructie dan een 4 cylinder, ik heb 6 aparte bobines. Helaas hebben die op zichzelf ook geen beste naam.
Dat de gasboer in eerste instantie alleen het spruitstuk wil hebben kan kloppen, die sturen ze namelijk op naar Vialle in Brabant daar worden de injectoren geplaatst. Het hele zwikkie komt met de post terug en dan bouwt de gasboer het in.
Ik schat dat hier ook nog kosten van z'n 300 aan zitten.
Citroen NL heeft geen contract met Vialle, dus ik denk dat je van C niets te verwachten hebt qua garantie of coulance.
Wat ik niet snap is day zelfs al is het bobine/bougie dat je toch ook een ontbrandbaar brandstof/lucht mengsel moet hebben wil je tot een plof kunnen komen. Met motor uit en jouw actie van contact aan hoor je zo'n mengesle nog niet te hebben.
Ik denk dat iemand aan de roet in het spruitstuk zou moeten kunnen zien of de brandstof benzine of LPG was, maar ja wat zo'n onderzoek kost...
Laat de garage in iedergeval de kapotte onderdelen aan jou teruggeven !

Houd ons op de hoogte.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Lutkenhaus
Lutkenhaus
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het spruitstuk wat ik heb meegekregen van de garage.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Lutkenhaus schreef: Dit is het spruitstuk wat ik heb meegekregen van de garage.
Is een beetje errug kapot (sorry, eigenlijk geen onderwerp voor een grap).
Mocht je onderzoek willen laten doen, stop het ding dan in een afgesloten plastic zak.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Hoi, nog even je originele post doorgelezen.
Je zou met je kind vanuit Friesland naar een academisch ziekenhuis gaan. Dat is niet voor een loopneus neem ik aan. Alles in orde met je kind ?

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Volgens mij kun je gewoon naar een lab stappen met het spruitstuk in een plastic zak: onderzoek de roet en beschrijf/benoem de aanwezige stoffen. Via gas- of vloiestofchromatografie (no joke) kunnen ze achterhalen welke stoffen daar nog inzitten...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Harm van Beek schreef:Volgens mij kun je gewoon naar een lab stappen met het spruitstuk in een plastic zak: onderzoek de roet en beschrijf/benoem de aanwezige stoffen. Via gas- of vloiestofchromatografie (no joke) kunnen ze achterhalen welke stoffen daar nog inzitten...
Harm, inderdaad, daar dacht ik ook aan, maar welk lab? Het enige dat in mij opkwam was TNO, maar das misschien niet helemaal het goede adres voor een particulier- Iets beters kan ik echter niet verzinnen.
Heeft hier iemand misschien een vrouw/vriendin/tante ofzo die chemisch laborante is bij een instituut dat een beetje overeind blijft in een eventuele civiele procedure ?

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Voor mijn werk heb ik wel diverse clubs benaderd voor zoiets. Oliemonsters laten onderzoeken...

Intertek Caleb Brett of zo
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Harm van Beek schreef:Voor mijn werk heb ik wel diverse clubs benaderd voor zoiets. Oliemonsters laten onderzoeken...

Intertek Caleb Brett of zo
Ok, wat voor de TS om over na te denken.
Kan Rembrant, die zoiets ook heeft meegemaakt, ook meehelpen aan fact-finding ?
Opstelling gasboer ? Opstelling Citroen ?

Gr. Ronald

Ps. Voor leden die zich afvragen waarom ik zo doorhamer: Ik heb twee maanden geleden een Vialle LPi installatie gekocht en een C5 V6 eromheen. Ik heb dus enig potentieel belang.
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
ik wil wel even zoeken en bellen... zeg maar...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Rembrandt
Rembrandt
Ronald,

Ik kan je hier niet mee helpen.
A-technisch als ik ben, heb ik aangenomen dat zoiets bij een LPG-wagen kan gebeuren, zeker als deze meer dan twee ton heeft gelopen.
Naief misschien, maar ik heb dus verder niet doorgevraagd, en gewoon de auto laten repareren. :?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Rembrandt schreef: maar ik heb dus verder niet doorgevraagd, en gewoon de auto laten repareren. :?
Ok dank.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Lutkenhaus
Lutkenhaus
Hoi, nog even je originele post doorgelezen.
Je zou met je kind vanuit Friesland naar een academisch ziekenhuis gaan. Dat is niet voor een loopneus neem ik aan. Alles in orde met je kind ?
Gelukkig alles goed met de kleine, dank je wel.

Ik heb een mail gestuurd naar DEKRA, hier het antwoord:
Dit soort schaden is eigenlijk altijd het gevolg van back-fire.
Back-fire kan ook bij benzinemotoren voorkomen, alleen is de kans hierop
zeer gering.
Vroeger ontstond back-fire doordat het gehele inlaattraject van de motor met
gas gevuld was.
Met de moderne installaties is dit niet meer het geval, het gas wordt
ingespoten vlak bij de inlaatklep van de betreffende cilinder.
Indien een inlaatklep niet goed sluit door bijv. koolafzetting, kan er
gasmengsel teruggeblazen worden in het inlaattraject en daar tot ontbranding
komen.
Ik denk dat het bij uw auto ook het geval is geweest.
Aangezien het om een "mankement" aan de motor van de auto gaat, is de LPG
inbouwer dan niets te verwijten.
Het fenomeen kan zich overigens vaker voordoen, ondanks nieuwe bougies en
bobine.
Alleen een uitgebreid onderzoek met een endoscoop kan uitsluitsel bieden.
Een dergelijk onderzoek kan DEKRA doen, helaas alleen in ons diagnosecentrum
te Uden.

Ik hoop u hiermede voldoende ingelicht te hebben.

Met vriendelijke groet,

DEKRA Expertise


en dit is het antwoord van Citroen:
Wij hebben navraag voor u gedaan bij onze collega's en kunnen u het volgende
tegenbericht sturen:

Het verschijnsel "back fire" komt meestal voor bij auto's welke zijn voorzien
van een gasinstallatie. Echter komt dit ook wel eens voor bij auto's zonder
gasinstallatie, het gasgeven tijdens starten kan dit veroorzaken.

Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Citroen Klantenservice


Echter gas geven tijdens starten doe ik nooit...........

P.s. Als jullie je afvragen waarom ik dit om 2:20u post...... ik wacht op de flessenwarmer :evil:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
:smt017

Even lezen, Dekra en Citroen spreken elkaar deels tegen, deels niet tegen.
Dekra geeft een mogelijke koolafzetting op de inlaatklep de schuld, Citroen de gasinstallatie. Dilemma, dus.

Nu ben ik benieuwd of de TS nog verdere acties wil ondernemen of het hierbij laat.




Last, but certainly not least: gelukkig dat de kleine het goed maakt.
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Plaats reactie