Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 EGR klep 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 okt 2007 15:42
Berichten: 8
Woonplaats: Utrecht
Auto: Citroen 2.0 16v Exclusive
Opties: exclusieve
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 96000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht EGR klep
Ik ben in het bezit van een C5 2l met HPI blok, Hierbij zorgt roetvorming in inlaatspruitstuk welke door uitlaatgassen wordt veroorzaakt en via EGR klep wordt geregeld. Mijn inziens lijkt het een oplossing om deze bypass af te sluiten en de klep te laten zitten. Hierdoor zal er geen vervuiling ontstaan en zal de motor vanwege goede luchthuishouding beter lopen en met normale benzine kunnen omgaan. Wie kan dit beamen.


03 jan 2008 21:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep
Redenatie is correct maar:

HPi heeft EGR nodig om NOx onder controle te houden. EGR wordt nl gebruikt om de verbrandingstemperatuur laag te houden doordat het inert is en dus geen zuurstof bevat.



Als je dit weghaalt, dan zal de kat veel sneller verzadigen en de wagen dus vaker in de regeneratie modus terecht komen.

Misschien dus geen aanrader?

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


03 jan 2008 22:55
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep
EGR gewoon afdoppen. Kijk maar eens op http://www.problemcar.nl en zoek maar eens op EGR klep.
Dat ding zit er alleen maar voor het milieu! Wij onze motoren vervuilen met uitlaatgassen en iemand anders koopt een amerikaan van 25 jaar oud en rijd er nog ug jaar mee.
EGR klep laten zitten en afblinden.
Minder vervuiling, lagere temperatuur, betere prestaties.


03 jan 2008 23:01
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep
Nodri schreef:
EGR gewoon afdoppen. Kijk maar eens op http://www.problemcar.nl en zoek maar eens op EGR klep.
Dat ding zit er alleen maar voor het milieu! Wij onze motoren vervuilen met uitlaatgassen en iemand anders koopt een amerikaan van 25 jaar oud en rijd er nog ug jaar mee.
EGR klep laten zitten en afblinden.
Minder vervuiling, lagere temperatuur, betere prestaties.


ALgemeen klopt dat wel (behalve die lagere temperatuur, EGR verlaagt juist de temperatuur omdat het inert uitlaatgas inbrengt), maar dus niet voor een HPI die het nodig heeft vanwege de NOx kat.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


04 jan 2008 21:25
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 okt 2007 15:42
Berichten: 8
Woonplaats: Utrecht
Auto: Citroen 2.0 16v Exclusive
Opties: exclusieve
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 96000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep
Leuk dat hier goed op gereageerd wordt, Ik kan nog niet redeneren betreft uitlaatgassen een verkoelende eigenschap heeft.
Wat gebeurt er als ik de klep afdicht. Geen vervuiling ( roet) NOX katalisator meer regenereren ?
1) Gaat motor HPI beter lopen
2) Raakt Kat sneller defect
3) Komt niet door APK.

Graag jullie mening
Ps Het blijft een mooie techniek met helaas wat haken en ogen.


04 jan 2008 23:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep
Waarom temperatuur lager?

Het idee bij directe inspuiting is dat je lokaal rond de bougie een kleine verbranding maakt. Je maakt feitelijk van je 2l motor een 1l, door het grootste del van de cylinder niet te gebruiken .Dat is zuiniger. Maar dat kun je niet zomaar doen, want in de hele cylinder zit lucht met zuurstof die wil reageren met de benzine. Gevolg: arm schraal mengsel, hoge verbrandingstemperatuur, veel NOx.

Oplossing: schakel een deel van de verbrandingsruimte uit door hem te vullen met inert gas. Ipv een tank met helium mee te nemen gebruik je hiervoor uitlaatgas. Hierdoor kun je de brandstof/zuurstof verhouding goed houden, niet te arm, motor loopt goed en verbrandingstemperatuur loopt niet te hoog op.

EGR heeft bij een HPI dus een adere functie als bij een normale motor. Bij laatstgenoemde wordt vooral uitlaatgas bijgemengd om overbrande resten brandstof alsnog te verbranden. Bij HPI om ondanks arm mengsel toch temperatuur en NOx in de klauwen te houden.

Door deze onverbrande resten ontstaat echter roetaanslag. Een HPI heeft dit nog erger omdat hij meer roet door de directe inspuiting. Als er veel HPI's zouden zijn zou iemand ook daarvoor een roetfilter verplicht gaan stellen!

Mitsubishi schijnt onder coulance bij 100.000km een spruitstuk schoonmaak actie voor de GDI's te vergoeden. Dan wordt ie met cacao doppen gestraald.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


05 jan 2008 17:38
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep
Uitlaatgassen zijn warm en worden nog verder opgewarmd in de cilinder. Gevolg hogere uitlaatgassentemperaturen.


05 jan 2008 19:26
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep
Nodri schreef:
Uitlaatgassen zijn warm en worden nog verder opgewarmd in de cilinder. Gevolg hogere uitlaatgassentemperaturen.


Nope, ze worden niet nog warmer. Ze voorkomen dat er meer reageert in de cilinder en daardoor een lagere temperatuur.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


05 jan 2008 20:08
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 okt 2007 15:42
Berichten: 8
Woonplaats: Utrecht
Auto: Citroen 2.0 16v Exclusive
Opties: exclusieve
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 96000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep
Bedankt voor de informatie, wat betreft de EGR klep kan ik deze niet afsluiten. Roetvorming moet ik maar voor lief nemen en daardoor periodiek inlaatspruitstuk en EGRklep schoonmaken.
Tenslotte heb ik nu een storingsmelding uitlaatgassen.
Dit ontstond nadat ik de motor bij parkeren liet uitslaan waarna het starten moeilijk ging en melding uitlaatgassen werd gegeven.
Resetten door middel van loshalen accu lukte niet en contact aanzetten en min 20 sec wachten en starten hielp niet.
Maar goed, maandag gaat de citroen naar de garage in de Meern ( van Oord ). Heb gelukkig een jaar garantie, Ik hoop dat zij het probleem goed oppakken vanwege deze maand met de Citroen naar Oostenrijk toe te gaan. Neem wel gereedschap mee.( plus universeelmeter ).


06 jan 2008 17:32
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 okt 2007 15:42
Berichten: 8
Woonplaats: Utrecht
Auto: Citroen 2.0 16v Exclusive
Opties: exclusieve
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 96000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: EGR klep
In ieder geval is de garage er druk mee bezig welke veel storingen constateerde. Ze hebben in ieder geval onderdelen besteld waaronder ook de beruchte EGR klep. Vanaf maandagochtend staat hij bij de Citroendealer in de Meern en wordt verwacht dat deze vrijdag gereed is.


09 jan 2008 23:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.