Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 kachel word koud. (is weer warm!!!!) 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud.
hallo Ikke,
Ja dat zag ik ook en heb het al geheel los gehad. Zat bij mij niks achter, of in elk geval geen duidelijk herkenbare sensor en ventilatortje. Zoals wel het geval is bij de sensor bij de asbak. Navraag dealer leverde op dat dat de ruimte en de opening was voor de Citroen microfoon bij de tel/radio combinatie.
Johan


03 feb 2008 10:36
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11350
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud.
JHV schreef:
hallo Ikke,
Ja dat zag ik ook en heb het al geheel los gehad. Zat bij mij niks achter, of in elk geval geen duidelijk herkenbare sensor en ventilatortje. Zoals wel het geval is bij de sensor bij de asbak. Navraag dealer leverde op dat dat de ruimte en de opening was voor de Citroen microfoon bij de tel/radio combinatie.
Johan
Inderdaad bij de verlichting/spiegel zit mijn microfoon van de tel.
:smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


03 feb 2008 20:45
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud.
De afgelopen dagen nog wat proeven uitgevoerd. Daar heb ik ook voor jullie straks nog een vraag over.
Ik ben begonnen met het afplakken van de sensor boven de asbak. Maakt niks uit, de kachel wordt gewoon kouder en kouder en kouder. Daarna warmt hij alleen maar bij door hem 2 of 3 graden omhoog te gooien. Om daarna weer kouder te worden.
Gisteren met buiten een graad of 3, alle ramen open en wachten tot ik zittend in de auto visioenen kreeg van de elfstedentocht. Ook dan gaat de kachel bij de instelling op 21 of 22 niet warmer blazen. Niet op eco, niet op auto en niet op geen van beiden.
Oke, de volgende: na een rit deze ochtend heen en weer naar Groningen: de kachel wordt op de heenreis al kouder, in Assen terug voelen aan de slangen van en naar de radiateur en de kachelradiateur. De 1e bovenste is warm. De slang met de ontluchtingsdop naar de kachelradiateur voelt niet meer dan lauw aan. Eerder koud. Hoe is dat bij die van jullie??
Kom ik dan uiteindelijk toch terug op Johans O opmeking over de thermostaat?
Woensdag aan de lexia en donderdag vervangen ze de thermostaat. Ik wacht verder nog weer even af.
Ben wel nieuwsgierig naar de temperatuur van jullie slangen naar radiateur en kachelradiateur.

Na al die elfstedentoch visioenen heb ik maar eens die heerlijke Weduwe joustra uit de kast gehaald. Nee geen lijk in de kast :smt003 , maar gewoon de lekkerste berenburg.
johan


04 feb 2008 12:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42
Berichten: 305
Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud.
bij mijn C5 is het zeker na een lange rit eigenlijk niet verantwoord met de blote handen aan de slangen te komen, zo heet zijn ze; dit geldt toch ook wel voor de slangen naar de kachelradiateur. Temp. meter koelsysteem op dashboard staat dan exact in het midden (staat ie na opwarmperiode altijd). Als ik jouw verhaal zo lees dan ligt de conclusie denk ik voor de hand: thermostaat van koelsysteem staat continu open en motor komt niet op bedrijfstemperatuur. Snel (laten) vervangen want afgezien van de onaangename temp. binnen is het slecht voor de motor!

Hans


04 feb 2008 12:54
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud.
Hans,
Het rare is juist dat in het begin, na het rijden en de kachel nog warm aanvoelt binnen, de slangen naar de kachelradiateur wel warm zijn, of althans warmer. Misschien dat de extra bijverwarming dan nog wel werkt. Tot nu toe nog geen wantrouwen in de thermostaat gehad (behalve dan nadat johan O. een opmerking over maakte). De temperatuurmeter staat redelijk in het midden, of teminste aan de onderkant van het midden. En hij zwalkt niet heen en weer bij meer of minder belasting van de motor.
Maar ik ben het wel met je eens hoor, niet meer lullen gewoon vervangen. De garage heb ik al gevraagd dit te doen. Willen ze het niet zien als garantie dan doe ik het voor eigen kosten.
Die kosten zijn niks vergeleken met de koude benen irritatie. Niet alleen die van mij maar ook van mijn zeurende medepasagier (lees vrouw, zoon of mezelf wanneer zij rijden)
Johan


