Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 C5 als caravantrekker 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht C5 als caravantrekker
Heeft er iemand ervaringen met het trekken van een caravan met een c5.
Ik heb zelf een 1.8i (117 pk geloof ik en 85kw) uit 2003.
Ik ben opzich bekend met caravantrekker.nl maar meer op zoek naar mensen met ervaring.

Met name hoe de hydractieve vering zich gedraagt. bijvoorbeeld bij een tog niet zorgvuldig beladen caravan.

grts Danny


12 nov 2007 01:24
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
Heb je plannen om je caravan dan onzorgvuldig te beladen? :shock:

Meestal bevalt de HP wel. Ik heb zelf ooit met een BX en een Xantia een sleurhut erachter gehad... In Frankrijk met een gewoon volgegooide caravan een redelijke snelheid zonder problemen gehaald. Caravan was max. 900kg, Xantia al 1200kg of zo. Ging prima!

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


12 nov 2007 10:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
Hier zul je je info wel kunnen halen:

http://www.caravantrekker.nl/


Edit: "Ik ben blind. :oops: ..je schrijft het zelf al... :oops: :oops: ..je kende hem al.. :smt023

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


12 nov 2007 10:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 13 dec 2006 20:39
Berichten: 571
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Auto: C5 Break
Opties: PDC, Nav. RT3
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10182
Productienummer: 10129
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 235000
Kleur: NOIR OBSIDIEN
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
ik rij een 2.0 16v op lpg . dus lever een aantal pk's in . Maar de c5 houdt zich goed met een sleurhut erachter. De vering zorgt er in ieder geval voor dat hij mooi erachter blijft liggen. En ook mooi recht achter de limo. Mij caravan mag tot 1200 kg beladen worden. Maar ik zorg wel voor een goede verdeling van het gewicht in de caravan, ondanks dat de C5 het wel corrigeerd!

_________________
Citroen C5 Break


12 nov 2007 21:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
Vergis je niet in de lengte van de oversteek van de C5: die is vrij groot, dus zal een slecht beladen caravan goede kans hebben de auto te kunnen bewegen.

Ter vergelijk: mijn vader had een Legacy (toch hors-categorie op het gebied van hutsleuren) (oversteek schat ik in vergelijkbaar met de C5). Als er maar iets in de caravan verkeerd lag, ging de hele handel aan het slingeren.
Toen een Forrester de Legacy opvolgde was dat een hele verademing: die kreeg je nauwelijks van de weg. Maar die heeft ook een veel kortere oversteek.
Dat is ook de reden dat de Impreza eigenlijk standaard trekauto van het jaar werd en de Legacy veel minder: de Impreza (en dus ook de Forrester die op hetzelfde platform staat) heeft de trekhaak praktisch tussen de achterwielen zitten. Bij de Legacy zit de trekhaak bijna een meter naar achteren.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


12 nov 2007 21:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
Het aantal pk in deze is van minder belang. Wat het rijden met aanhanger comfortabel maakt zijn de Nm en die zijn bij een 1.8 gewoon minder aanwezig dan bij een 2.0 of een willekeurige diesel.

Mijn Toyoto Avensis ('05) was mijn eerste 1.8 (benz. aut.) en ik merkte wel direct dat ie harder aan de bak moest bij geaccidenteerd terrein (b.v. autobahn Deutschland). We verloren geen snelheid o.i.d., maar hij moest wel consequent een versnellinkje terug.
Met de Renoolt (2.0 aut LPG) gingen we aanmerkelijk soepeler omhoog; veel minder terugschakelen.

Hoe meer pk/Nm hoe comfortabeler trekken. Maar aan de andere kant is het ook volslagen zinloos om het hele jaar te betalen voor voorzieningen (lees: grote auto met meer bel. verz en verbruik) die je 3 weken per jaar fijner waren als ze er zouden zijn, maar je vakantie zeker niet verstoren....

Zoals EW ook al schrijft: ook beladen helpt enorm aan het comfortabel rijden. Steek je licht ander op op caravan of vouwwagenfora; die zijn gewend om met iets erachteraan de europese wegen (on)veilig te maken... :)

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


12 nov 2007 21:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
Neus anders hier eens rond.

