Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
unknown4u
|
 Re: Lekke koppakking
destijds de auto gekocht toen hij 10 maanden oud was met 34 duizend kilometer op de klok.
De kop wordt op dit moment gevlakt. Ook zal ik de kopbouten aan het einde van de tolerantiegrens vastzetten. 225 graden ipv 220. Hopelijk kom ik er dan mee naar de 4 ton. Na bijna een half miljoen kilometer met bij Xantia 1.9D vind ik dit toch een tegenvaller van PSA. Het revisiebedrijf gaf aan dat het niet de eerste was die langskwam. Hij had er al tientallen gehad.
Dus het is een kwaal van de eerste orde die eigenlijk niet had mogen voorkomen.
Nu vervang ik dus ook maar weer de distributieriem na amper 16 duizend kilometer.
Ik neem niet het risico dat ie dadelijk knapt na het opnieuw spannen ervan. Best zonde maar het is denk ik beter voor de portemonnee op de lange termijn.
Het heeft mij ongeveer 5 uur gekost om de cilinderkop te verwijderen en te strippen. Ik ga er van uit dat het monteren een uurtje of 8 totaal in beslag neemt.
Ben blij dat ik het zelf kan en niet de garageuren hoef te betalen. nu blijft het met vlakken en pakkingen en een nieuwe snaar nog enigzins betaalbaar. ongeveer 350 euries. Het vlakken is wel aanbevelingswaardig omdat de afwijking maar 3 honderste is. en dat is bijna niets. De koppakking bleek bij 2 cilinders naar buiten te zijn geperst het waterkanaal in.
Voor de rest ziet het er harstikke mooi en nieuw uit.
Ben erg blijk dat de auto ook als v6 wordt gemaakt. Hou je tenminste voor de viercilinder ruimte over in de motorruimte. Het sleutelt een stuk prettiger kan ik je vertellen..
|
05 jul 2007 20:17 |
|
 |
morro
C5club Newbie
Auto: Sedan type 3 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 70.000
Kleur: Grijs metalic
Naar boven
|
Ik heb gemerkt dat er meer c5-diesels het zelfde euvel hebben. Ik moet alleen weer terug want de motor bouwt nog altijd druk op in het koelwatercircuit. Ik hoop dat het niets ernstigs is. Overigens de cilinderwanden zagen eruit als nieuw, netjes nog alle groeven voor olietransport.
Ik zit momenteel in Frankrijk en wens iedereen nog een prettige en zonnige vakantie. (Ik kan nog gewoon doorrijden zegt mijn garagist)
Stef
_________________ Vanaf febr 2015 c5 type 3, 2 liter automaat sinds 1987 citrofiel (bx-en, xm en C5 type 1)
|
06 jul 2007 09:55 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Op de diverse fora kom ik het ook vaker tegen (C5yahoo, problemcar etc). Maar misschien weer net niet vaak genoeg om van een constructiefout te spreken. Zeker als de slachtoffers al 160K gereden hebt. Dan kun je eerder spreken van een zwak punt. En dat is een gevalletje jammer dan. Zelfs toyota's hebben die wel eens.
06 jul 2007 16:32 |
|
 |
citrohenkie
|
Hoi, ben sinds 4 weken eigenaar van C5 HDi 2.0 110 PK break uit 2003 (135.000 km). Had hier veel positieve zaken over gehoord, heb kennissen die dezelfde auto (lease) hebben gehad waar weinig problemen mee waren. Echter de dag na de APK keuring ( 3 weken in mijn bezit) de eerste maal, ' s morgens vroeg, te laag koelwater nivo(enkele seconden) Garagist zei dat het geen lekke koppakking kon zijn. Na de vulling van KW duurde het enkele dagen voordat er weer deze melding werd doorgegeven. 's morgens weer druk in systeem maar moest naar het werk, na de werkdag wederom te laag KW nivo. Na thuiskomst voorraadvaatje bekeken en daar borrelde het behoorlijk. Conclusie LEKKENDE KOPPAKING meteen naar de garragist die meteen een leen auto regelde en begonnen is met reparatie. Hoelang dit duurt weet ik nog niet, lag eraan of kop gevlakt moest worden.Na mijn 15 jarige periode met de XM ( 2 stuks) is dit dus een behoorlijke domper op mijn vreugde van een andere auto. de periode dat ik in deze C5 heb gereden voldeed hij perfect aan mijn verwachting. Zal na vervangen koppakking ook met veel plezier blijven rijden in deze auto.
