kachel word koud. (is weer warm!!!!)
Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Had even niks verder te doen en ben gaan googlen op mijn probleem en HDI motoren. Tot mijn verrassing kom je dan meerdere keren hetzelfde tegen. Soms bij een Peug 307, 406 of een 605. Maar ook bij een C5, Xantia, Picasso. Geen duizenden tegelijk, maar ze zijn er. Met dan verhalen van dealers die niks konden vinden en dat men er mee moest leven. Bij enkele auto's is het dus erger dan bij anderen, meen ik daaruit te mogen concluderen. Ook een technisch verhaal gelezen dat dit zich alleen voor zou doen bij de HDI motoren tussen de 0 en de +9 graden buiten temperatuur. En dat klopt met mijn waarneming. Er stond verder een heel verhaal over het rendament van de HDI motoren en daardoor extra verwarming die noodzakelijk zou zijn voor de kachel. In mijn hoofd, die gewend is veel te brainstormen, komt de gedachten op of het mogelijk zou zijn, zo te maken is, dat de elektrische bijverwarming met de hand (extra) aan en uitgezet zou kunnen worden. Natuurlijk nadat eerst de thermostaat is vervangen en de vacuumslang en de verwarming is bekeken. JOHAN, help me eens? Zou dat mogelijk zijn om een dergelijke schakeling te maken? Of valt dat in de categorie leuke ideeen en storm nog maar even verder? Zou het een sensor kunnen zijn die de extra bijverwarming in en uitschakeld die een te grote ruimte heeft tussen in/uit en uit/in schakelen heeft? En waar zit deze sensor? Johan
|
15 jan 2008 16:01 |
|
 |
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Jij bedoelt dus eigenlijk een standkachel die je tijdens het rijden bij- en af kan schakelen....Moet niet een al te grote opstakel zijn, dacht ik zo.
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
15 jan 2008 16:07 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Was het niet zo dat bepaalde HDI-motoren werden voorzien van electrische verwarming t.b.v. interieurverwarming? Meende daar ooit iets over gelezen/gezien te hebben.. maar waar??? 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
15 jan 2008 16:28 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
En dan zou het inderdaad mogelijk kunnen zijn dat o.b.v. buitentemperatuur wordt bepaald of die bijgeschakeld moet worden.
En dan zou inderdaad die sensor de hik kunnen hebben.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
15 jan 2008 16:40 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Hoe test ik dat? De buitentemperatuur geeft hij wel goed aan, gecheckt bij temperatuuraangevers buiten bij bedrijven etc. Johan
|
15 jan 2008 23:38 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Is het niet logischer zulks in het koelwater- c.q. verwarmingscircuit te zoeken? Daar wordt bepaald of de watertemperatuur voldoende snel opwarmt.
Ik meen gelezen te hebben dat ivm het hoge rendement en dus de relatief geringe warmte-inbreng in het koelwater deze electrische verwarmers waren bijgeplaatst...
Wie weet het?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
16 jan 2008 00:04 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Harm, Komt de opmerking van naamgenoot Johan over thermostaat weer boven water. Ga dat eerst maar eens laten doen voor ik er verder in duik. Deze ochtend zag ik dat de motor er wat langer over deed om warm te worden. Althans de meter bleef wat lager staan. Waar staat deze meter bij jullie, bij mij op 30 a 40 % van de totale range vanuit blauw. Johan
|
16 jan 2008 14:12 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Voorzichtige Yes, yes, yes. yes. De opmerking van Oldenhage over vacuumregeling klep boven spruitstuk lijkt de oplossing Deze middag zelf de kap eraf gehaald en mijn blik over het blok en de slangen laten gaan. En zie daar: er loopt een vacuumslangetje naar die RVS pijp boven het spruitstuk. Voor een deel een hard plastiek leiding, en het laatste deel van rubber. Laat dat laatste deel van rubber nu voor de helft doorgescheurd zijn! Er zit een soort van regelklep in een huisje (op afstand lijkt het wel een benzine pompje) en vanuit dat huisje loopt dus een aansluititng waar de rubber slang op zit. Net in de bocht was dus de rubber leiding voor de helft doorgescheurd. Snel naar de garage, die hebben ter plekke de rubber leiding vervangen. Daarna een stuk gereden, geen 90 km of zo. Maar wat me opviel was dat de kachel lekker constant warm blies en snel regaeerde op 1 graad hoger instellen. Ik ben (nog wel voorzichtig) heel erg blij en in blijde verwachting. Ik hoop dat dit het was. Johan
|
16 jan 2008 18:33 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: kachel wordt koud.
