kachel word koud. (is weer warm!!!!)
Auteur |
Bericht |
Nodri
|
 Re: kachel word koud.
Meten jullie ook de temperatuur ter hoogte van de "voeler"?? Als je een lange tijd rijd dan kan gevoelsmatig de temperatuur dalen! Kun je de temperatuur ook aflezen op de "lexia" of zoiets? Als ik nadenk over regleingen enzo dan lijkt me dat de regeling van de temperatuur wat "aggresief" regelt op het setpoint. Stel de temperatuur eens in op een gewenste waarde, als deze gehaald is druk het setpoint 1 graad omhoog, als de temperatuur aanzienlijk stijgt dan werkt de regeling grof, hij zal hetzelfde doen voor verlaging van de temparatuur. Nadeel van verlaging van de temperatuur is dat koude lucht veel sneller wordt waargenomen en heel snel voor tocht wordt aangezien! Zelftestje? 1. Temperatuur instellen op gewenste waarde. 2. Als temperatuur behaaglijk aanvoelt, deze 1 graad verhogen. 3. Als temperatuur behaaglijk aanvoelt, deze 1 graad verlagen. Nummers 2 en 3 mag je omdraaien.
Je zal merken dat bij een temperatuursverlaging je dit veel sneller opmerkt!
|
10 jan 2008 13:30 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Tja, bij mij werd de kachel waarde 24 gevoelstemperatuur 14 graden. Maar ik begrijp niet precies wat je bedoelt met je opmerking. Vraagt om verduidelijking wat mij betreft. Johan
|
10 jan 2008 16:36 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Nodri zegt dat je een temperatuurverlaging eerder merkt dan een temperatuurverhoging.
Enne Johan, je meet 14graden, de gevoelstemperatuur wordt berekend van o.a. luchttemperatuur en luchtsnelheid...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
10 jan 2008 16:40 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Harm, Had ik het toch begrepen, maar dat van die verlaging en verhoging eerder/later ervaren heb ik mijn twijfels aan. Temperatuur verlaging bij ons ging dus niet over 1 graad lager maar gelijk een 8 graden verschil, en dat voel je echt wel. De opmerking over 24 graden instellen en dan 14 graden uitstroom temperatuur voelen was ook wat cynisch bedoelt. Johan
|
11 jan 2008 00:04 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Sja, cynisme zonder smileys blijft lastig...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jan 2008 08:33 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Klopt Harm, je zou dan eigenlijk mijn hoofd erbij meten zien. Maar daar is geen smiley voor.
Welke smiley gebruiken jullie voor cynisme eigenlijk? Johan
|
11 jan 2008 10:16 |
|
 |
tonny25
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 dec 2007 14:06 Berichten: 281 Woonplaats: Peel en Maas
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Goede morgen,
temp. zo snel mogelijk bereiken, omhoog [verwarmen] warmere lucht. Omlaag [koelen] koudere lucht goed verschil voelbaar logisch toch. denk aan airco in de zomer lucht is ook steenkoud maar dart wil men toch. Auto maakt geen verschil tussen zomer en winter.
Groeten Ton.
_________________ 2de auto MG F 1999 Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
|
11 jan 2008 10:24 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
tonny, Ik heb de hele auto op 19-20 graden, de temp instelling 24-25 en de uitstroom is dan 15 graden. Dat wil ik met een buiten temperatuur van nu 8, vorige week rondom de nul, echt niet zo snel mogelijk bereiken. Ik zal proberen mijn lijste met gegevens hier toe te voegen. Zal even duren, heb het gewoon druk. Johan
|
11 jan 2008 17:10 |
|
 |
Nodri
|
 Re: kachel word koud.
Tja dat schiet niet op, instelling 24 graden, temp in de auto 19 graden, uitblaastemp 15 graden Deze temperatuur had minstens boven de ingestelde waarde moeten zitten om het interieur op te warmen.
|
11 jan 2008 17:50 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
ja, en dat maakt zelfs een hartverwarmende auto als de C5 dan erg koud aanvoelen, dat kan ik je verzekeren Johan
|
11 jan 2008 18:32 |
|
 |
Nodri
|
 Re: kachel word koud.
Winterjasje, handschoentjes, mutsje, shawl, houtkachel, sex met de (een) vrouw, brand, kaarsje enz. Er zijn zoveel mogelijkheden om warm te worden in de auto! Wie heeft de kachel nog nodig??
|
11 jan 2008 18:34 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
In de nacht van 31 op 01 januari hebben we in de auto overnacht omdat ik door de mist, met zicht van een metertje of 4, niet verder durfde te rijden. Een deken was toen genoeg om me warm te houden. De andere tips zal ik ng eens uitproberen Maar de auto is terug van de garage, ze zijn er lang mee bezig geweest en konden helemaal niest vinden waardoor de temperatuur na verloop van tijd zo gaat dalen. Thermostaat, regelkleppen, sensoren, alles was oke. Dus nu ga ik expirimenteren met veranderen van de instelstanden. wat zijn jullie ervaringen met de kouder wordende kachel en instelstanden? Of heeft onze site dealer nog een slimme opmerking om tes te checken cq te vervangen? Zullen we anders proberen een overzicht te krijgen van C5 ers die ook aangeven van de kachel een koude rilling te krijgen. Welk type en orga nummer? Zitten er net als bij een xantia ook ventilatortjes bij de sensoren die de binnentemperatuur meten? De zuigen dan lucht door de sensorhouder. Johan
|
14 jan 2008 19:41 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Ik blijf toch denken aan een niet goed werkende thermostaat, dat ding kost rond de 30 euro... gewoon vervangen. Ik vind het knap dat ze de thermostaat hebben gecheckt. Controleren van een thermostaat gebeurde vroeger in een pannetje op een vuurtje, thermometer er bij en bij de opgegeven temperatuur kijken of ie open gaat/ging. Likkt mij sterk dat ze dat vandaag gedaan hebben. Nogmaals laat eerst een nieuwe themrostaat monteren. Daarna kan je altijd nog naar de voorverwrming laten kijken, dat is een RVS pijp boven op het uitlaatspruitstuk, die wordt geregeld met een klep en vacuum (zo uit m'n hoofd)
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
14 jan 2008 21:48 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Plus natuurlijk de kosten van het plaatsen (wisslet per model, C5 V6 1,3 uur , XM V6 4 uur)
Ik heb dit weekend ook even gemeten . De kachel staat op 23 ingesteld. De temp stijgt naar 25-26, en zakt daarna weer terug naar 23. Hierbij wordt uit de bovenste roosters relatief koude lucht geblazen waardoor je het koud krijgt (helemaal achterin de auto). Helaas was de rit niet langer, want wij krijgen het meestal na een uur koud.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
14 jan 2008 22:30 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kachel word koud.
Johan, Dank voor je ervaringsreactie. Ik had ook al een vraag bij het kunnen checken van de thermostaat. Maar gezien alle elektronica zou het me niet verbasen wanneer je van buitenaf een weerstands verschil zou kunnen meten. Ik heb met de garage afgesproken dat ik nogmaals zou vragen op et C5 forum naar antwoorden, om dan naar hem terug te gaan. Dank voor je tip dus. Heb je ook ervaringen met de sensor(houders), die mogelijk verstopt kunnen zitten? Vanochtend ga ik de stofzuiger daarvoor eens inzetten. Johan
|
15 jan 2008 09:38 |
|
 |
|