grt, een citrofiel
|
13 dec 2007 22:03 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Ik denk dat het gewoon een van de vele kwaaltjes van de C5 is. Bij mijn C5 (2.0hdi) is er bij circa 200k ook een nieuwe koppakking ingegaan. Net zoiets als de koppeling, de scheef gecorrodeerde remklauwen, de talloze achterruiten en de eeuwige ruitenwisserpomp allemaal foutjes in het ontwerp. Maar ja, geen enkele auto is kwaalvrij, de C5 heeft er echter vaak wat meer dan een andere 
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
13 dec 2007 22:19 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Wel jammer dat dit voorkomt, zou eigenlijk niet meer mogen met de hedendaagse technieken! Ik heb er gelukkig geen last van 271000 km op lpg zonder koppakking problemen ! 
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
18 dec 2007 19:52 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
GuidoK schreef: Ik denk dat het gewoon een van de vele kwaaltjes van de C5 is. Bij mijn C5 (2.0hdi) is er bij circa 200k ook een nieuwe koppakking ingegaan. Net zoiets als de koppeling, de scheef gecorrodeerde remklauwen, de talloze achterruiten en de eeuwige ruitenwisserpomp allemaal foutjes in het ontwerp. Maar ja, geen enkele auto is kwaalvrij, de C5 heeft er echter vaak wat meer dan een andere  Terwijl de C5 redelijk hoog scoort in de betrouwbaarheidsstatistieken...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
18 dec 2007 19:58 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Meen je dat? Ik vind de C5 typisch een auto waar veel foutjes in zitten. (vooral de achterruit en ruitenwisserpomp, het is jammer dat citroen hiervan niet het design heeft aangepast zodat het echt verholpen is) Ok, je hoort ook wel eens echte ellendeverhalen over merken als mercedes (in een bepaalde periode), maar ik denk dat een focus of willekeurige japanner een stuk betrouwbaarder is. Frappant is wel dat als je tegen een willekeurig persoon oppervlakkig klaagt over de betrouwbaarheid van een c5 ze altijd zeggen:....jaaaa die bollen hè..... Typisch geen citroenrijder, dat systeem is imo juist een van de meest betrouwbare, en gaat langer mee dan een gemiddelde schokbreker. Ik vraag me echter af als de koppakking vervangen wordt, er ook een ander inkomt dan er origineel inzat (iets ander materiaal of ontwerp). (anders moet die van mij over een jaartje ofzo misschien alweer vervangen worden  ) Het kan natuurlijk zijn dat het koppakkingsprobleem alleen bij bepaalde motoren uit een bepaalde periode bovengemiddeld vaak voorkomt.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
18 dec 2007 20:21 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Er is toch al een topic over de specifieke zwakke punten? motorisch: - EGR klep (alle benzine) - Bobines en katalysatoren (V6) - koppakking (HDI) - Brandstofpomp (HPI)
- Achterremmen - Roest op achterklep - Kachelmoduul - break achterruit ontgrendeling - stuurhuis speling
Diverse forumleden hebben hier ook al eerder mee te maken gehad en zijn vaak garantie/coulance gevallen geweest. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de terugroep acties geweest die voor alle C5 tot een modificatie geleid hebben.
19 dec 2007 12:16 |
|
 |
tinus
|
Sinds kort in bezit van c5 break,exclusive 2.2 hdi, gekocht bij 117000 km, veel gereden eerste weken en ja hoor lekke koppakking, koelvloestofverbruik plus veel drukopbouw, naar citroen dealer gereden waar ze het dus vast hebben gesteld. Terug naar mij garage, garantie ! Gelukkig, direct maar alles vervangen, distributie riem, spanrollen waterpomp , olie enz, Hier hoef ik alleen de onderdelen van te betalen, ben ik voor een prikkie klaar dus, een geluk bij een ongeluk, kan er nu weer 160000 km tegenaan. Ze vonden het niet echt vreemd bij de citroendealer overigens, door die zware en sterke motor , komt er een behoorlijke druk 2 bar op te staan
|
21 apr 2008 21:15 |
|
 |
|