'lo allemaal,
Ik ben nieuw hier, dus sorry als ik wat regels breek links en rechts...zal me zo ook even netjes voorstellen in het desbetreffende onderdeel

Auto:
Mijn vader rijdt een C5 phase 1 110pk HDi (ligne Prestige) met ergens rond de 2 ton op de teller. De auto is van begin 2002 als ik me niet vergis.
Probleem:
Hij heeft het volgende probleem: In de meeste gevallen start de auto goed en rijdt prima. Recentelijk is het gaspedaal vervangen (ging erg stroef namelijk).Maar in ca. 20% van de gevallen gaat na het omdraaien van de contactsleutel de startmotor wel draaien, maar de motor slaat niet aan. Het is een keer voorgekomen dat de motor een enkele slag maakte, maar wat was dus een uitzondering. Mijn vader vermoedt dat het een probleem is met de startonderbreker die de brandstofpomp zou uitschakelen. Een defect aan de brandstofpomp of inspuiting lijkt ons minder waarschijnlijk omdat de auto als ie eenmaal loopt, verder prima blijft lopen onder alle omstandigheden. Opvallend is wel dat het niet-starten vooral (uitsluitend?) lijkt voor te komen als de wagen koud is. Als er al gereden is die dag, dan komt het (tot nu toe) niet meer voor op diezelfde dag.
Ondernomen acties:
De garage raadde aan om het met de reservesleutel te proberen omdat het probleem in de sleutel kan zitten. De reservesleutel (of liever gezegd: de auto) vertoont echter exact hetzelfde gedrag als de eerste sleutel. De auto is voor diagnose naar de garage geweest. Daar is de ECU uitgelezen (geen meldingen) en heeft de monteur de contacten van de kabels van de inspuiting gereinigd. In de garage deed het probleem zich niet voor, maar daarvoor en daarna wel.
Het lijkt erop dat er een probleem is met de startonderbreker en dat het niet sleutel-gerelateerd is. Mijn vragen:
- Komt dit vaker voor? Ik heb wat zitten zoeken op dit forum en op het Citroën-forum, maar nog niets gevonden wat hiermee verband kan houden.
- Is er een separate startonderbrekingsmodule die we evt. kunnen vervangen? Is het logisch dat dat het probleem oplost of is dat echt niet meer dan een blinde gok?
Alle meedenkwerk is zeer welkom. En bedankt voor het lezen