Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Repareren achterrem 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 jul 2006 00:23
Berichten: 34
Woonplaats: Bodegraven


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Repareren achterrem
Bij mijn C5 (Hdi 2002) blijft soms de rechter achterrem hangen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van het vervangen van de remblokken waarbij bij het terugdrukken vuil in een (de "binnenste") van de cilinders is gekomen. Om het euvel te verhelpen moet ik de achterremklauw demonteren. De twee pasbouten waarmee de klauw bevestigd is en die tevens de klauwhelften bij elkaar houden zitten door corrosie vast. Dit schijnt vrij vaak voor te komen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zitten de bouten (over het algemeen) vastgeroest in de klauwhelften of in de draad? Hoe moet ik dit aanpakken?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Albert-Jan Kamp


13 aug 2006 21:45
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb geen ervaring met de C5 op dit gebied, maar de BX en Xantia hebben hetzelfde (iets minder fraaie) systeem. Alleen kan ik me van de BX niet herinneren dat het zo extreem was, ik heb ook wel begrepen dat het bij de Xantia en C5 eerder verslechterd is.

De bouten zitten door de corrosie klem in de gaten, maar ook het schroefdraad kan behoorlijk vastzitten. Het devies, rustig met goed gereedschap (passende dop met wringijzer of goede ratel) losdraaien, geleidelijk de kracht opvoeren, door klappen geven is het risico groter dat de bout afbreekt. De klauw zelf kan door de corrosie al scheef op de draagarm zitten.

Ik gebruik zelf deze set en bevalt uitstekend.

Afbeelding

Wanneer je de zaak los hebt, het aanlegvlak op de draagarm goed schoonmaken en vlakken. Ik zou je willen adviseren de bouten te vervangen. De kans op breuk bij vastdraaien is ook behoorlijk groot.

_________________
Pieter van Lenten


13 aug 2006 23:30
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 jul 2006 00:23
Berichten: 34
Woonplaats: Bodegraven


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Beste Pieter,

Bedankt voor je advies. Weet je ook wat te doen als een van de bouten breekt? Ik vermoed inproviseren?
Als je de klauw er afneemt liggen de helften volgens mij los van elkaar. klopt dit? Kun jij de helften weer lekvrij op elkaar krijgen?

m.vr.gr.
Albert-Jan


14 aug 2006 21:37
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Inderdaad improviseren. bijvoorbeeld een gat boren in het boutdeel dat er nog inzit. Kijk uit dat je het schroefdraad van de draagarm niet beschadigd dan een tegendraadse tap erin draaien. Andere optie is een moer erop lassen en dan daarop losdraaien.

Wat betreft het terugmonteren, alle aanlegvlakken goed reinigen en het rubber ringetje bij het oliekanaal houd de olie binnen, mits de bevestigingsbouten stevig genoeg vastzitten.

_________________
Pieter van Lenten


14 aug 2006 21:56
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
je moet gewoon de remblokken laten zitten( boutje waar de remblokken mee vast zitten) als je de rem tang er af haald
dan hoef je hem later niet te ontluchten.
en verder zitten de bouten heel erg vast maar ik heb nog nooit gehad dat het brak en meest loopt het aan omdat de remtang er scheef op staat dus de remtang er af pakken schoon maken er weer op zetten en dan pas de remblokken er uit en goed schoon maken


15 aug 2006 21:27
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 jul 2006 00:23
Berichten: 34
Woonplaats: Bodegraven


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Allen hartelijk bedankt. Het is inmiddels gelukt zonder dat de bouten afbraken.

m.vr.gr.
Albert-Jan Kamp


10 sep 2006 11:30
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
kamp schreef:
Allen hartelijk bedankt. Het is inmiddels gelukt zonder dat de bouten afbraken.

m.vr.gr.
Albert-Jan Kamp


Geweldig!!

Ik heb net nieuwe schijven en blokken aangeschaft voor de Xantia. Nu nog de bouten, ik wil ze zondermeer vervangen.

Het wordt donderdagavond of Zaterdag dat het gebeurd.

_________________
Pieter van Lenten


10 sep 2006 13:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.