Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Hoe lang stilstaan voordat de accu leeg is? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Hoe lang stilstaan voordat de accu leeg is?
Sinds anderhalf jaar heb ik een C5 met gasinstallatie, waar ik over het algemeen heel tevreden mee ben. Op een ding na: Als ik mijn auto ongeveer een week niet gebruik is de accu leeg. De Citroëngarage heeft er al een paar keer naar gekeken. Ik heb mijn tweede nieuwe accu (daar lag het dus niet aan) en een aantal maanden geleden is er een kortsluitinkje in de trekhaak verholpen. (Materiaalkosten 26 euro, arbeidsloon enkele honderden, want ze moesten lang zoeken). Maar afgelopen vrijdag bleek mijn accu weer helemaal leeg, terwijl ik de auto anderhalve week niet gebruikt had. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

28 okt 2007 13:24
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe lang stilstaan voordat de accu leeg is?
Dit is in ieder geval niet goed. Mijn C5 heeft in de vakantie 2 weken stilgestaan met temperaturen rond het vriespunt en het starten was daarna totaal geen probleem.
De garage zou de reststroom eens moeten meten als de C5 van contact af is. Ergens zal er een stroomverbruiker aanblijven die genoeg stroom vreet om de accu leeg te trekken binnen een week.

28 okt 2007 13:59
Profiel
Antwoord met een citaat
Bedankt voor je antwoord. Het lijkt mij ook niet goed, maar kennelijk kunnen ze niets vinden. Ze zeggen bij Citroen dat het normaal is dat een moderne auto stroom verbruikt als hij stilstaat, maar dit lijkt me toch wel erg veel. Het vorige onderzoek kostte meer dan 300 euro en het probleem is niet opgelost. Ik word een beetje wanhopig...

28 okt 2007 14:08
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Een C5 heeft een beveiliging tegen het leegraken van de accu, genaamd ECO-mode, blijkbaar heeft men deze omzeild bij de installatie van de gasbom. Ik zou zeggen: laat de gasinstallatie opnieuw aansluiten.

Citaat:
Ze zeggen bij Citroen dat het normaal is dat een moderne auto stroom verbruikt als hij stilstaat.

hmmm ja daarom zit er dus een beveiliging op...

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

28 okt 2007 14:31
Profiel
Antwoord met een citaat
Kan het eens navragen. Maar begrijp het niet helemaal. Mijn auto gaat gewoon op ecomode na een tijdje en een gasinstallatie verbruikt toch geen stroom als je stilstaat? Wel? Waarvoor? Nou ja, in ieder geval zit op die gasinstallatie nog wel garantie. :-)

De ANWB-man vertelde dat leegraken van gewone accu's een bekend probleem is bij moderne auto's. Het hoort niet, maar gebeurt toch bij alle merken. (Niet bij alle exemplaren). Hij raadt aan een gelaccu te nemen.

29 okt 2007 00:19
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Bouwjaar: 2010
kilometerstand: 326.475

Naar boven
Antwoord met een citaat
niki schreef:
Bedankt voor je antwoord. Het lijkt mij ook niet goed, maar kennelijk kunnen ze niets vinden. Ze zeggen bij Citroen dat het normaal is dat een moderne auto stroom verbruikt als hij stilstaat, maar dit lijkt me toch wel erg veel. Het vorige onderzoek kostte meer dan 300 euro en het probleem is niet opgelost. Ik word een beetje wanhopig...

Het is normaal dat een auto ook met het contact uit een beetje stroom verbruikt. Dit is normaal niet meer dan enkele milli-Amperes.
Wat noemt de dealer een moderne auto? DIt is eigenlijk al best lang. Ook auto's uit de jaren 80 en 90 hadden al stroomverbruik bij het contact uit. Natuurlijk is dit bij de nieuwe generatie auto's groter, maar het zou toch bekend moeten zijn hoeveel de C5 aan mili-amperes verbruikt als de auto van contact af is en afgesloten is. Op deze manier kun je dan gaan meten waar en hoeveel er te veel verbruikt wordt.
Zo heb ik het destijds ook met mijn BX16V moeten doen, die ineens na een paar dagen stilstaan met een lege accu stond. Meten is weten. Misschien dat de huisdealer hier weet hoeveel een C5 in ruste verbruikt?

29 okt 2007 11:36
Profiel
Antwoord met een citaat
Ooit heb ik een vrachtwagen gehad met het zelfde probleem heeft heel wat zoekwerk gekosten uiteindelijk maar een hoofdschakelaar geplaatst bij de accu, maarja bij en vrachtwagen is dit wat "normaler" weg te werken als bij een personenauto.
Je zou eens een Amperemeter kunnen plaatsen, kan je zien wat de auto verbruikt bij stilstand. Een "oplossing" is een extra accu te plaatsen in een eenrichtings-schakeling en een inplugbare aansluiting terug om te starten (via een stekker zoals een electrische pompwagen heeft) maar dit betekend een hoop extra kosten en kabelingswerk voor iets wat er niet zou mogen zijn...

03 nov 2007 21:56
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat moet je nu juist niet doen, dan kan je iedere keer je ruiten opnieuw inleren en de radio.

Het is niet voor niks dat er stroom op hele systeem blijft staan! Ik kan me ook voorstellen dat de BSI het niet leuk vindt.

Dergelijke complexe computers hebben vaak een klein beetje prik nodig voor de geheugens/bios. dat is niet anders met een video, pc of gsm. Haal je dit eraf dan gaat de interne batterij rap stuk.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

04 nov 2007 15:29
Profiel
Antwoord met een citaat
Inderdaad is nadat de auto opnieuw is opgestart, de kilometers zijn gemaakt en de accu weer is opgeladen, de grootste ergernis dat de radio opnieuw moet worden geprogrammeerd, de computer opnieuw afgesteld, etc. Dat mag gewoon niet in zo'n luxewagen, vind ik. Dit weekend zouden we met een amperemeter eens alles nagelopen zijn (heeft citroen al een paar keer gedaan zonder resultaat, maar wie weet), maar het is er door omstandigheden niet van gekomen.
Mocht ik een oorzaak vinden, dan meld ik het meteen.
Voor de rest heb ik elke dag wat gereden sinds zondag, dus rijdt nu als een zonnetje...

Zo, dan ga ik nu op Internet eens lezen over gel-accu's.

04 nov 2007 21:52
Antwoord met een citaat
Zit net te denken: Als het zo'n veelvoorkomend probleem is bij moderne auto's door de zwaardere computers, warom zit er dan niet een aparte startaccu in de auto? Dus 2 acu's, eentje voor computer en dergelijke en een voor het starten van de auto (die dan bij bijladen door de dynamo als eerste bijgeladen wordt)

04 nov 2007 22:06
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]