Ga er maar vanuit dat je het dan zelf opgelost heb..  wat betreft de extra verwarming, er zit een blokje in het koelsysteem van aluminium met daarin 4 gloeibougies, deze verwarmen het koelwater bij.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
16 jan 2008 21:22 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Dank, dank. Maar ben ik nu zo slim of was de garage niet zo handig/slim. Ik kan me soms gewoon verbazen over het feit dat simpele veroorzakers over het hoofd worden gezien. Een lek vacuumslangetje tegen het schutbord zie je toch gewoon. Maar ja ik ben dan ook niet gehinderd door kennis van zaken over al het moderne auto gedoe en ontwikkelingen. Mijn basis kennis is nog steeds opgebouwd met de 2cv, dyane, ami, gs etc. In die tijd werkte ik als leerling monteur(veel vloer vegen en gereedschap aangeven dus) even in een citroen garage. Maar daar heb ik nog wel van "ouderwetse" monteurs leren luisteren naar een motor, en zoeken naar mechanische storingen en signalen. Aandacht en tijd, die heb ik natuurlijk ook gratis te bieden, terwijl uren in een garage duur zijn. Is geen verwijt maar als realiteit bedoelt. Even een zijweggetje, maar in mijn vroegere werk, (personeel en organisatie en arbeidsbemiddeling,) en nu in mijn reikipraktijk, kom ik dat ook vaak tegen. Aandacht en tijd is al een deel van het zoeken en vinden van een probleem. En een oplossing dus. Ik hoef nu de kachel weer lekker warm is niet meer met geitenwollen sokken naar mijn werk. Is goed voor de beeldvorming Johan
|
17 jan 2008 13:35 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Helaas toch nog een negatief geluid, niet over de kachel hoor. Maar ik was deze middag bij de C-dealer en vertelde daar mijn bevindingen en dat ik het opgelost had. Ik heb het gevoel dat ik niet geloofd werd. En daarna gaf een van de monteurs aan: "O, heeft dat slangetje dan met de kachel te maken, nou dat weet ik zo net nog niet hoor". Ik geef in allerlei instellingen oa trainingen omgaan met agressie, ik heb hier een prachtig voorbeeld om mee te nemen naar een praktijk/oefen situatie. Zo'n groot verschil tussen woorden en boodschap zal moeilijk spelen zijn. Maar ga het proberen. Het is een dealer/garage die echt om de hoek zit, dat is handig in gevallen van nood. Maar waar ik de auto kocht is vriendelijker en prettiger. Het zal wel weer mijn man in Beilen(Fieten) worden voor groter onderhoud. Ik voel me gewoon niet prettig in zo'n bedrijf. Mijn vrouw werkt in Groningen, maar weer eens terug naar BM, of die andere, misschien. Johan
|
17 jan 2008 19:56 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Helaas, deze middag werd de kachel weer gewoon koud. Buiten een 9 graden, de kachel binnen van 20 naar 25 gezet om nog wat warme lucht binnen te krijgen. Misschien toch de thermostaat vervangen? Bij het googlen kwam ik de site van mobikit tegen, met ifo over de HDI motor, http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_4/N ... _4%2f54%2fDaar las ik dat de motormanagement computer en de software daarop oa de verwarming van de koelvloeistof in de kachelradiateur regelde. Zou het zin hebben om te checken of de laatste versie van de software er wel op zit? En wat kost dat? Dat kan de garage waar ik de auto kocht niet, dus even langs de dealer in Groningen. Kan een wat slechter wordende accu misschien ook deze problemen geven. Verder merk ik niet dat de accu slecht zou zijn, maar een van de basis voorwaarden voor het regelen van de extra verwarming is bv dat de accu 12v moet afgeven. Kortom, nog even doorbijten denk ik. De koude is wel duidelijker en sneller aanwezig dan de vorige keren. Zou het ook kunnen dat grote verschillen in de buitentemperatuur de ene of de andere dag, deze problemen geeft?. Johan
|
27 jan 2008 22:42 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: kachel word koud.
heb je dat ene slangetje intussen nog eens geinspecteerd? Misschien zit het op een zodanige plaats dat het nu weer gescheurd is...
|
27 jan 2008 22:55 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Tuurlijk is die slang nog heel, heb ik net 5 minuten geleden naar gekeken hoor.  Heb ook net even gebeld met een andere Citroen dealer dan hier in de stad. Die gaat met de Lexia aan het lezen op software en de thermostaat vervangen, op mijn eigen kosten. Maar wel even in overleg met de garage waar ik nog garantie heb. Wanneer er iets stuk is of niet helemaal goed stap ik wel weer naar de garage. Dan maar naar groningen. De dealer hier voel ik me niet prettig, geen idee of concreet iets waarom. Ik houd jullie op de hoogte, mocht ik niet meer reageren dan ben ik bevroren. Het plan om te kijken bij de Elfstedentoch die binnenkort echt is, hebben we maar even in de koelkast gezet, te koud. Voorlopig eerst maar even naar de cursus breien,voor grote warme sokken, en haken met Truus en Lamberta. Johan
|
28 jan 2008 15:43 |
|
 |
Nodri
|
 Re: kachel word koud.
|
28 jan 2008 18:59 |
|
 |
|