Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 trillen 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: trillen
Balanceren is idd een vak , ... ik ga juist niet naar de dealer omdat hij daarna altijd trilt :oops: , ...
Mooi dat het zo goed als opgelost is , ... :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

26 sep 2007 10:16
Profiel
Antwoord met een citaat
Mijn C5 rijdt op standaard lichtmetaal (type Monza) en Nokian banden (zowel zomer- als winterbanden), e.e.a. gemonteerd bij lokale universele garage.......geen trillingen :D

26 sep 2007 17:13
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: Citroen C5 tourer hdi 2.0 exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerzwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Beste allemaal,
ik heb het volgende verhaal voor jullie betreffende het trillen van de wagen voelbaar in zowel het stuur als de rest van de wagen (105-120km/u).
Augustus 2005 stel ik op vakantie vast dat mijn wagen aan trillingen onderhevig is en tegelijkertijd afwijkt naar de rechterzijde.
Na thuiskomst ben ik mijn garage gaan opzoeken met het idee dat dit eenvoudig op te lossen was met een uitbalancering en een uitlijning. Zo gezegd zogedaan. Nadien bleek dit geen oplossing te zijn wat betreft het trillen, het afwijken naar rechts was wel in orde. (Er werden trouwens geen extreme afwijkingen gevonden volgens de specificaties van Citroen). Ik meld dit aan mijn garagehouder. Hij doet nogmaals een proefrit en vind dat er inderdaad nog een lichte trilling waarneembaar is maar dit blijkt niet ernstig genoeg te zijn voor verder nazicht. Enkele maanden later wordt het mij toch te veel, ik blijf die trillingen voelen. Ik ga terug naar de garage met mijn klacht en na wat discussie wil men toch nog een aantal zaken controleren. Het idee was dat de achteras mogelijk de oorzaak is van het probleem. Door wat gemeet en geregel had men besloten de hoogteregeling een beetje aan te passen zodat de wagen anders gespoord is. Weerom volgens mijn gevoel geen verbetering, zelfs slechter, volgens de garagehouder wel verbetering. Dit laatste gebeurde net voor ik met jaarlijks vakantie wil vertrekken, een jaar later. Het trillen was ondertussen zo erg geworden dat ik op de snelweg in Frankrijk nooit harder dan 105 km/uur heb gereden omdat de trillingen in het stuur te hevig waren om langdurig de hand aan het stuur te houden. Terug na mijn vakantie, ondertussen augustus 2006 en 20.000km verder ga ik naar mijn garagehouder en ga opnieuw een discussie aan. Op mijn vraag wordt de wagen terug geregeld naar de standaard specificaties om dan terug een proefrit te maken tezamen met mijn garagehouder. Hij gaat hiermee akkoord en er wordt een testrit gedaan met de lexia aangesloten om enkel zaken online te controleren, men ging er van uit dat het een probleem van uitlijning was omdat bij 110 km/u de wagen anders gepositioneerd wordt. Tijdens deze rit werd als enige probleem vastgesteld dat de hoogtemeting onstabiele waarden doorgaf maar deze werden softwarematig niet als fout aan zien. Hoogtemeting (potentiometer) werd vervangen en op mijn vraag werden er nieuwe banden van een showroomwagen gemonteerd om ook een mogelijk probleem met onbalans in de banden te elimineren, het waren wel bredere banden dan de originele. Nieuwe testrit gedaan. De trillingen waren er nog steeds en heviger als voordien, dit werd nu uiteindelijk toch bevestigd door mijn garagehouder. Uiteindelijk werd er besloten om het aandrijfsysteem onder de loep te nemen. Afspraak gemaakt en de wagen voor een dag binnen geleverd. In de late namiddag werd ik gecontacteerd met de melding dat men een defecte lager gevonden heeft die de cardanas ondersteunt. s'Avonds ging ik vol ongeduld mijn wagen ophalen waarbij mijn garagehouder moest toegeven dat het probleem nog niet helemaal weg was, dit bleek uit een korte testrit die hij had uitgevoerd. Ik deed de suggestie dat het defect aan deze lager mogelijk een oorzaak had die van ergens anders kwam, bijv. onbalans van de cardanas. Daags nadien werd de cardanas vervangen, weerom testrit met een negatief resultaat. Ondertussen had ik al een aardige rekening waaronder ook al 2 nieuwe banden vooraan en een nieuwe cardanas. Ondertussen had de wagen 60000 km. Na deze laatste interventie had ik besloten om over te gaan naar een second opinion met de afspraak dat ik de resultaten hiervan zou doorgeven aan mijn garagehouder. Zogezegd zo gedaan, ik ga op aanraden van enkele collegae naar een bandencentrale in de buurt. De wagen wordt daar onmiddellijk onderhanden genomen, geen onregelmatigheden in de wielbalans wel afwijkende slijtage aan de rechter voorband. Wagen wordt onmiddellijk op de uitlijnbank geplaatst waar men een ernstige afwijking vind in de uitlijning. Het geheel was zodanig afgeregeld dat de wagen wel geen afwijking had maar wel gewrongen op de weg reed waardoor al die trillingen zouden kunnen ontstaan in zowel stuur als wagen. De zaak werd bijgesteld en na een testrit bleek dit voor mij de verademing, trillingen ten opzichte van voorheen voor 95% verdwenen, de trillingen die ik nu nog voel zouden hun oorzaak hebben in de band die mechanisch in onbalans is, dit is niet te corrigeren door uitbalanceren. Ondertussen ben ik dan weer op vakantie geweest en ben ik tegen 130 km/u over de franse autowegen gegleden naar mijn vakantie bestemming. Uiteindelijk heb ik een deal gemaakt met mijn garagehouder, geen werkuren te betalen en de vervangen onderdelen 50/50. Eind goed al goed.