04 feb 2008 16:21
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud.
De Lexia leesbeurt is geweest, en de thermostaat is vervangen.
Tegelijkertijd de ADHD ruiten wisser en regensensor uit laten schakelen. Nu weer gewoon een wiswas installatie, heerlijk.
Maar de kachel: heb nog geen lange rit gemaakt, maar op twee ritten van een 20km voelt het wel anders. De buitentemperatuur was zo rondom de 8 a 10graden.
Na het starten blies de kachel met de stand op 21 graden, niet heel veel warme lucht snel na het starten. Wel een lekkere warme lucht, maar minder heet dan tot voorkort.
Na een 15 a 20 km merkte ik dat de uitblaastemperatuur prettiger aanvoelde, hield de temp gewoon op peil in de auto. En de uitstroom bij de voeten was warmer dan in het dashbord.
Positief, positief etc. Nu nog afwachten op de langere ritten en een lagere buitentemperatuur.

Iets anders nog: onze zoon en ik zijn beide goed luisteraars en voelen ook veranderingen in de motor etc. Mijn vrouw heeft ook dat ze wel veranderingen voelt maar kan dat niet direct aan iets koppelen.( bij de vorige auto klaagde ze opeens over de koppeling, en het rare anders optrekken. De koppeling was goed, de BDP sensor en mapsensor was vuil/stuk waardoor optrekken heel anders was)
Los van elkaar vonden we de motor(nu van de C5) iets stiller, en wat soepeler optrekken.
Ik hoop dat het vervangen van de thermostaat het idd was, en al deze leuke zaken nu opleverd. De uitblaastemperatuur voelt nu aan als een temp om de binnentemperatuur op peil te houden ipv te koelen.
Maar de eerste lange rit zal duidelijkheid brengen.
Johan


08 feb 2008 14:20
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud.
Het is bijna ongelooflijk. De kachel houdt nu de auto op temperatuur, op ritten van 25 km.
Maar de motor draaid gewoon echt beter. Rustiger en stiller.
Om en nabij de 2000 toeren zat er altijd een versnelling/vertraging in de motor. Hij sputterde geoon een beetje, ook stationair. Nooit echt opgevallen, maar wanneer ik het vergelijk met nu valt het des te meer op. Ik heb ergens (dat van die 2000toeren) gelezen dat dat zou komen door een plunjer van de brandstofpomp die extra ingeschakeld werd. Maar ook dat is nu weg, de auto rijdt bij 50 en 2000 toeren, 70 en 2000toeren veel rustiger en stiller.
Lang leve de thermostaat dus.
De stand van de meter in de auto is nagenoeg hetzelfde, wel iets hoger maar dat is weinig.
Johan


En was de eerste reactie van onze forum dealer over de thermostaat de oplossing.


09 feb 2008 16:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud. (is weer warm!!!!)
Dus conclusie:

Bij enige twijfel over de thermostaat : vervangen. Hij gaat makkelijk kapot (of functioneert tenminste niet optimaal)

Hij is van invloed op :
  • de kachel, behaaglijk op langere afstanden
  • Goed lopen van de motor (mn ihgv net niet lekker lopen)
  • De werkingsgraad van de katalysatoren (alleen relevant als je een euro IV motor hebt die ook een lambda sensor heeft na de katalysator en daarop storingen geeft)

Kosten: ding zelf is 3 tientjes, afhankelijk van je motor is het tot een uur arbeidsloon

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


11 feb 2008 13:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud. (is weer warm!!!!)
Ok,

Thermostaat vervangen. daarvan hebben we er maar 1 aan boord??

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


11 feb 2008 13:43
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud. (is weer warm!!!!)
Klopt, gewoon vervangen. Ook al geeft de garage aan dat het niet de oorzaak is of kan zijn.
Bij de HDI lijkt me het prima zelf te doen overigens.
Het frapantie is dat ik in het begin dit al had gewild. Maar de garage gaf aan dat uitlezing met hun uitleesaparatuur geen probleem had aangegeven. Ook de sensoren waren allemaal goed en gaven goed aan. De koelwatertemperatuur zou ook goed zijn. De laatste uitlezing bij een franse auto specialist(met lexia3) gaf daar bij warme motor van de snelweg 65 graden aan, en buiten was het een graadje of 8. Maar ook een onjuist aangeven temperatuur op het dashbord van de temperatuur meter!!!!!! Die storing zou echter wel vaker voorkomen, misschien de thermostaat vervangen de oplossing??????

Eigenlijk gaf de Lexia aan dat alles goed was, een monteur verving de thermostaat.
Hij kwam, hij zag, hij greep in en overwon de kou.

Volgens mij is er maar 1 thermostaat aan boord. Bij de HDI de bescherm/geluidskap er af, en dan zie je het thermostaathuis al op het blok zitten. Er gaat vandaar een waterslang naar de radiateur.
Benzine weet ik net.



Misschien eens een techinsche meeting organiseren waar deze dingen in lopende band constructie vervangen kunnen worden. Ik kan wel zorgen voor twee bruggen en de thermostaten, en het koelwater. In Assen uiteraard.
Johan


11 feb 2008 13:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud. (is weer warm!!!!)
Johan, er lopen op dit forum twee klachten:
1. De water- en daardoor olietemperatuur loopt niet op tot fatsoenlijke waardes.
2. Na enige tijd wordt het interieur kouder dan ingesteld.
Ik had last van beiden in onze grijze. Ik heb de termostaat van de week laten vervangen en het werkt voor 1. De wijzer(s) lopen veel sneller op en de interieurtemperatuur loopt ook sneller op.
Maar voor 2. helpt het geen zier, het wordt nog steeds koud in het interieur na 30-60 minuten.
Maar ik kan het je gekker vertellen:
Onze blauwe heeft met de originele termostaat nog steeds goede water en olie temperaturen EN wordt ook niet kouder in het interieur.
Onze vorige groene had ook goede water en olietemperaturen MAAR werd wel koud in het interieur na 30-60 minuten.

Ik ben het spoor bijster,

Gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


14 feb 2008 23:41
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud. (is weer warm!!!!)
Komt het niet omdat, door een storing in bijv. de temperatuurvoeler, na een tijdje de airco in werking treedt en koude lucht gaat blazen? Dan wordt de kachel niet zozeer koud, maar koelt de airco, hoewel dat misschien hetzelfde voelt. Dat zou getest kunnen worden door, zodra er koude lucht uit de roosters komt, op 'eco' over te schakelen; dat is immers de stand waarin bij de climate control de airco niet in werking zou moeten treden.
Ik bedenk maar wat, hoor. Ik heb de airco a¼berhaupt nog niet gebruikt, omdat ik de auto pas sinds november heb. Hoewel ik ergens heb gelezen dat ook in de winter af en toe even kort de airco aan gaat om uitdroging te voorkomen (?!). Volgens mij heb ik dat ook wel eens gevoeld, dat gaat, in de automatische instelling, kort even de 'windrichting' van het raam naar je gezicht. Misschien dat die instelling is gestoord, en doet ie dat te vaak. Overigens: bij mij werkt de kachel verder prima.
Peter


15 feb 2008 10:35
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud. (is weer warm!!!!)
peter ouwerkerk schreef:
Komt het niet omdat, door een storing in bijv. de temperatuurvoeler, na een tijdje de airco in werking treedt en koude lucht gaat blazen? Dan wordt de kachel niet zozeer koud, maar koelt de airco, hoewel dat misschien hetzelfde voelt. Dat zou getest kunnen worden door, zodra er koude lucht uit de roosters komt, op 'eco' over te schakelen; dat is immers de stand waarin bij de climate control de airco niet in werking zou moeten treden.
Ik bedenk maar wat, hoor. Ik heb de airco a¼berhaupt nog niet gebruikt, omdat ik de auto pas sinds november heb. Hoewel ik ergens heb gelezen dat ook in de winter af en toe even kort de airco aan gaat om uitdroging te voorkomen (?!). Volgens mij heb ik dat ook wel eens gevoeld, dat gaat, in de automatische instelling, kort even de 'windrichting' van het raam naar je gezicht. Misschien dat die instelling is gestoord, en doet ie dat te vaak. Overigens: bij mij werkt de kachel verder prima.
Peter


Peter, dat is inderdaad de vraag. Waar ligt de oorzaak ?
JHV heeft echter hier gemeld dat het bij hem ook kouder wordt ZOWEL met de ECO mode aan (dus aircocompressor geforceerd uit) ALS in AUTO stand (waarbij de aircocompressor aanslaat indien nodig).
@JHV, je gaf aan dat je de temperatuursensor (boven asbak) had afgeplakt als proef.
Heb je ook de hypothese van ex-roosje onderzocht ? Die stelt dat de temperatuursensor van de achterkant langzaam wordt opgewarmd door lampjes in het dashboard die aan de achterzijde hun warmte afgeven.
Het thermisch isoleren van de temperatuursesnor aan de achterzijde zou dan moeten helpen.
Jij bent nogal handig.... :mrgreen:

Gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


16 feb 2008 00:47
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud. (is weer warm!!!!)
Ronald,
Het spijt me voor je, maar ik ga er helemaal niks meer aan doen.
We hebben net een rit van een 2000km achter de rug, in Stuttgart en Colmar vrienden bezocht.
En de kachel deed het naar onze verwachting goed. ja ja ik heb het al even afgeklopt.
Het is heerlijk om te voelen dat de temperatuur uit de openingen in het dashbord helpen de temperatuur in stand te houden die overeenkomt met de ingestelde temperatuur.
En niet zoals hiervoor dat hij de buitenlucht vrij naar binnen liet komen.
Wat ik wel merk is dat er een verschil in temp is tussen lucht uit de openingen tegen de voorruit aan of direct gericht op je lijf. Die is gewoon wat koeler van temperatuur. Dus de blazer bij de voeten en op het raam zijn warmer dan de midden in het dashbord zittende blaasmonden.
Wanneer alleen de middenblazers open zijn voelt het gewoon dus kouder dan met de voeten en de raam blazers open.

Maar we zijn tevreden over de kachel en de temperatuurinstelling. Buitentemperaturen van +10 tot -6 gehad, en steeds tevreden. Dus ik ga niks meer afplakken of thermisch isoleren oid. Ik ben tevreden. En ga nu lekker lekker slapen.
Johan


17 feb 2008 23:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kachel word koud. (is weer warm!!!!)
Ronald schreef:

Heb je ook de hypothese van ex-roosje onderzocht ? Die stelt dat de temperatuursensor van de achterkant langzaam wordt opgewarmd door lampjes in het dashboard die aan de achterzijde hun warmte afgeven.
Het thermisch isoleren van de temperatuursesnor aan de achterzijde zou dan moeten helpen.
Jij bent nogal handig.... :mrgreen:

Gr. Ronald


Mijn hypothese kun je testen door de dashboard verlichting eerst maximaal en daarna een keer minimaal te zetten. Dat zou verschil moeten maken in effect.

Maar ik moet zeggen dat bij mij de thermostaat enorm geholpen heeft. Wel herken ik dat de wagen nu eenmaal uit de dash roosters koelere lucht blaast als bij de voeten. En dus kan het nog steeds kouder aanvoelen , dan je zou zeggen bij 23 graden.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


18 feb 2008 14:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.