nafanja
nafanja
wagen te stug... veerbollen kapot?

Bericht door nafanja »

Beste mensen,

ik heb nog een vraag:
Ik heb C5 van 2002 met H3+ veersysteem en 235 dkm op de teller. Helaas wordt mijn auto sinds een maand of 4 steeds stugger. Nadat de wagen door een dealer was nagekeken, heeft men de conclusie getrokken, dat dat aan de stugheidsregelaar achterin ligt (zo'n ding met de derde bol erin, dat tussen de wielen zit).
Eerste poging tot revalidatie was gewoon LDS olie te verversen... "Er kwam klonterig en troebel iets uit..." zei degene die dat voor mij heeft gedaan. Het werd een tikje beter, maar niet voor lang.
Tweede poging was het vervangen van stugheidsregelaar zelf, met de bol daarbij, en nog eens verse olie... Het werd weer een kleine stukje beter, maar helaas...
Op vrijdag heb ik de hoogtesensor achterin vervangen, het veert nu veel beter, maar toch niet zoals ik het had.

In het najaar is ook een van de veercilinders vervangen geweest...

Verschijnselen zijn als volgt, als je op een drempel op- of afrijdt, dan vangt de voorkant het redelijk goed op(toch ook iets stugger dan voorheen) en de achterkant vangt het heel hard op, alsof b.v. een oude BX met kapotte veerbollen.

Heeft iemand toevallig al zoiets gehad, of gehoord/gerepareerd :?:
Zijn dat de veerbollen die stuk zijn of is dat nog iets anders :?:

Is het dan ook mogelijk om de werking van de hoogtesensoren, bollen en die stugheidsregelaars te controleren :?:

:idea: Mijn indruk is dat het iig niet aan de veercilinders ligt, want de wagen veert. Als b.v. iemand in- of uitstapt, of je legt iets in de kofferbak dan gaat ie keurig omhoog of omlaag... :idea:

Help :!: mijn vrouw is hoogzwanger :D maar, na 3 jaar genieten van de wagen, heeft zij nu de hekel aan :(
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Kapotte veerbollen komen niet echt voor , zijn wel te testen bij sommige citro garage's , er bestaan C5 bollen testers ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Je zegt dus eigenlijk, dat de dealer vanalles geprobeerd heeft, maar het probleem is niet opgelost en je hebt wel veel geld betaald?
wat een loser van een dealer :evil:
This wel zo dat, als je een drempel afrijdt, dat ie dan al stug staat, vanwege het oprijden van de drempel.

p.s. hoogzwangere vrouwen kunnen wel onberekenbaar zijn. 8)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
hoe is de status? al opgelost?
nafanja
nafanja
Re: wagen te stug... veerbollen kapot?

Bericht door nafanja »

nee, het blijft een raadsel.
soms veert ie goed, maar dat, wanneer de achterkant van de drempel afrijdt, kom er een raar gekraak van achteren, ergens onderaan... anders blijft ie stug.
Wat mij opvalt is dat ie niet alleen stug is als je van de drempel afrijdt, maar ook dat achterkant omhoog "schiet" op het moment dat achterkant de hoogste punt van de bv drempel bereikt.
elektronica misschien?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Zijn het niet je draagarmlagers die erg ver heen zijn? :smt017
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
nafanja
nafanja
Re: wagen te stug... veerbollen kapot?

Bericht door nafanja »

als jij bedoelt dat ie kraakt, dan het zou zomaar kunnen... :idea:
maar de lager rechts is 20dkm geleden vervangen. Ik kan het niet uitsluiten dat ie weer stuk is, bv door kapotte veersysteem :?:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Maar staat de draagarm ook 'scheef' onder de auto??
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
nafanja
nafanja
Re: wagen te stug... veerbollen kapot?

Bericht door nafanja »

wat bedoel jij met "scheef" :?:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
nafanja schreef:wat bedoel jij met "scheef" :?:
Zonder je eigen dealer tekort te willen doen en zonder alle goed bedoelde gissingen van onze medeforummers te willen bagataliseren, blijft het feit dat je met een hoogzwangere vrouw in een niet goed verende C5 zit. Lijkt me niet de bedoeling!!!!
Je profiel geeft niet aan waar je woont, maar het wordt tijd voor de ´huisdealer´ denk ik.
Als eerder gezegd, geen wonderdokter, maar wel eentje die het echte probleem opspoort en fixed!

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
nafanja
nafanja
Re: wagen te stug... veerbollen kapot?

Bericht door nafanja »

ik zit nu zelf ook te denken om naar "de huisdealer" te gaan :)
de laatste keer dat ik daar naartoe ging loste het probleem dat ik toen had vanzelf op ... :!: toen ik op de stoplicht stond net 500 meter voor de inrit :smt038
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
ik heb zelf ook last van stugge vering achter, was wel zo dat de LSD te laag stond.
maar nu ist nog niet veel beter, ik kijk het nog even aan, anders toch maar eens naar de belgische dealer.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
nafanja schreef:ik zit nu zelf ook te denken om naar "de huisdealer" te gaan :)
de laatste keer dat ik daar naartoe ging loste het probleem dat ik toen had vanzelf op ... :!: toen ik op de stoplicht stond net 500 meter voor de inrit :smt038
Da's goedkoop! :smt023
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
nafanja
nafanja
Re: wagen te stug... veerbollen kapot?

Bericht door nafanja »

na lang zoeken heeft mijn verhal een vervolg gekregen:
draagarm rechts achter is vorige week maandag goednagekeken en het is zeken niet de lager, want de dragarm bewegt soepel en geluidsloos.
volgens degene die het nagekeken heeft ligt dat zeer waarschijnlijk aan de ... nieuwe veercilinder. Er schijnen meer C5-en te zijn met dit soort probleem, ook bij de andere dealers elders buiten amsterdam en omstreken, die dus kraken en springen. Men beweert dat het ligt aan het vervangen veercilinder, die zou niet per stuk maar per paar moeten gaan, anderst wort het ergens niet goed afgesteld, opgevangen ... zoiets. Ik ben zelf redelijk technisch, maar uitleg had ik niet helemaal opgevangen.
Ik zit dus te wachten wanneer de andere garage twee veercilinders tegelijk vervangt en het resultaat aan mijn garage vertelt.
Volgens alle garages, die op dit moment door mijn "mannetje" zijn benaderd, weet Citroen Nederland geen raad(misschien wel, maar ze zwijgen als een graaf).
Toevallig kwam ik vandaag deze twee draadjes tegen:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=1404" target="_blank
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=2007" target="_blank

MIJN varaag aan iedereen: zijn er nog meer mensen bij wie veercilinder is vervangen?
zo ja, heeft iemand daarna dit probleem gehad - bonken, springen etc?
ik zou het zeer op prijs stellen dat men dit poll beaantwordt.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=2033" target="_blank
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Volgens mij wordt je aan het bekende lijntje gehouden door een stelletje knutselaars. Veercilinders... per paar... afstellen, kom nou... allemaal gel.l! Veercilinders kan je gewoon per stuk vervangen. veercilinders bepalen niet het veergedrag. Veercilinders lekken alleen. Wat heeft Amsterdam en daarbuiten er mee te maken.... ze maken je maar wat wijs.

Draagarmlagers moet je naar laten kijken. Tot nu zijn bij mij 9 van de 10 draagarmlagers links versleten. je geeft aan dat er een kraak in zit, laat ze links naar de lagers kijken :idea:

Ik denk dat iemand wel wat goed te maken met je heeft dus vraag ze om coulant te zijn met deze reparatie!
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
Plaats reactie