19 okt 2007 10:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht lichte trilling door auto
Het valt mij op dat bij mijn c5 2.0 hdi een lichte trilling in de auto zit.
Als de motor stationair draait (bij de stoplichten bijv) dan voel je dat door je benen en in je stoel.
Het is niet echt heftig maar je krijg er gewoon jeuk van .
Als je rijd op een constante snelheid voel ik het op den duur ook.
Zou het aan een vervuilde brandstof filter kunnen liggen of is het normaal bij een diesel

15 nov 2007 20:43
Antwoord met een citaat
Wat een verhaal,maar ben blij voor je dat het nu haast weg is. Je word er helemaal gek van en het ergste is dat je er ook nog extra op gaat zitten letten.De c5 schijnt echt heel erg gevoelig te zijn voor uitlijning en balanceren.
Bij mij is het nu ook haast weg(zie bovenstaande berichten) maar ik voel toch nog een lichte trilling in de auto.
Voor de rest een perfekte auto, maar dit is gewoon een nadeel.Ik zou het ook zo graag nog eens willen proberen met winterbanden bijvoorbeeld, maar er is niemand in de buurt met een extra setje.
Hoeveel was je trouwens kwijt aan het uitlijnen?

15 nov 2007 21:08
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 356.000

Naar boven
Antwoord met een citaat
Maandag gaan bij mij de winterbanden onder de auto en ik ben benieuwd of dit wat verandering brengt.
Ik twijfel nog of de banden op een balanceer apparaat of op de auto laat uitbalanceren.
Snel meer informatie!
Harmen Beskers

15 nov 2007 21:32
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: Citroen C5 tourer hdi 2.0 exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerzwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
hagro schreef:
Wat een verhaal,maar ben blij voor je dat het nu haast weg is. Je word er helemaal gek van en het ergste is dat je er ook nog extra op gaat zitten letten.De c5 schijnt echt heel erg gevoelig te zijn voor uitlijning en balanceren.
Bij mij is het nu ook haast weg(zie bovenstaande berichten) maar ik voel toch nog een lichte trilling in de auto.
Voor de rest een perfekte auto, maar dit is gewoon een nadeel.Ik zou het ook zo graag nog eens willen proberen met winterbanden bijvoorbeeld, maar er is niemand in de buurt met een extra setje.
Hoeveel was je trouwens kwijt aan het uitlijnen?

