https://www.hbm-machines.com/producten/ ... KZEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;Ik rij alleen in het weekend dus het kan een paar weken duren om uit te vinden of het systeem echt lek is.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
C5club Fan


Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
Koelvloeistof blijft goed op niveau na zo'n 100 km rijden. En heeft waarschnlijk niks met de andere storing te maken, een hardnekkige P0300. Behalve deze geen andere storingen.
Effect auto piept steeds met een uitlaasgas/katalystor storing en loopt onregelmatig stationair. Verder gaat die tijdens het rijden steweds in de noodloop en dat is wel irritant.
Ik heb nog geen idee waar het probleem te zoeken. Ik heb de MAP sensors (ook 1 voor de lpg) schoongemaakt met remreiniger. Er kwam wel iets troep uit.
Voor 2,40 euro een lm327 Bluetooth OBD2 scanner aangeschaft. Deze doet het prima met de mobiel.
De inlaatdruk
motor uit 101 kPa
stationair tussen de 37 en 41 kPa
bij 3000 toeren zo'n 32 kPa
lange termijn bijregeling rond de 15%
Geen idee of dit normale waarden zijn.
Mogelijke oorzaken volgens internet
lpg verdamper membraam
inlaatspruitstukpakkingen
Heeft iemand nog een idee hoe dit aan te pakken zonder de hele motor uit elkaar te halen?
Effect auto piept steeds met een uitlaasgas/katalystor storing en loopt onregelmatig stationair. Verder gaat die tijdens het rijden steweds in de noodloop en dat is wel irritant.
Ik heb nog geen idee waar het probleem te zoeken. Ik heb de MAP sensors (ook 1 voor de lpg) schoongemaakt met remreiniger. Er kwam wel iets troep uit.
Voor 2,40 euro een lm327 Bluetooth OBD2 scanner aangeschaft. Deze doet het prima met de mobiel.
De inlaatdruk
motor uit 101 kPa
stationair tussen de 37 en 41 kPa
bij 3000 toeren zo'n 32 kPa
lange termijn bijregeling rond de 15%
Geen idee of dit normale waarden zijn.
Mogelijke oorzaken volgens internet
lpg verdamper membraam
inlaatspruitstukpakkingen
Heeft iemand nog een idee hoe dit aan te pakken zonder de hele motor uit elkaar te halen?
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
C5club Bikkel


Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
heb je de problemen ook op benzine? dan weet je of het in de lpg zit, nieuwere installaties willen ook nog wel eens vervuilde/kapotte lpg injectors hebben
C5club Fan


Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
De P0300 komt meestal binnen de 2 km, als de auto nog op benzine rijdt.
Map sensor op het inlaatspruitstuk en die op het drooggasfilterhuis schoongespoten met remreiniger. Plus het drooggasfilter vervangen, dat was zo te zien al een hele tjd niet gebeurd. Vandaag 150 km zonder problemen gereden op lpg. Bij het starten piept ze nog wel met een uitlaatgasstoring, Motor loopt ook mooi stationair op lpg.
Ik ga de vacuumslangen eens controlleren en de egr klep en stationairstappenmotor schoonmaken als ik ervoor tijd heb. Misschien dat het inlaatspruitstuk van binnen wat vervuild is maar het schonmaken daarvan is een klus die me wel een paar uren gaat kosten denk ik.
Zijn de pakkingen van het inlaatspruitstuk herbruikbaar? Of moeten er bij montage nieuwe op?
Een ander iets is een revisie van de lpgverdamper. Ik weet niet hoe lang die er al inzit en of dat ooit gedaan is. In ieder geval niet de laatste 9 jaar. Ik weet ook niet of dit na een bepaald tijd noodzakelijk is. De revisie setjes zijn niet zo duur en het lijkt goed zelf te doen, zonder dat er wat afgesteld hoeft te worden.
Al met al heb ik de hoop nog niet opgegeven dat de storing op te lossen is.
Map sensor op het inlaatspruitstuk en die op het drooggasfilterhuis schoongespoten met remreiniger. Plus het drooggasfilter vervangen, dat was zo te zien al een hele tjd niet gebeurd. Vandaag 150 km zonder problemen gereden op lpg. Bij het starten piept ze nog wel met een uitlaatgasstoring, Motor loopt ook mooi stationair op lpg.
Ik ga de vacuumslangen eens controlleren en de egr klep en stationairstappenmotor schoonmaken als ik ervoor tijd heb. Misschien dat het inlaatspruitstuk van binnen wat vervuild is maar het schonmaken daarvan is een klus die me wel een paar uren gaat kosten denk ik.
Zijn de pakkingen van het inlaatspruitstuk herbruikbaar? Of moeten er bij montage nieuwe op?
Een ander iets is een revisie van de lpgverdamper. Ik weet niet hoe lang die er al inzit en of dat ooit gedaan is. In ieder geval niet de laatste 9 jaar. Ik weet ook niet of dit na een bepaald tijd noodzakelijk is. De revisie setjes zijn niet zo duur en het lijkt goed zelf te doen, zonder dat er wat afgesteld hoeft te worden.
Al met al heb ik de hoop nog niet opgegeven dat de storing op te lossen is.
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
C5club Fan


Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
De auto toch maar naar een garage met lpg specialist gebracht. Die heeft de benzine injector van cillinder 1 vervangen door een nieuwe en de P0300 is nu weg. Wel vreemd dat er nooit een injector foutcode te zien is geweest.
Alleen lekt de auto wel koelvloeistof aan de rechterkant en vermoedt de monteur dat dat de waterpomp is.
Ik vond op het forum dat het ook een vriesdop zou kunnen zijn. Maar ja, dat is pas te zeggen als de hele zaak bij de distributieriem losgemaakt is.
Als de motor niet loopt lekt er niks uit zo te zien. Bij een warme motor zie ik het druppelen op de rechter stuurstang.
Alleen lekt de auto wel koelvloeistof aan de rechterkant en vermoedt de monteur dat dat de waterpomp is.
Ik vond op het forum dat het ook een vriesdop zou kunnen zijn. Maar ja, dat is pas te zeggen als de hele zaak bij de distributieriem losgemaakt is.
Als de motor niet loopt lekt er niks uit zo te zien. Bij een warme motor zie ik het druppelen op de rechter stuurstang.
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Motormanagement stuurt de injector aan massa, dus kan logischerwijs alleen een eventuele onderbreking zien. Dat was niet aan de orde hier. Het probleem was minder inspuiting door vervuiling van de injector, dit wordt wordt herkend aan de krukassnelheid. De bijbehorende foutcode is dan P0300.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