En negeer vooral alle opmerkingen van ene EW: die komt daar namelijk al jaren niet meer.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


12 nov 2007 21:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2007 17:35
Berichten: 418
Woonplaats: Delluft
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
Ik heb zelf 2 jaar ervaring met een Xantia 1.8i 16v, vergelijkbaar of hetzelfde als de TS. Alleen iets lichter in eigen gewicht gok ik (Xant was 1239 kg)

Ik heb een caravan van max 1100 kg.

Op de snelweg was er geen enkel probleem, lekker stabiele combinatie. Wel moest ik opletten dat ik niet te weinig kogeldruk had, dan werd het wat zoekeriger. Wanneer het van de snelweg af flink heuvelachtig werd, moest ik wel regelmatig aan de (versnellings)bak. Dan hield de sleurkracht niet over. Dat was ook de voornaamste reden om nu een 2 liter benzine te kopen, we zijn van plan volgend jaar naar Italië te gaan en dan kan ik wel wat extra trekkracht gebruiken.

Xantia (berline) had wel een relatief korte overhang.

_________________
Vriendelijke groet,
Michel

Op 14-04-2012 is de dame verkocht


12 nov 2007 22:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jul 2007 10:08
Berichten: 377
Woonplaats: H'doorn
Auto: Citroen C4 Coupe VTR 1.6HDi 92pk
Opties: Dakraam, Airco, Electrische ramen, Xenon i.c.m. LED, kentekenplaten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 10399
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
het zal toch netjes moeten lukken. zelfs de saxo (1.4i benzine) trekt onze caravan (max.850kg) met gemak heuveltje op het is alleen niet toegestaan om onze caravan achter de saxo te plakken i.v.m. max. trekgewicht. maar als het maar 20km naar de stalling is, dan mag het van ons wel even :lol:

_________________
Citroën C4 Coupe VTR 1.6HDi 92pk Gris Fer
Citroen C2 VTS 125PK 1.6 16v in 't Blue Grand Pavois


EX- Citroën Saxo SX 3drs 1.4i Blue Grand Pavois (125000 km)


12 nov 2007 22:27
Profiel
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20
Berichten: 656
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
Mik Figaro schreef:
Ik heb zelf 2 jaar ervaring met een Xantia 1.8i 16v, vergelijkbaar of hetzelfde als de TS. Alleen iets lichter in eigen gewicht gok ik (Xant was 1239 kg)

Als het de Tentation uitvoering met Airco was, was ie precies 1234 kg.

_________________
Groeten, Rob

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....


12 nov 2007 23:18
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 als caravantrekker
heren

Als trouwe citroen rijder rij ik al zo'n 30 jaar met een caravan achter een gs 1220,bx 1.6,bx 1.9 gt,bx 1.9 gti xantia 2.0 en inmiddels de tweede c5 (automaat)2.0 16v.
Achter de GS en bx hing een caravan van 1000 kg.achter de xantia een van 1350 en bij de c5 hangt een caravan van 1500 kg.
Daar ik zeer kritisch ben op het laden van de caravan(rijcomfort),heb ik een kogeldruk van 63 kg en merk niet eens dat de caravan er achter hangt.
bij de vorige auto's(schakel) moes ik wel eens terug naar een lagere versnelling,maar daar trok de auto wel sneller en viel het benzine verbruik wel mee.
ik heb in slowakije bergen gehad dat ik in zijn 1 naar boven moest,maar de auto tippelde gewoon naar boven.


wat betrft de vering!
bij deze kogeldruk merk je niet dat de caravan erachter hangt,ik heb van alles uitgeprobeerd maar dat is de fijnste kogeldruk.
wel moet je rekening houden met een stabilisator dat je de auto laat lopen als je die af wil koppelen.
zet je de auto uit en hij zakt door het gewicht van de kogeldruk,wil de stabilisator wel eens problemen geven bij het afkoppelen omdat de remschoentjes in de stabilisator zich vast houden aan de kogel van de trekhaak.


Ook wordt er een opmerking gemaakt dat je het hele jaar door met een grote auto rijdt om drie weken in het jaar met een caravan te rijden.
Daar rijd je toch het hele jaar ook comfortabel door en heb je lekker de ruimte

groetjes


22 nov 2007 22:12
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.