Een vriend van mij had een banden centrale aanbevolen met zijn groeten,
uitbalanceren en uitlijnen 0 Euro, voor de duidelijkheid, NUL :razz:

16 nov 2007 02:41
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: lichte trilling door auto
lijkt met iets van de balansassen,of motorsteunrubbers

16 nov 2007 02:48
Profiel
Antwoord met een citaat
goede dag

heb 2 c5 gehad met trillen in het stuur en in de stoelen.
heb van alles geprobeerd.
maar heb je een c5 met wieldoppen dan heb ik de oplossing :smt038
haal je wieldoppen eraf,kijk aan de onderkant daar zie je een puntje zitten inhet midden ,leg de wieldop op je vinertop en als deze niet horizontaal blijft .kun je deze uitballanseren met plaklood.heb zelf mijn wieldoppen uitgebalanceerd en 2 wieldoppen met zelfs 20 gr.auto rijd weer als een zonnetje

22 nov 2007 23:07
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Maarre, de wieldoppen zitten er toch op als een band wordt gebalanceerd? :smt017

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

23 nov 2007 08:50
Profiel
Erelid
Erelid

Auto: c5

Naar boven
Antwoord met een citaat
Harm van Beek schreef:
Maarre, de wieldoppen zitten er toch op als een band wordt gebalanceerd? :smt017
nee hoor

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding

23 nov 2007 08:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Waarom zou je ze dan niet met dop balanceren?

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

23 nov 2007 09:00
Profiel
Erelid
Erelid

Auto: c5

Naar boven
Antwoord met een citaat
Harm van Beek schreef:
Waarom zou je ze dan niet met dop balanceren?
Strikvraag :?: Ik heb geen verstand van uitlijnen of balanceren, maar heb er wel eens bij gestaan. Ooit zag ik wielen uitgebalanceerd worden terwijl ze nog op de auto zaten, maar om de loodjes er op te kunnen timmeren moeten de wieldoppen er af. Ik heb begrepen dat uitbalanceren van wielen terwijl ze nog op de auto zaten af te raden is bij een automatische versnellingsbak. Normaal worden wielen van de auto af gehaald en op een balanceerbank gemonteerd, en ook dan zul je de wieldoppen moeten verwijderen - de wielbouten zitten daar immers achter. Ook heb ik in een grijs verleden eens een wiel gebalanceerd zien worden op de manier zoals noorwegen1 die omschreef: een holle conus werd in het naafgat van het wiel gemonteerd en het geheel werd op een vertikaal opgestelde "naald" letterlijk gebalanceerd. Waar het wiel "zwaarder" bleek werd aan de tegenoverliggende zijde een loodje geplaatst. Tamelijk primitief natuurlijk, en maar half werk want dan balanceer je alleen maar statisch, en niet dynamisch (of was het andersom ... :?: )

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding

23 nov 2007 09:13
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klinkt zeer aannemelijk , ... heb wel eens wieldoppen verwijderd van de auto waardoor onbalans was verdwenen ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

23 nov 2007 10:55
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik heb nou 2 dagen zonder wieldoppen rond gereden, maar om te zeggen dat het nou echt weg is?
Er blijft een lichte trilling in de auto zitten (niet het stuur) en dat veroorzaakt gewoon een lichte jeuk in m,n benen.
Dit is niet altijd hoor, maar het valt wel op. Ik ga de moed een beetje opgeven zo langzamerhand
Waar zou het nou aan liggen , ik weet het niet meer.

23 nov 2007 21:21
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende