Nog even een aanvulling op Pieter

:
* : Het FaP raakt iedere 500km vol met roetdeeltjes, een standaard verbrandingscylcus met hoge temperatuur brandt het dan schoon (regeneratie) Eolys wordt vanuit een apart tankje bij iedere tankbeurt in de brandstof tank gepompt, het verbrandt in de motor gedeeltelijk, maar belangrijker, het komt ook in de roetdeeltjes terecht, zodat deze tijdens regeneratie makkelijker verbranden.
* : De auto geeft een waarschuwing
minimum peil Diesel Dope ( of :
peil diesel additief laag ) Dit geeft aan dat je Eolys bijna op is.Een setje bij de dealer met 5L kost
+ 70EUR. Inclusief een setje slangen en een opvangflacon, moet wel vanonder de auto bij het Eolys tankje kunnen komen. Daarna moet de BSI gereset worden (anders blijft de melding) en verteld worden hoeveeel Eolys er bij is gegaan , je zet de teller weer op nul.
* : Bij auto's van voor medio 2002 is dit iedere 80.000-100.000km. Daarna is de levensduur ~120.000km. Het zou standaard bij de 80.000km beurt uitgevoerd moeten worden. Bij deze standaard procedure hoort ook het vervangen van het FaP-filter.
* : Maar de procedure die de dealer roetfilter vernieuwen noemt hoeft niet per se het vervangen van het roetfilter in te houden. De procedure die ik ( zie : #1 ) heb laten uitvoeren is een speciale regeneratie. Deze is bedoelt om aangekoekt roet en as deeltjes er uit te krijgen, die na de normale regeneratie blijven hangen.
* : het FaP-filter zelf is een tussenstuk in de utilaatpijp (dikke bak tussen pre-katalysator en post-katalysator, met pijpen eraan voor de druk sensoren.
#1 : Aan de lexia hangen en vervolgens de optie FAP-filter regenereren kiezen ...Vervolgens gaat de auto langzaam warm draaien , als de olie op temperatuur is gaat het toerental flink omhoog ( in mijn geval 4000 rpm ) en wordt het Filter schoongeblazen ..... computer berekend hoe lang en welk toerental , vervolgens zakt deze weer langzaam naar normale waarden en komt er geen
zwarte rook* meer uit het systeem ( 'schoon' ) .... klaar
*Zwarte rookwolken zijn het gevolg alsook een extreem heet uitlaatsysteem , kortom na een tijdje komt er rook uit alle hoekjes en gaatjes en denk je werkelijk dat je C5 in de fik staat , vandaar niet aan te raden om te kijken ( of juist wel ) ...

Zie ook :
FAQ